Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Sitter och funderar på om det är värt att köra SAS Mastercard Premium. Jag förstår kanske inte riktigt fördelarna för familjeresor inom Europa. Vad "tjänar" man på plus i Europa och inrikes? Är det lounge och gratis fika på flyget som man får eller blir FlyPremium billigare än att boka SAS Go?
FlyPremium innebär att du kan boka SAS Plus/Business Bonus till priset av SAS Go. Då ingår allt som ingår i Plus/Business. Lounge, fast track, mat och dryck ombord etc etc.

En fördel är att den kan användas oändligt antal gång under ett år.

Just inom Europa/Inrikes är väl värdet generellt inte så bra dock. Men har man mer poäng än vad man kan göra av med eller inte vill resa long haul är det ju bra.

Ytterligare ett värde av FlyPremium är att du kan boka till samma pris även om awards i Go är slut. Numera verkar det oftast vara så att finns Plus då finns också Go men jag har haft fall tidigare där bara Plus fanns.

Kommer man upp i minst 50 000 EB per år så är fly premium ganska nice. Visst det spelar väl mindre roll om du flyger Luleå-Arlanda på ekonomi eller plus men så fort det blir att vänta på nån flygplats i en transfer som mig på Arlanda några timmar så är det nice med lounge. Sen är det ju fint med ”gratis” mat när man flyger med familjen i Europa på planet.

Ytterligare ett värde av FlyPremium är att du kan boka till samma pris även om awards i Go är slut. Numera verkar det oftast vara så att finns Plus då finns också Go men jag har haft fall tidigare där bara Plus fanns.
Just det är en riktigt fin sweetspot inrikes.
Ofta vid reseintensiva dagar/ helger är det soprent på platser i go men finns att få i plus. Att då betala endast go-priset har sparat oss mycket genom åren.

Det beror ju såklart på var man utgår ifrån. En del inrikes-linjer är regelbundet orimligt högt prissatta.
Personligen har jag nog betalat 90% av alla inrikes-resor jag genomfört senaste 7-8 åren med poäng. Dessa motsvarar till största del resor som jag årligen ’måste’ göra. Eller som positionering för andra resor.
Och jag kan då även fritt välja de avgångar som passar bäst för mig tidsmässigt, även om det skulle vara de dagligt dyraste avgångarna.

De maximerade resorna i longhaul är sällan en typ av resor som jag bestämt ’måste’ göra, utan något jag unnar mig. (Självfallet ger de mig dock mycket).

Så då är det en no-brainer att minska en kostnad som jag annars tvunget skulle behöva ligga ute med i cash, och inte kan komma undan. Även om jag skulle kunna få bättre utväxling för varje enskild poäng, omvandlat till longhaul business/first-resor.

För denna inrikes användning sparar jag generellt 15-20 ksek per 10 enkelresor. Och det ser jag även vara försvarbart när jag jämför med den övriga användning de annars skull få i longhaul-kabiner.

Nu har jag ju tillräckligt mycket poäng inkommande årligen för att täcka båda dessa behov, men ville passa på att uttrycka att delar av ens poänganvändning nog visst kan fylla ett syfte vad gäller inrikes.
(Europa är dock en annan fråga, pga de högre skatterna och poängkostnaden.. där är det sällan lika försvarbart alternativ gentemot revenue och återkommande kampanjer).

Visst är det så att bonusresor inom europa sällan är en bra deal, men "sällan" och "aldrig" är två helt olika ord. Jag har gjort många bonusresor till/från Spanien när revenuepriset börjat sticka iväg, men det fortfarande funnits Plus-awards. Med Fly Premium så blir det bara 15 000 poäng plus skatter, vilket kan vara en bra deal om alternativet är att betala 2-2500 kr för en Go. Dryck och mat blir ju en viss fördel också. Med andra ord: sök först och avfärda inte något användningssätt på förhand.

Toppen