Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Du menar...

”Agenten tackade så mycket för feedbacken och berättade att han skulle förmedla informationen vidare till "SAS-avdelningen", samtidigt som han hade fingrarna korsade och smålog för sig själv”

Eller?

Förmodligen så :). Ett klagomål är inget klagomål och agenten kan beta av nästa person i kön. Men när man får flera likadana samtal från besvikna kunder som framför ungefär samma missnöje, då kanske kanske man tar upp det som en punkt på veckomötet...

Sen är ju AMEX rätt duktiga på kundservice så det skulle inte förvåna mig om viss feedback faktiskt förmedlas vidare. Där har SAS något att lära.
 
Är det inte lite för stora reaktioner på eventuellt ändrade bokningsregler lite för tidigt?

Tänk följande hypotetiska scenario. Jag menar, vi befinner oss mitt i en pandemi och holiday season vilket kanske innebär att SAS fn inte är ordentligt staffat och kanske inte har rätt person på rätt plats just nu etc. Sveg har tillfälligt tagit över Tallinns uppgift (det är väl så att detta snart ska flyttas till annan aktör på Cypern?). I ett sådant läge har ingen riktigt brytt sig om att de som nu svarar håller ”Kristina”-nivå och ingen tydlig kommunikation har gått ut internt. Majoriteten av kunderna märker inte heller något, ja de bokar kanske inte ens några resor just nu.

Samtidigt kommer en våg av pålästa BC- kunder och kör över Sveg-kontoret med svåra frågor och komplicerade routings och kundtjänst havererar. Frågan har lyfts uppåt, men svar lär dröja och under tiden stramar man åt bokningarna.

Jag hade inga problem att göra bokningar via Sveg före jul och antar att jag inte var ensam om det. Kan inte detta vara en tillfällig dipp värd att vänta ut? Att ringa SAS om och om igen i samma fråga eller att börja jaga Amex riskerar väl bara att skapa ett sämre läge framöver?
 
Är det inte lite för stora reaktioner på eventuellt ändrade bokningsregler lite för tidigt?

Tänk följande hypotetiska scenario. Jag menar, vi befinner oss mitt i en pandemi och holiday season vilket kanske innebär att SAS fn inte är ordentligt staffat och kanske inte har rätt person på rätt plats just nu etc. Sveg har tillfälligt tagit över Tallinns uppgift (det är väl så att detta snart ska flyttas till annan aktör på Cypern?). I ett sådant läge har ingen riktigt brytt sig om att de som nu svarar håller ”Kristina”-nivå och ingen tydlig kommunikation har gått ut internt. Majoriteten av kunderna märker inte heller något, ja de bokar kanske inte ens några resor just nu.

Samtidigt kommer en våg av pålästa BC- kunder och kör över Sveg-kontoret med svåra frågor och komplicerade routings och kundtjänst havererar. Frågan har lyfts uppåt, men svar lär dröja och under tiden stramar man åt bokningarna.

Jag hade inga problem att göra bokningar via Sveg före jul och antar att jag inte var ensam om det. Kan inte detta vara en tillfällig dipp värd att vänta ut? Att ringa SAS om och om igen i samma fråga eller att börja jaga Amex riskerar väl bara att skapa ett sämre läge framöver?

Håller delvis med. Men att flera agenter så tydligt markerar att man får söka leg-to-leg om man inte applicerar en voucher men så fort man ska applicera en voucher så tillåts inte leg-to-leg. Det är ju en tydlig försämring av vouchern som förmodligen varken kommunicerats till kunderna eller stämts av med AMEX.
 
Är det inte lite för stora reaktioner på eventuellt ändrade bokningsregler lite för tidigt?

