Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

De erbjuder ombokning, vill du inte omboka så blir du nog av med poängen, eftersom man inte kan avboka med mindre än 24h kvar.

Det är nog bäst att du ringer och frågar om du vill ha ett säkert svar.
Ringde idag om svaret från den trevlige medarbetaren blev att om jag vill avboka via hemsidan, måste det vara 24h innan men om jag ringer till dem och avbokar, räcker det med dagen innan för att inte loosa poängen. Stämmer ju också med ett annat svar i SAS FAQ som inte ligger under ”Corona-regler”:
”Du kan avboka en bonusresa med Star Alliance fram till en arbetsdag före utresans avgång. Du får tillbaka dina poäng så länge de inte har gått ut.”

Så våra poäng verkar vara safe. Ska nog dock försöka boka antigentestet tidigare på dagen ändå, än vad vi har nu, för att få lite tidsmarginal att agera OM skiten träffar fläkten…

Om jag först bokar resa A för Eurobonuspoäng som snart löper ut och sedan bokar resa B för Eurobonuspoäng med längre hållbarhet, vad händer när SAS senare ställer in resa A? Jag trodde att resa B skulle "ta över" Eurobonuspoängen som snart löper ut och använda dessa först. Istället fick jag tillbaka poängen från resa A som snart löper ut.

Vad är smartast. Den resan jag vill boka är lååångt fram i tiden. Hemresan finns ej där ännu. Men utresan går att boka. Ska jag boka

A) utresa den dagen jag vill ha och hemresan typ dagen efter för att sen ändra dag på hemresan.

B) boka endast utresan och ringa in för att lägga till hemresan

C) Boka utresan och avboka den när hemresan finns och boka om allt?

Är det skillnad på hur man ska tänka om det är en ren SAS resa vs. *Alliance?

Jag tror alternativ B var mest rekommenderad när jag frågade nåt liknande, men även A funkar ifall man har poängen.
Alternativ C tillför risken att utresan försvinner mellan avbokning och ny bokning.

Jag tror jag kommer luta till alternativ B då min långresa gått från att vara T/R till Open Jaw, och då måste man ändå ringa in.

Jag tror alternativ B var mest rekommenderad när jag frågade nåt liknande, men även A funkar ifall man har poängen.
Alternativ C tillför risken att utresan försvinner mellan avbokning och ny bokning.

Jag tror jag kommer luta till alternativ B då min långresa gått från att vara T/R till Open Jaw, och då måste man ändå ringa in.
Tillkommer avgifter på det?

Vad är smartast. Den resan jag vill boka är lååångt fram i tiden. Hemresan finns ej där ännu. Men utresan går att boka. Ska jag boka

A) utresa den dagen jag vill ha och hemresan typ dagen efter för att sen ändra dag på hemresan.

B) boka endast utresan och ringa in för att lägga till hemresan

C) Boka utresan och avboka den när hemresan finns och boka om allt?

Är det skillnad på hur man ska tänka om det är en ren SAS resa vs. *Alliance?

B är standardoption för forumets vassaste Awardhustlers.

Tillkommer avgifter på det?
Jag tror det, ifall det är en vanlig T/R resa och man inte har någon giltig ursäkt för att ringa in så blir det nog en avgift för telefonbokning. (Sen vet jag inte om det går att ändra online så man byter från enkelresa till T/R?)

I mitt fall bör Open Jaw (som inte går att boka online, tror jag) låta mig ringa in utan avgift så länge jag håller mig till SAS. *A-bokning har väl alltid sin egna avgift per biljett.

• Gilla
Reactions: A87
Toppen