Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Kanske jag är dum men fattar fortfarande inte hur 12 månaderna räknas. ”Senaste”, ja. Är det alltså liksom varje månadskift de kollar om man nått högre intjäning jämfört med tidigare månad 12-rullande bakåt, och om utfallet är högre, uppdateras poängsiffran, men om lägre så behåller man flypremium nivån 12-månader till innan man ramlar.

I mitt exempel är jag intresserad om jag kan nå 200.000 och hur. Just nu har jag 130.000, men kommer november sen - har jag intjänat mindre okt-24 än okt-23(”den bortfallande månaden från rullande 12”), så kommer min poängsiffra gå ner, om jag tjänat in mer i okt-24 än okt-23, så ökar min totalsiffra????

Förvirrad. Jo jag vet min IQ är helt okej men kanske läkemedel hjälper :D
De kollar vid varje månadsskift om du har överstigit 200k poäng under den senaste 12 månadersperioden. Detta poängbelopp står i appen. Vid månadsskifte faller din äldsta månad bort och ny tillkommer så har du dragit in färre poäng i den nya månaden än den gamla som faller bort så sjunker totalen.

De kollar vid varje månadsskift om du har överstigit 200k poäng under den senaste 12 månadersperioden. Detta poängbelopp står i appen. Vid månadsskifte faller din äldsta månad bort och ny tillkommer så har du dragit in färre poäng i den nya månaden än den gamla som faller bort så sjunker totalen.
Mig veterligen sker kontrollen löpande vid varje transaktion om man når över 200k. Det är bara poäng som förfaller som kontrollerad 1 gång per månad.

Så har det åtminstone varit vid de två tillfällen som jag kommit över gränsen och FlyPremium förlängdes direkt när poängen registrerades.

Nu har jag nått upp till 200k poäng och kan boka long-haul businessflyg för 30k poäng enkel utan att behöva använda voucher. Otroligt smidigt, framför allt att inte behöva ringa upp kundtjänst för att ordna hemresan.

Nu till frågan: jag har bokat en enkelresa ut i business och en enkelresa hem i plus. Om en hemresa i business dyker upp på mitt flyg, kan jag då boka den som en ny resa (har poäng så det räcker) eller kommer systemet att säga ifrån om jag redan har bokat en stol på mig själv på samma flyg. Vill ju helst avboka plus först efter att business är fixat.

Nu har jag nått upp till 200k poäng och kan boka long-haul businessflyg för 30k poäng enkel utan att behöva använda voucher. Otroligt smidigt, framför allt att inte behöva ringa upp kundtjänst för att ordna hemresan.

Nu till frågan: jag har bokat en enkelresa ut i business och en enkelresa hem i plus. Om en hemresa i business dyker upp på mitt flyg, kan jag då boka den som en ny resa (har poäng så det räcker) eller kommer systemet att säga ifrån om jag redan har bokat en stol på mig själv på samma flyg. Vill ju helst avboka plus först efter att business är fixat.
Det kommer fungera, men du kan också ringa in och bara boka om i samma bokning.

Om du gör en ny bokning och avbokar den gamla åker du på 750kr/pax avboknings avgift. Bättre ändra för 150kr/pax.

Hur räknas eurobonus-saldot? Har två vänner som har en point-sharing grupp men bara en av dom har ett SAS MC, inget extrakort till andra partnern. Kommer alla poäng i deras sharing-grupp räknas mot Flypremium eller måste båda ha ett SAS MC av något slag?

Hur räknas eurobonus-saldot? Har två vänner som har en point-sharing grupp men bara en av dom har ett SAS MC, inget extrakort till andra partnern. Kommer alla poäng i deras sharing-grupp räknas mot Flypremium eller måste båda ha ett SAS MC av något slag?

Det är bara poäng på individuella kontot som räknas. Point-sharing räknas inte.
Som om båda har MC, det blir en förmån på var enda konto med sitt respektive saldo.

Jag håller med om att Fly Premium fungerar bra att använda när man reser med familjen.
Jag har använt det ett flertal gånger inom Europa och även inrikes. Alltid 2-4 personer. Jag reser nästan aldrig ensam om jag reser privat. :)
Sitter och funderar på om det är värt att köra SAS Mastercard Premium. Jag förstår kanske inte riktigt fördelarna för familjeresor inom Europa. Vad "tjänar" man på plus i Europa och inrikes? Är det lounge och gratis fika på flyget som man får eller blir FlyPremium billigare än att boka SAS Go?

Toppen