Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Tänkte dela med mig av vad jag lärt mig efter att ha försökt timea 09:00:00 släppet av biljetter från SFO till ARN.
Biljetterna släpptes först ca 5 sekunder efter 9 så jag fick göra en extra refresh för att hitta platser.

Söker man SFO-ARN får man bara fram 2 platser i plus, inga platser i ekonomi eller business
Söker man SFO-CPH får man upp 4 platser ekonomi, 2 platser plus, 2 platser business.
Ska man timea detta släpp så ska man med andra ord inte försöka att boka hela vägen hem utan enbart boka till Köpenhamn för att ha möjlighet att komma åt biljetterna. Lägga till flighterna till Stockholm räknar jag med kommer att gå bra att göra via supporten senare.

Är det inte så att SFO-CPH-ARN-XXX Business släpps ännu senare än SFO-CPH-ARN ?

Är det inte så att SFO-CPH-ARN-XXX Business släpps ännu senare än SFO-CPH-ARN ?
Ingen aning, aldrig sökt ytterligare en flight från ARN. Det konstiga är att de släpper awards på SFO-CPH men inte SFO-CPH-ARN, och det lär inte komma 2 biljetter till som awards.

Ingen aning, aldrig sökt ytterligare en flight från ARN. Det konstiga är att de släpper awards på SFO-CPH men inte SFO-CPH-ARN, och det lär inte komma 2 biljetter till som awards.

Det var just det jag menade, att det tillkommer senare, men att det kan ta dagar inte minuter eller timmar.

Jag vet med säkerhet att följande har fungerat flera gånger:
I det fall det bara gått att boka SFO-CPH i Business, boka det.
Vänta någon dag, avboka, i de fall där platserna kommit tillbaka har det gått att boka
inte bara SFO-CPH utan även SFO-CPH-ARN.

Egentligen släpps väl Köpenhamn till Stockholm en dag senare eftersom man åker över natten från USA. Men samtidigt så är de som du säger o samma sak jag upplevde från NY via Oslo att de släpper någon i ekonomi eller plus på flyget dagen efter o därför borde man kunnat kombinera det även med en business kan man tycka. Men gissar att det är den där förskjutningen på dygnet som ställer till de.

Det var just det jag menade, att det tillkommer senare, men att det kan ta dagar inte minuter eller timmar.

Jag vet med säkerhet att följande har fungerat flera gånger:
I det fall det bara gått att boka SFO-CPH i Business, boka det.
Vänta någon dag, avboka, i de fall där platserna kommit tillbaka har det gått att boka
inte bara SFO-CPH utan även SFO-CPH-ARN.
Finns ingen anledning att avboka och boka om, räcker med att ringa in och be dom lägga på flighten till Stockholm.

Egentligen släpps väl Köpenhamn till Stockholm en dag senare eftersom man åker över natten från USA. Men samtidigt så är de som du säger o samma sak jag upplevde från NY via Oslo att de släpper någon i ekonomi eller plus på flyget dagen efter o därför borde man kunnat kombinera det även med en business kan man tycka. Men gissar att det är den där förskjutningen på dygnet som ställer till de.
Det går bra att boka SFO-CPH-ARN i plus, men samma sträcka finns inte i Business, business finns bara SFO-CPH. Då man hamnar i plus på CPH-ARN när man bokar business så finns det inget "vettig" logik i detta alls, om SAS nu inte vill premiera Business resor enbart för Köpenhamn och inte resten av nätverket.

Har nästan alltid haft det problem iom att jag utgår ifrån GOT. Däremot verkar det inte ha släppts några platser alls CPH-PVG de senaste veckorna?!? Har bevakat för att se om jag skulle kunna boka GOT-CPH-PVG i samma bokning eller om jag måste söka CPH-PVG, men som sagt var, inga biljetter alls.

Kinesiska nyåret är 1/2-22, så kan tycka att avgångarna efter det borde ha funnits platser, men icke. Någon teori om varför?

Just nu är det ju högst osäkert om Kina och Japan ens kommer öppna upp för turister innan mitten av 2022 läste jag här - China Likely Stays Closed For International Arrivals Until Mid-2022 - LoyaltyLobby & Japan Has Decided To Ban Overseas Olympic Visitors - LoyaltyLobby

Huruvida detta kommer bli sanningen eller ej vet väl ingen idag, men det känns ändå oroväckande att det går så enormt långsamt att få igång internationella resor. :(

Finns ingen anledning att avboka och boka om, räcker med att ringa in och be dom lägga på flighten till Stockholm.

