Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Garanterat tidigare besvarat men jag försöker göra en partner(amex)bokning via telefon men får 50% av gångerna en agent som uppger att det numera är förbjudet för dem att söka ben för ben. Förutsätter såklart att det är fel och en del av kundtjänstlotteriet, men finns det någon text eller liknande från SAS man kan hänvisa till där det tydligt framgår att så inte är fallet?
Ja, du får boka resans "stomme" (de längsta flygen) online och sedan ringa in och lägga till anslutningsflyg i existerande avgångs- och destinationszoner.
 
Avbokad eller ombokad är den stora frågan :) det står avbokad. Men sen har Lufthansa lagt till ombokning till senare flyg. Den menade SAS kundtjänst inte är riktig (trots grön status) och hon tog alltså bort den utan mitt medgivande. Lufthansa hänvisar tillbaka till SAS, det förstår jag för bokningen gjordes ej via dom. Efter ytterligare 45 min i kö så råkar nya agenten lägga på luren när hon tittar på bokningen☺. Underbart! Så nu har två av oss en konstig ombokning som SAS menar ej är giltig, och två av oss en avbruten slutsträcka för den bokningen ligger inte kvar.

Tyvärr tror jag inte vi kommer få hjälp att lösa detta. Dom är benhårda med att dom tillhör ny allians och inte kan ändra gamla biljetter. Visst vi kan avboka hela sträckan och boka ny resa med nya alliansen. Men vår voucher gick ut i dagarna så då är det inget alternativ.

Får ta omtag senare i eftermiddag.
Om du tittar några inlägg tillbaka så har dom fortfarande tillgång till Star Alliance, ifall det finns bonusplatser. Så fortsätt ring tillbaka tills du får någon bättre support. Finns nog inte mycket mer som kan göras
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Garanterat tidigare besvarat men jag försöker göra en partner(amex)bokning via telefon men får 50% av gångerna en agent som uppger att det numera är förbjudet för dem att söka ben för ben. Förutsätter såklart att det är fel och en del av kundtjänstlotteriet, men finns det någon text eller liknande från SAS man kan hänvisa till där det tydligt framgår att så inte är fallet?
Det är helt riktigt att man itne får plocka ihop en resa på egen hand längre.
Man måste söka "huvuddelen" av resan som en bokning, efter det kan man lägga på en feeder flight i vardera ände.
Säg att du vill resa ARN-TYO då kan du tex söka fram LHR-TYO, om du hittar det kan du sedan lägga på ARN-LHR om det finns biljetter där som går att koppla på LHR-TYO. Du får dock inte söka fram ARN-AMS, AMS-CDG, CDG-SIN, SIN-TPE, TPE-TYO och lägga ihop dessa flighter för att få en resa till Tokyo.
 
Det är helt riktigt att man itne får plocka ihop en resa på egen hand längre.
Man måste söka "huvuddelen" av resan som en bokning, efter det kan man lägga på en feeder flight i vardera ände.
Säg att du vill resa ARN-TYO då kan du tex söka fram LHR-TYO, om du hittar det kan du sedan lägga på ARN-LHR om det finns biljetter där som går att koppla på LHR-TYO. Du får dock inte söka fram ARN-AMS, AMS-CDG, CDG-SIN, SIN-TPE, TPE-TYO och lägga ihop dessa flighter för att få en resa till Tokyo.
Går det att ringa in och boka en open jaw? Eller måste en sträcka bokas online först? Och går det därefter lägga på matarflyg på den när de släpper dessa, så att det blir en t/r?
 

palmen

Moderator
Går det att ringa in och boka en open jaw? Eller måste en sträcka bokas online först? Och går det därefter lägga på matarflyg på den när de släpper dessa, så att det blir en t/r?
Ingen aning, men du måste kunna hitta det du söker i en sökning och SAS påstår att man ser samma saker online som de ser när de söker. Det bör med andra ord inte spela någon roll om hur du bokar första flighterna.
Men det finns nog lika många svar på vad som kan hända som det finns antal SAS agenter som svarar i telefon.
 

TP12

Medlem
stämmer förstås men vouchers kan också få nytt liv om det skett en signifikant ändring av biljetten från SAS som leder till en avbokning, ny giltighet från avbokningstidpunkt på 1-3 månader vanligt
Förstår av tidigare inlägg från Elmer att resan bokades i april men jag kan så klart ha missat något.
 

mr.C.

Ny medlem
Jag upplever detsamma.
Det känns sådär kul tycker jag att boka och använda 2-4-1 samt poäng endast på utresan, för att sedan tvingas köpa enkelbiljett hem.

Är det en försämring med Skyteam och något vi får vänja oss vid, eller ett tillfälligt problem under övergången tro?

Någon som har ytterligare erfarenheter eller info?

Svarar mig själv här, utpåfall det är någon annan som har samma situation.

Det verkar som att AF-KLM släpper ut awardresor till SAS i begränsad omfattning, särskilt på returen till Europa.
Söker jag som flyingblue-medlem på AF sida efter resor till-från Indien dyker awardresor upp med flertalet alternativ, söker jag via SAS sida dyker inget upp på returen, och agenterna på kundtjänst ser inte heller något.

VI kanske behöver vänta på att SAS blir helt uppslukat av AF-KLM för att få full tillgång, eller kan det tänkas att de ökar på tillgången till awardresor för partners efter hand?
Går det så långt att SAS blir helt uppslukat lär väl värdet av EB-poängen bli kraftigt devalverat.
 

Jannes

Medlem
Svarar mig själv här, utpåfall det är någon annan som har samma situation.

Det verkar som att AF-KLM släpper ut awardresor till SAS i begränsad omfattning, särskilt på returen till Europa.
Söker jag som flyingblue-medlem på AF sida efter resor till-från Indien dyker awardresor upp med flertalet alternativ, söker jag via SAS sida dyker inget upp på returen, och agenterna på kundtjänst ser inte heller något.

VI kanske behöver vänta på att SAS blir helt uppslukat av AF-KLM för att få full tillgång, eller kan det tänkas att de ökar på tillgången till awardresor för partners efter hand?
Går det så långt att SAS blir helt uppslukat lär väl värdet av EB-poängen bli kraftigt devalverat.
Att jämföra vad AF-KLM erbjuder sina egna medlemmar jämfört med partner är väl ändå inte en rättvis jämförelse? Vad är tillgången till AF-KLM awards för andra partners?

Spekulationer på värdering av Eurobonus poäng vid en hypotetisk "uppslukning" är väl ändå att spinna ganska långt baserat på en utveckling som är två(!) månader in i ett alliansbyte, som SAS blev tillsagda att skulle ta 18 månader och gjordes på 9.
 
Toppen