Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

JacobGBG

Medlem
Har en bokning GOT-VIE-BKK / HND- FRA-GOT där nu GOT-VIE blivit inställd.
Resan är Star Alliance, april 2025.
Omöjligt att lägga till ny GOT-VIE? Var har man störst chans? Austrian som skulle utföra det inställda flyget?

Kan man dela upp den i VIE-BKK och HND-FRA-GOT som separata enkelresor och boka en separat GOT-VIE?
Hur ser själva biljetten ut på SAS hemsida? Om de bara strukit GOT-VIE och resten står kvar samt att du har is i magen så kan du ju lösa eget flyg till VIE och bara glatt mönstra på där. Börjar du rota i den med kundtjänst så är risken att de rycker den pga dubbel open-jaw.

trygve

Medlem
Har en bokning GOT-VIE-BKK / HND- FRA-GOT där nu GOT-VIE blivit inställd.
Resan är Star Alliance, april 2025.
Omöjligt att lägga till ny GOT-VIE? Var har man störst chans? Austrian som skulle utföra det inställda flyget?

Kan man dela upp den i VIE-BKK och HND-FRA-GOT som separata enkelresor och boka en separat GOT-VIE?

SAS har fortsatt tilgang til Star Alliance award inventory og kan booke om til nye Star Alliance flights ved irops, forutsatt ledige bonusplasser. Har du forsøkt å ringe inn?

Elmer

Medlem
Jag har också sen tidigare bokad star alliance där sista delsträckan på hemvägen blivit avbokad. Jag ringde kundtjänst för att få hjälp att omboka. Problemet är att sista delsträckan låg kvar i min biljettvy men med en ny tid. Nu efter att jag pratat med SAS kundtjänst så tog dom bort den helt och vad mig att ringa Lufthansa för att lösa detta. Hon i kundtjänst kunde inte hjälpa mig att boka ny biljett med nya alliansen. Första gången jag reser med poäng och voucher. Förmodligen inget för mig om det ska vara såhär krångligt. För övrigt 2,5 timmars väntetid i kundtjänst totalt. Hade jag inte ringt in till kundtjänst hade biljetten förmodligen legat kvar så det var dumt av mig.

Emil123

Medlem
Det är nog inte så ofta SAS kommer byta allians men mer bonusplatser åt oss andra om du slutar :) Det hade väl kunnat hända om du bokat revenue också?

Mr Basic

Medlem
där sista delsträckan på hemvägen blivit avbokad
sista delsträckan låg kvar i min biljettvy men med en ny tid. Nu efter att jag pratat med SAS kundtjänst så tog dom bort den helt
Hänger inte med, blev sista delsträckan avbokad eller ombokad? Om den blev avbokad gör det väl inget om SAS tog bort den?
Sedan ska du inte ge upp bara för att det krånglar med en *A-bokning efter bytet till Sky Team, du är inte den förste.
Att SAS agenter omedvetet ”förstör” bokningar pga bristande kunskap/engagemang tillhör dock award-livet, nu har du lärt dig det (tyvärr den hårda vägen).

richard87

Medlem
Garanterat tidigare besvarat men jag försöker göra en partner(amex)bokning via telefon men får 50% av gångerna en agent som uppger att det numera är förbjudet för dem att söka ben för ben. Förutsätter såklart att det är fel och en del av kundtjänstlotteriet, men finns det någon text eller liknande från SAS man kan hänvisa till där det tydligt framgår att så inte är fallet?

Elmer

Medlem
Avbokad eller ombokad är den stora frågan :) det står avbokad. Men sen har Lufthansa lagt till ombokning till senare flyg. Den menade SAS kundtjänst inte är riktig (trots grön status) och hon tog alltså bort den utan mitt medgivande. Lufthansa hänvisar tillbaka till SAS, det förstår jag för bokningen gjordes ej via dom. Efter ytterligare 45 min i kö så råkar nya agenten lägga på luren när hon tittar på bokningen☺. Underbart! Så nu har två av oss en konstig ombokning som SAS menar ej är giltig, och två av oss en avbruten slutsträcka för den bokningen ligger inte kvar.

Tyvärr tror jag inte vi kommer få hjälp att lösa detta. Dom är benhårda med att dom tillhör ny allians och inte kan ändra gamla biljetter. Visst vi kan avboka hela sträckan och boka ny resa med nya alliansen. Men vår voucher gick ut i dagarna så då är det inget alternativ.

Får ta omtag senare i eftermiddag.

Toppen