Var bara ett exempel, poängen var ju

Du skrev
Biljetterna släpptes först ca 5 sekunder efter 9
Det konstiga är att de släpper awards på SFO-CPH men inte SFO-CPH-ARN, och det lär inte komma 2 biljetter till som awards.

Jag påpekade att SFO-CPH-ARN i Business nog släpps, men inte 5 sekunder efter 9 utan långt senare

Kolla samma datum en eller två dagar senare, om SFO-CPH i Business fortfarande finns kvar - finns då inte också SFO-CPH-ARN?

Men jag håller med om att man ska ringa, när tillräckligt många ringt om samma sak kanske de fixar problemet.
För såhär har det inte varit tidigare.

Det där är ju en ny och helt obegriplig variant av "married segments". Känns mer som en bugg än som en genomtänkt regel.

Låter väldigt trolig, finns ju inget för SAS att tjäna här speciellt inte om folk börjar ringa och gnälla och be om hjälp.

Undrar följande: Säg att jag har 200k poäng. Vill använda dessa för SAS longhaul tor i business för 2 pers. Har ingen voucher av något slag.
Om jag förstår flödesschemat rätt, så gör jag alltså så här:
1. Häng på låset på bokningssidan när platserna släpps för resan TILL destinationen och boka enkel för 2 pers CPH till SAS-destinationen. Kostar mig då 120k (60 % av tur och retur).
2. Ring in och boka eventuellt anslutningsflyg till CPH för resan ovan. Kostar väl inget alls om jag fattar det rätt?
3. Häng på låset när platserna släpps för resan FRÅN destinationen till CPH. MEN, här uppstår problemet - jag har ju i detta exempel bara 80k poäng kvar egentligen. Räknas TOR-rabatten in automatiskt så fort jag bokar, eller hur funkar det?
4. Samma som 2. fast åt andra hållet.

Undrar följande: Säg att jag har 200k poäng. Vill använda dessa för SAS longhaul tor i business för 2 pers. Har ingen voucher av något slag.
Om jag förstår flödesschemat rätt, så gör jag alltså så här:
1. Häng på låset på bokningssidan när platserna släpps för resan TILL destinationen och boka enkel för 2 pers CPH till SAS-destinationen. Kostar mig då 120k (60 % av tur och retur).
2. Ring in och boka eventuellt anslutningsflyg till CPH för resan ovan. Kostar väl inget alls om jag fattar det rätt?
3. Häng på låset när platserna släpps för resan FRÅN destinationen till CPH. MEN, här uppstår problemet - jag har ju i detta exempel bara 80k poäng kvar egentligen. Räknas TOR-rabatten in automatiskt så fort jag bokar, eller hur funkar det?
4. Samma som 2. fast åt andra hållet.

3. Du måste ringa in för att lägga på returen, och då prisar de om resan till en t o r så dina poäng räcker. Går inte att göra detta online själv.

Var bara ett exempel, poängen var ju

Du skrev
Biljetterna släpptes först ca 5 sekunder efter 9
Det konstiga är att de släpper awards på SFO-CPH men inte SFO-CPH-ARN, och det lär inte komma 2 biljetter till som awards.

Jag påpekade att SFO-CPH-ARN i Business nog släpps, men inte 5 sekunder efter 9 utan långt senare

Kolla samma datum en eller två dagar senare, om SFO-CPH i Business fortfarande finns kvar - finns då inte också SFO-CPH-ARN?

Men jag håller med om att man ska ringa, när tillräckligt många ringt om samma sak kanske de fixar problemet.
För såhär har det inte varit tidigare.
Biljetterna hem från SFO på helger är i stort lika svåra att komma åt som Tokyo. Då jag bara hade 2 datum jag kunde åka på var det inte ett alternativ att vänta något dygn och hoppas att biljetter fanns kvar.

Man kan ju klaga lite hos sas över detta när man sen gör sin ändring. Borde gå att skicka till diamondsupporten om inte annat då detta blir en rejäl nackdel för oss som inte utgår ifrån Köpenhamn.

Toppen