Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Har väl aldrig varit så på Star Alliance-bokningar? Och inte sett något om att det ska ha ändrats nu i SkyTeam. Tror att folk hade reagerat mycket mer ifall så var fallet!

Har inte heller sett att något har ändrats så det är positivt och logiskt.

För länge sedan så har jag för mig att ett ben i First på en Star allianceresa gjorde att hela resan t/r prissattes som First. Kan absolut ha fel men jag tror nuvarande system infördes för en 4-5 år sedan.

Jag tror därmed det är en rätt okontroversiellt antagande att det har alltid funnits back-end strul med att använda två vouchers och SAS kan ha tagit steget att bara stänga denna möjlighet nu.

Forhåpentligvis er dette en midlertidig begrensning i forbindelse med overgang til nytt system:

1725783056258.png

For å sikre at hele reisefølget får plass på samme fly kan kundeservice booke alle i samme PNR og gjøre en PNR SPLIT før betaling.

Använder KLM:s hemsida för att få en indikation på eventuella bokningsbara platser i Garuda First. Får träffar vissa datum på mobilversionen av hemsidan men när jag söker samma datum och rutter via dator visar den inga platser. Fler som noterar samma eller gör jag något fel?

Använder KLM:s hemsida för att få en indikation på eventuella bokningsbara platser i Garuda First. Får träffar vissa datum på mobilversionen av hemsidan men när jag söker samma datum och rutter via dator visar den inga platser. Fler som noterar samma eller gör jag något fel?

Velg "Business" i søket på nettsiden for å få opp Business + First Class ("La Première"):

1725786856365.png

Velg "Business" i søket på nettsiden for å få opp Business + First Class ("La Première"):

Visa bifogad bild 156878
Det har jag gjort. Får upp platser på mobilen men inte datorn trots exakt samma sökning. Varit så i flera dagar nu. SAS såg inte dessa platser så antar att det är någon form av spökplatser (cachade resultat?) mobilversionen visar - men det har som sagt varit så sedan åtminstone i torsdags på samma sökningar.

Hvordan ser det ut på airfrance.se? Der kan man velge First/La Première i drop-down menyen.
Kollade ett av datumen nu och där syns platserna... Som sagt, SAS såg inte dessa i fredags men får försöka ringa in imorgon igen.

Skumt alltså, sökning 1 via mobil och sökning 2 tio sekunder senare via mobil, samma datum och antal passagerare.

Attachments

• 1000002201.png
    1000002201.png
    256,4 KB · Visningar: 123
  • 1725787842595.png
    1725787842595.png
    67,1 KB · Visningar: 121
Last edited:
Kanske redan har tagits upp, men jag bokade en bonusresa till Cancun med KLM (business). Inom Star Alliance var jag alltid tvungen att kontakta SAS support för att få utförande flygbolags (t.ex. Turkish) PNR och på så sätt kunna boka mina sittplatser. Denna resa kunde jag lägga till direkt hos KLM med samma PNR som hos SAS och välja mina sittplatser direkt på KLM:s hemsida. Det kändes smidigt. (Däremot hade det varit ännu smidigare om man hade kunnat boka sina flygstolar direkt i SAS-appen, men förstår att det kräver en IT-integration som inte är värd att investera i.)

Jag ringde idag vanliga kundservice för att dubbelkolla så att allt ser okej ut inför min Star Alliance-resa till Chile och Brasilien i vinter eftersom jag nu ska börja boka flyg och hotell till resan. Allt såg okej ut men jag berättade om mina farhågor om någon av våra flighter skulle ställas in och att jag då skulle få stora problem.

Agenten berättade då att de gått en utbildning inför övergången till Skyteam. På utbildningen har de lärt sig att om det blir tidtabellsändringar/inställda flyg på en redan bokad Star Alliance-bokning så kan agenterna söka och boka nya platser med Star Alliance-bolag. Någon som hört om detta?

Toppen