Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

När man ringer för att boka en award och får en ej serviceminded samt outbildad agent, kan man inte få be att få prata med dennes chef/överordnad och framföra klagomålen samtidigt som man kan ställa frågor om vad F*N det är som händer?? Såhär ska det inte behöva vara....

Bra jobbat! Vad fick du för reaktion? Tips inför samtalet?
Agenten jag pratade med var inte ens medveten om att Tallinn var nedlagt. Den informationen hade inte gått ut eller så hade min agent missat den under sin semester och julledighet.

Var lugn och saklig. Förklara hur nöjd du är med Amexkortet, eller i varje fall fram tills nu. Förklara hur resor bokas, långresan släpps långt i förväg och anslutningar kan ändras/ släppas timme för timme, när som helst och då behöver man ändra. Därför kan det vara svårt/omöjligt att boka allt med en gång.

Att ändra voucherns värde i efterhand är inte schysst.

Är det bara jag som gissar att det gått till så här:

SAS har anlitat någon som sagt att deras genomsnittliga samtal är för långa ("dyra"). De ser vad dessa samtal gäller, och konstaterar att det är bonusbokningar med Amexcheckar (eftersom det bara är folk med Amexcheckar som ens känner till att man kan boka Star Alliance-awards via telefon). Direktiv kommer att omgående korta ner dessa samtal, och det gör man enklast genom att inte hjälpa kunderna och försöka hitta resor. Ingen tänker på att det finns bonusbokningar utan amex, och dessa drabbas därför inte.

Nu ringer jag Amex också. Finns väl en rätt stor risk att ingen kommer bry sig och att inget kommer hända (eller så kanske SAS istället försämrar för icke-amexbokningar så att alla blir lika dåliga), men detta är viktigt nog för att ringa. Hoppas verkligen att ni andra ringer också!

Under mina 10 år som Amexkund är det här den absolut värsta försämringen hittills. Inget annat trams SAS hittat på är lika illa.

Annars kan ni ju (också!) ta och lämna feedback direkt till Fredrik Sauter på Linkedin.

Bara för några timma sedan publicerade han följande. Han skriver ju inte att det är Eurobonus han har använt, men han höjer amexkorten till skyarna (vilket han såklart ska göra) och skryter om att han precis har bokat en resa för sina poäng.

Han brukar faktiskt svara på kommentarer där.

Screenshot 2021-01-07 at 15.15.35.png

Last edited:
Jag skulle boka en 2-4-1 till Hawaii och tillbaka men har gett upp i och med att man inte får söka leg för leg. Nu är min approach att lägga 2 vouchers och har bokat en vanlig SAS business tur och retur LAX. Den andra ska jag använda tur och retur LAX-HNL. Just nu finns det bara economy men tänkte kanske boka om till first om det dyker upp. Min fråga är vad Uniteds inrikes-first räknas som mellan zonen North & Central America och Hawaii. Räknas den som Business (90 000 poäng) eller som First (120 000 poäng). Känns lite saftigt att lägga 120 000 poäng på en 6 timmar lång flygning med Uniteds domestic first.

När man ringer för att boka en award och får en ej serviceminded samt outbildad agent, kan man inte få be att få prata med dennes chef/överordnad och framföra klagomålen samtidigt som man kan ställa frågor om vad F*N det är som händer?? Såhär ska det inte behöva vara....
Nej du kommer aldrig bli kopplade till någon chef. I bästa fallen kanske du får ett förnamn ååh någon, men större chans att de bara lägger påbörja om du börjar prata om att du vill prata med deras chef.

Jag skulle boka en 2-4-1 till Hawaii och tillbaka men har gett upp i och med att man inte får söka leg för leg. Nu är min approach att lägga 2 vouchers och har bokat en vanlig SAS business tur och retur LAX. Den andra ska jag använda tur och retur LAX-HNL. Just nu finns det bara economy men tänkte kanske boka om till first om det dyker upp. Min fråga är vad Uniteds inrikes-first räknas som mellan zonen North & Central America och Hawaii. Räknas den som Business (90 000 poäng) eller som First (120 000 poäng). Känns lite saftigt att lägga 120 000 poäng på en 6 timmar lång flygning med Uniteds domestic first.

Jag åkte exakt den sträckan för något år sedan, då räknades det som business.

Vet du om du kan boka den utan 2-4-1? Alltså får du söka leg för leg då?

Det räkna som business. Antalet award på sträckan brukar normalt sätt vara 0 i First och i nästa fall någon enstaka i economy. Köp economy istället för 2500 sek tor.

• Gilla
Reactions: JPE
Nej du kommer aldrig bli kopplade till någon chef. I bästa fallen kanske du får ett förnamn ååh någon, men större chans att de bara lägger påbörja om du börjar prata om att du vill prata med deras chef.

Låter typ som en kundtjänst i Ryssland och inte som en i Sverige 2021. Är det ens lagligt att försämra och förändra en produkt så pass mycket?

Toppen