Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Har det? Förvånande att 2-4-1-tråden haft den infopunkt i flera år då:
  • Open Jaw är tillåten men du behöver att betala för dyraste zonens poäng. (t ex vid bokning av Europa-Mellanöstern // open jaw // Sydostasien-Europa, får du betala för Europa-Sydostasien)
Så jag betalat tidigare också, förutom någon gång då en agent tog 50% SEA-pris och 50% EA-pris.

Men ok, verkar som att dom täppt igen det hålet helt nu iaf!

Fick det förklarat för mig av en vresig agent i förra veckan att det var SkyTeamregler. Har bestämt för mig att jag bokat openjaw i olika zoner tidigare under *A men nu var det bestämt nej.
Ska erkänna att jag hade missat att läsa punkten i reglerna där det förklaras

Fick det förklarat för mig av en vresig agent i förra veckan att det var SkyTeamregler. Har bestämt för mig att jag bokat openjaw i olika zoner tidigare under *A men nu var det bestämt nej.
Ska erkänna att jag hade missat att läsa punkten i reglerna där det förklaras
Precis, har försökt få till det också på en ny bokning, men fått olika svar från olika agenter, sen såg jag nya punkten på hemsidan. Lite fult, menmen, inte hela världen!

Allt detta har jag gjort mig lite snurrig. Skulle följande resa gå att boka:

ARN-LAX (business)
LAX-PPT (ekonomi) alltså 275k poäng - Stillahavsområdet eftersom detta är dyraste zonen - givet att de fixat så att man kan blanda ekonomi och business som förut?

Sedan samma väg hem.

Allt detta har jag gjort mig lite snurrig. Skulle följande resa gå att boka:

ARN-LAX (business)
LAX-PPT (ekonomi) alltså 275k poäng - Stillahavsområdet eftersom detta är dyraste zonen - givet att de fixat så att man kan blanda ekonomi och business som förut?

Sedan samma väg hem.
Nej, att blanda klasser funkar endast för anslutningsflyg inom samma zon dvs inte om det anslutnings flyg du lägger till innebär att poängpriset ändras.

Har det? Förvånande att 2-4-1-tråden haft den infopunkt i flera år då:
  • Open Jaw är tillåten men du behöver att betala för dyraste zonens poäng. (t ex vid bokning av Europa-Mellanöstern // open jaw // Sydostasien-Europa, får du betala för Europa-Sydostasien)
Så jag betalat tidigare också, förutom någon gång då en agent tog 50% SEA-pris och 50% EA-pris.

Men ok, verkar som att dom täppt igen det hålet helt nu iaf!
Inte ett dugg förvånande då infon bara kopierats varje år och vi har inte gått igenom alla skrivelser och stämt av om de är korrekta. Har någon påtalat fel har vi ändrat.

SAS har länge haft en regel som säger most reasonably routing, samt att käken inte får vara större än utresa eller hemresa. Dessa regler har ju dock inte alltid efterföljts, inte heller 24h gräns för stopp har följts alla gånger om personen om gör bokningen gör fel osv...

Nu finns det dock förtydligande från SAS i detta, även om det inte framgår vad en geografisk zon är.

/Moderator

Inte ett dugg förvånande då infon bara kopierats varje år och vi har inte gått igenom alla skrivelser och stämt av om de är korrekta. Ha någon på talat fel har vi ändrat.

SAS har länge hat men regel dom säger most reasonably routing, samt att käken inte får vara större än utresa eller hemresa. Dessa regler har ju dock inte alltid efterföljts, inte heller 24h gräns för stopp har följts alla gånger om personen om gör bokningen gör fel osv...

Nu finns det dock förtydligande från SAS i detta, även om det inte framgår vad en geografisk zon är.

/Moderator
Precis, och det är väl det som är otydligt som gör att varje individ tolkar själv och folk lyckats få igenom udda bokningar. Tycker det hade varit enklast ifall de kunde skriva ut reglerna tydligt istället för att läsa några av deras begränsningar vid sökmotorn, några begränsningar via deras sociala medier, några begränsningar på olika forum etc.

Men det har gått flera år, så inget jag förväntar mig. Får bara justera lite så det blir en "vanlig" bokning istället för open-jaw helt enkelt!

Om jag vill genomföra en förändring till Open jaw på en befintlig bonusresa som bokades inom senaste 24H. Kan jag ringa in och be de ändra ena benet på resan kostnadsfritt? Eller måste jag uttryckligen säga att de ska boka av hela resan och sen be de hjälpa mig boka om med open jaw för att slippa avgift? Är detta en service agenterna kan och vill göra för mig?

Du kan göra ändringen för 150kr/pax, men ej kostnadsfritt.

Nej, att blanda klasser funkar endast för anslutningsflyg inom samma zon dvs inte om det anslutnings flyg du lägger till innebär att poängpriset ändras.
Hmm okej. Då måste alltså alla sträckor vara i samma klass? Alltså ekonomi eller business hela vägen? Gör det nästan omöjligt att hitta en resa i biz till PPT då.

Toppen