Tänk följande hypotetiska scenario. Jag menar, vi befinner oss mitt i en pandemi och holiday season vilket kanske innebär att SAS fn inte är ordentligt staffat och kanske inte har rätt person på rätt plats just nu etc. Sveg har tillfälligt tagit över Tallinns uppgift (det är väl så att detta snart ska flyttas till annan aktör på Cypern?). I ett sådant läge har ingen riktigt brytt sig om att de som nu svarar håller ”Kristina”-nivå och ingen tydlig kommunikation har gått ut internt. Majoriteten av kunderna märker inte heller något, ja de bokar kanske inte ens några resor just nu.

Samtidigt kommer en våg av pålästa BC- kunder och kör över Sveg-kontoret med svåra frågor och komplicerade routings och kundtjänst havererar. Frågan har lyfts uppåt, men svar lär dröja och under tiden stramar man åt bokningarna.

Jag hade inga problem att göra bokningar via Sveg före jul och antar att jag inte var ensam om det. Kan inte detta vara en tillfällig dipp värd att vänta ut? Att ringa SAS om och om igen i samma fråga eller att börja jaga Amex riskerar väl bara att skapa ett sämre läge framöver?

Tycker nog precis tvärtom, det är bättre att vara proaktiv redan nu än att köra modellen "vänta-och-se". Om det finns nya regler avseende routing och bokning med 2-4-1 vouchers tycker jag dessa skall förmedlas till oss som kunder och inte hållas hemliga. Jag har tjänat min mina vouchers enligt reglerna som gällt tidigare och förväntar mig således att kunna boka biljetter på det sätt som varit. Ändras förutsättningarna, tycker jag det skall förmedlas, vilket det inte verkar ha gjort. Därav har jag nu möjligheten att påverka proaktivt (och har redan gjort så) för att förhindra att dessa ändringar kanske blir en ny norm. Inkommer det tillräckligt många klagomål till AmEx kommer frågan lyftas, då värdet för vouchern förändras kraftigt.
 
Är det inte lite för stora reaktioner på eventuellt ändrade bokningsregler lite för tidigt?

Tänk följande hypotetiska scenario. Jag menar, vi befinner oss mitt i en pandemi och holiday season vilket kanske innebär att SAS fn inte är ordentligt staffat och kanske inte har rätt person på rätt plats just nu etc. Sveg har tillfälligt tagit över Tallinns uppgift (det är väl så att detta snart ska flyttas till annan aktör på Cypern?). I ett sådant läge har ingen riktigt brytt sig om att de som nu svarar håller ”Kristina”-nivå och ingen tydlig kommunikation har gått ut internt. Majoriteten av kunderna märker inte heller något, ja de bokar kanske inte ens några resor just nu.

Samtidigt kommer en våg av pålästa BC- kunder och kör över Sveg-kontoret med svåra frågor och komplicerade routings och kundtjänst havererar. Frågan har lyfts uppåt, men svar lär dröja och under tiden stramar man åt bokningarna.

Jag hade inga problem att göra bokningar via Sveg före jul och antar att jag inte var ensam om det. Kan inte detta vara en tillfällig dipp värd att vänta ut? Att ringa SAS om och om igen i samma fråga eller att börja jaga Amex riskerar väl bara att skapa ett sämre läge framöver?
Det är ju nu vi som har vouchers som går ut snart måste boka, men håller med om att igår var nog ingen bra dag att ringa som exempel.
 
Tycker nog precis tvärtom, det är bättre att vara proaktiv redan nu än att köra modellen "vänta-och-se". Om det finns nya regler avseende routing och bokning med 2-4-1 vouchers tycker jag dessa skall förmedlas till oss som kunder och inte hållas hemliga. Jag har tjänat min mina vouchers enligt reglerna som gällt tidigare och förväntar mig således att kunna boka biljetter på det sätt som varit. Ändras förutsättningarna, tycker jag det skall förmedlas, vilket det inte verkar ha gjort. Därav har jag nu möjligheten att påverka proaktivt (och har redan gjort så) för att förhindra att dessa ändringar kanske blir en ny norm. Inkommer det tillräckligt många klagomål till AmEx kommer frågan lyftas, då värdet för vouchern förändras kraftigt.
Samtidigt så kanske man inte ska stressa fram något. Säg att detta är som vanligt, otydligt från SAS, inget som är skrivet i sten, utan kanske ett snabbt (felaktigt) beslut. Då vill man, inte jag iaf, påtvinga en snabb ”regeländring”.

