Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Anslutningsflyg är sträckor från Norden till någon av våra navflygplatser: CPH, ARN, OSL, AMS, PAR, LON.

flygplatser som t.ex. MAD och MAN borde ju också vara navflygplatser, och hur gör man med utomeuropeiska bolag?
Varför borde de vara det?

Utomeuropeiska bolag, ifall de flyger till navflygplatserna, kan ha feeders tillagda. Annars krävs flyg i samma kabinklass.

Försökte boka bonusresa nu. Då dök ett felmeddelande upp som jag tidigare inte har sett.
Customer blocked for redemption booking.
Någon som känner igen detta? Har provat appen, samt tre olika webbläsare. Fel hos SAS eller något fel på mitt konto?

MSC?

Inte alltid det hjälper att läsa på, tyvärr. Jag har själv råkat ut för att bli nekad incheckning av +23kg väskor, även på ren SAS-flygning (trots C-klass hela vägen). Finns det risk för strul är det nog ändå en bra idé att utgå ifrån det sämre alternativet.
Most Significant Carrier

Om du blir nekad 32kg när du har Business longhaul är det bara att betala och skicka kvittot till sas.

Det står ju tom i appen på sas flyg vad som gäller (vad som står på partnerflyg kan man dock stoppa i papperskorgen). Så här ser min nästa flygning i sas business longhaul ut, är ju inget otydligt i det, och feeder flighten är i ekonomi.
Screenshot_20260301_192219_SAS.jpg

Inte det minsta orolig för att det ska bli strul, och räknar inte med att jag ska få ta mindre än vad jag har rätt till. Att utgå ifrån att saker ska bli fel är inget jag kommer göra som default åtminstone.

Most Significant Carrier

Om du blir nekad 32kg när du har Business longhaul är det bara att betala och skicka kvittot till sas.

Det står ju tom i appen på sas flyg vad som gäller (vad som står på partnerflyg kan man dock stoppa i papperskorgen). Så här ser min nästa flygning i sas business longhaul ut, är ju inget otydligt i det, och feeder flighten är i ekonomi.
Visa bifogad bild 173265

Japp, men räkna inte med att det är vad som gäller du checkar in. Tänk på att det är SAS som du har att göra med.

Japp, men räkna inte med att det är vad som gäller du checkar in. Tänk på att det är SAS som du har att göra med.
Jag har flygit med sas i Business senaste 12 åren och aldrig haft problem att checka in rätt mängd och vikt på något flyg.

Har tom ibland fått ta för tunga väskor än de 23kg som ingått på vissa flyg inom Europa.

Du får självklart göra dina egna val och slutsatser. Men att det skulle vara vanligt med att checkin inte har koll på sas regler och vikt på bagage håller jag inte med om och har gjort mängder med resor med full bagagekvot uppfylld.

Som de flesta här kan intyga har SAS sjunkit rejält i nästan alla avseenden på senare år. Som grädde på moset går det inte heller att argumentera med vare sig deras support eller reklamationsavdelning när problem uppstår. Man skulle nästan kunna tro att de är programmerade till förnekelse…

Hade faktiskt ett tillfälle där kompisarna reste i ekonomi första sträckan, ICN->PVG och sen vidare i Business från PVG till VIE. Då sa asiana först att det endast var 23kg som gällde, men eftersom jag preppat de tidigare, samt att det i lufthansa stod att 32kg gällde då Austrian va MSC så gick allt ok med Asiana Och de fick checka in utan problem.

Som de flesta här kan intyga har SAS sjunkit rejält i nästan alla avseenden på senare år. Som grädde på moset går det inte heller att argumentera med vare sig deras support eller reklamationsavdelning när problem uppstår. Man skulle nästan kunna tro att de är programmerade till förnekelse…
Vilka är alla dessa de flesta du hänvisar till?

Jag tycker snarare att sas skärpt till sig på väldigt många punkter, även om det finns områden där de är underkända.

Jag lyckades bra att argumentera med deras support senast de klantade till sig och gjorde bort sig. Storyn kan du läsa om i tråden om saker sas inte gjort bra.

Vilka är alla dessa de flesta du hänvisar till?

Jag tycker snarare att sas skärpt till sig på väldigt många punkter, även om det finns områden där de är underkända.

Jag lyckades bra att argumentera med deras support senast de klantade till sig och gjorde bort sig. Storyn kan du läsa om i tråden om saker sas inte gjort bra.

Jaja, vi har bevisligen olika uppfattningar om allt. Jag hoppas så klart att SAS lyckas vända den negativa trenden. Vi får se hur det går. Mitt case ligger iaf. hos ARN sedan en tid tillbaka.

Jaja, vi har bevisligen olika uppfattningar om allt. Jag hoppas så klart att SAS lyckas vända den negativa trenden. Vi får se hur det går. Mitt case ligger iaf. hos ARN sedan en tid tillbaka.
OK, så du har ett case hos ARN kopplar till SAS, och det är då ditt underlag för att "Som de flesta här kan intyga har SAS sjunkit rejält i nästan alla avseenden på senare år."

Inte direkt SAS unikt att bolag hamnar hos ARN. SAS är dock ett av bolagen som faktiskt följer utlåtandet från ARN, till skillnad från en del andra flygbolag. Att SAS är mest anmälda av flygbolagen är ju inte så konstigt heller då de är avsevärt mycket större på svenska marknaden än alla andra bolag.

Självklart önskar man ju att man slipper gå via ARN. Har personligen inte behövt göra det vid något tillfälle med något bolag.

Toppen