Det beror ju såklart på var man utgår ifrån. En del inrikes-linjer är regelbundet orimligt högt prissatta.
Personligen har jag nog betalat 90% av alla inrikes-resor jag genomfört senaste 7-8 åren med poäng. Dessa motsvarar till största del resor som jag årligen ’måste’ göra. Eller som positionering för andra resor.
Och jag kan då även fritt välja de avgångar som passar bäst för mig tidsmässigt, även om det skulle vara de dagligt dyraste avgångarna.
De maximerade resorna i longhaul är sällan en typ av resor som jag bestämt ’måste’ göra, utan något jag unnar mig. (Självfallet ger de mig dock mycket).
Så då är det en no-brainer att minska en kostnad som jag annars tvunget skulle behöva ligga ute med i cash, och inte kan komma undan. Även om jag skulle kunna få bättre utväxling för varje enskild poäng, omvandlat till longhaul business/first-resor.
För denna inrikes användning sparar jag generellt 15-20 ksek per 10 enkelresor. Och det ser jag även vara försvarbart när jag jämför med den övriga användning de annars skull få i longhaul-kabiner.
Nu har jag ju tillräckligt mycket poäng inkommande årligen för att täcka båda dessa behov, men ville passa på att uttrycka att delar av ens poänganvändning nog visst kan fylla ett syfte vad gäller inrikes.
(Europa är dock en annan fråga, pga de högre skatterna och poängkostnaden.. där är det sällan lika försvarbart alternativ gentemot revenue och återkommande kampanjer).