Låt det hela bero ett tag, hur som helst så är det SAS som dikterar villkoren helt på egen hand, så att kräva något i detta läge känns inte alls aktuellt. Snarare tycker jag att det är smartare att låta det bero och hoppas på att dessa ändringar INTE blir skrivna som regler, vilket jag är rädd att det blir om alla ringer och klagar och kräver tydliga ”regler” kring just detta.
 
Lagligt? Har du inte tagit det lite väl långt nu om du börjar leta i Sveriges lag om detta är ok?
Ja vi hittar nog inget i Brottsbalken kring detta men det finns många andra lagar som styr "spelreglerna" som exempelvis Marknadsföringslagen, Avtalslagen och en hel mängd till.

SAS/Amex marknadsför väldigt tydligt att en 2-4-1 voucher ger halva poängpriset på en bonusresa och börjar de helt plötsligt begränsa detta till att enbart gälla vissa typer av bokningar medan de som betalas med fullt poängpris kan vara mer av mer "avancerad karaktär", förefaller det inte orimligt att de skulle kunna anses bryta mot lag.
 
Ja vi hittar nog inget i Brottsbalken kring detta men det finns många andra lagar som styr "spelreglerna" som exempelvis Marknadsföringslagen, Avtalslagen och en hel mängd till.

SAS/Amex marknadsför väldigt tydligt att en 2-4-1 voucher ger halva poängpriset på en bonusresa och börjar de helt plötsligt begränsa detta till att enbart gälla vissa typer av bokningar medan de som betalas med fullt poängpris kan vara mer av mer "avancerad karaktär", förefaller det inte orimligt att de skulle kunna anses bryta mot lag.
Poängen här är att de resor vi bokat inte är en ”vanlig” resa bland normalt folk. Vi är i minoritet, desto snarare man inser det, desto lättare blir det.

Vi kan fortfarande boka en resa till destination x, men inte på det sättet vi vill.

Helt klart sämre för oss, men vi ska inte överskatta vår betydelse, även om vi själva ibland tycker vi är kungar på det här med att boka resor :)

Jag har själv 3 vouchers som går ut 31/3, och visst ser det tungt ut, men jag är optimist!
 
Ja vi hittar nog inget i Brottsbalken kring detta men det finns många andra lagar som styr "spelreglerna" som exempelvis Marknadsföringslagen, Avtalslagen och en hel mängd till.

SAS/Amex marknadsför väldigt tydligt att en 2-4-1 voucher ger halva poängpriset på en bonusresa och börjar de helt plötsligt begränsa detta till att enbart gälla vissa typer av bokningar medan de som betalas med fullt poängpris kan vara mer av mer "avancerad karaktär", förefaller det inte orimligt att de skulle kunna anses bryta mot lag.

Ev. OT, men kan försöka ge översiktlig juridisk syn på det hela (för de som är intresserade). Är såklart inget facit, och det finns givetvis motargument - men blir det tillräckligt allvarligt är det detta som man som jurist får ta ställning till och bedöma.

Det kan både ses som vilseledande marknadsföring - som kan ge höga böter i form av marknadsstörningsavgift (upp till MSEK 10) - men även som rena avtalsbrott eller oskäliga villkor (särskilt med hänsyn till att det är konsumenter som korten och erbjudanden vänder sig till). Att ensidigt ändra villkoren (å det sämre) utan att informera, och att dessutom införa det "retroaktivt" för de som redan tjänat in poäng och erhållit vouchers vore nog att betrakta som oskäligt. Definivt att försämra produkten - eftersom avtalet som ingås innebär att vi i utbyte mot pengar får ta del av Amex (särskilt marknadsförda) tjänster. Produkten vi ska erhålla är en voucher som ger halva-poängpriset på poängresor. Inga övrigt villkor finns - och om de finns är de inte tillräckligt tydliga för att gängse konsument ska förstå dessa.

Se det lite som att du betalar för leasing av en bil. Det marknadsförs kraftigt att det i erbjudandet ingår vinterdäck och gratis bensin på valfri Cir*le K mack när du har haft bilen i 6 månader och om du tecknar ett Cir*le K-kort (du måste använda kortet för att erhålla din bensin) . Plötsligt så bestämmer sig Cir*le K att det inte alltid är gratis bensin, utan enbart på ett fåtal utvalda mackar i Sverige och under vissa förutsättningar. Givetvis är det inte ok, eftersom det inte är stämmer överens med de förutsättningarna som fanns vid ingåendet av avtalet. Alternativen som finns är att 1. Leasingbolaget får pröjsa för din bensin så du får det ni kommit överens om, 2. att bensinbolaget de facto ger gratis bensin och sen fakturerar/löser det med leasingbolaget. Konsumenten ska aldrig lida.

Utöver det vore det ju något av en PR-skandal, framförallt för ett kort som Amex som ska vara lite mer "exklusivt". Att driva en process i marknadsdomstolen kan exvis Konsumentverket göra - så det är alltid ett större hot än "individuella" processer (eftersom gemeneman är livrädda för de kostnader som en rättsprocess för med sig.)

Om Amex märker att folk slutar använda sina kort eftersom det endast ger poäng (i princip lika många eller sämre än MC när det väl är MC-kampanjer), och det dessutom kommer ut i pressen att de har vilseledande marknadsföring/konsumentverket är på dom, så ska ni se att det kommer hända grejer. Om KV väcks till liv finns det även en risk att Finansinspektionen vaknar - och även om Amex inte gör några fel är det en process som kostar mycket tid och pengar. Och en sådan risk brukar bedömas öka ju fler som klagar. Detta vill nog Amex undvika och om någon kan påverka SAS så lär det vara deras samarbetspartners.

Mht till ovan tror jag precis som tidigare talare att det kan vara klokt att påtala för Amex vad som sker hos SAS. Givetvis bör vi inte be om "tydliga regler" eftersom det kan leda till att de faktiskt skapar regler eller villkor som inte "passar oss". Inte heller ska vi "hota" om att anmäla till konsumentverket eller liknande - alltid bättre med morot än piska. Däremot kan det vara klokt att förklara att det känns som att värdet för kortet kraftigt försämras och att man funderar på att avsluta kortet på grund av dess försämrade värde. I en tid av covid-19 är det nog det sista dom vill.

Så summa summarum - ring och ge feedback - men be inte om tydligare regler. Gråzoner är alltid till fördel för oss konsumenter mot bolag :)
 
Poängen här är att de resor vi bokat inte är en ”vanlig” resa bland normalt folk. Vi är i minoritet, desto snarare man inser det, desto lättare blir det.

Vi kan fortfarande boka en resa till destination x, men inte på det sättet vi vill.

Helt klart sämre för oss, men vi ska inte överskatta vår betydelse, även om vi själva ibland tycker vi är kungar på det här med att boka resor :)

Nu är jag absolut ingen kung med att boka resor, men även i "vanliga" världen har jag varit med om att man ska söka leg för leg för att hitta en bra resa. Inget konstigt men kanske nåt som algorithem helt enkelt inte plockar upp. Problemet är att när Herr Svensson ringer in och får besked att det inte finns önskade resan lägger han på, trots resan faktiskt fanns. Och AMEX och MC har kanske tjänat X tusen kronor på Herr Svensson utan att han kunde nyttja bonuset.

Det är tur att det finns människor som kan tänka och inte allt sköts av algorithmer. Nu ser vi med kundservicen hur det är när algorithmer tar över :)
 
Toppen