Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

FFlash skrev:Kanske jag är dum men fattar fortfarande inte hur 12 månaderna räknas. ”Senaste”, ja. Är det alltså liksom varje månadskift de kollar om man nått högre intjäning jämfört med tidigare månad 12-rullande bakåt, och om utfallet är högre, uppdateras poängsiffran, men om lägre så behåller man flypremium nivån 12-månader till innan man ramlar.I mitt exempel är jag intresserad om jag kan nå 200.000 och hur. Just nu har jag 130.000, men kommer november sen - har jag intjänat mindre okt-24 än okt-23(”den bortfallande månaden från rullande 12”), så kommer min poängsiffra gå ner, om jag tjänat in mer i okt-24 än okt-23, så ökar min totalsiffra????Förvirrad. Jo jag vet min IQ är helt okej men kanske läkemedel hjälperKlicka för att utvidga...
De kollar vid varje månadsskift om du har överstigit 200k poäng under den senaste 12 månadersperioden. Detta poängbelopp står i appen. Vid månadsskifte faller din äldsta månad bort och ny tillkommer så har du dragit in färre poäng i den nya månaden än den gamla som faller bort så sjunker totalen.

TP12 skrev:De kollar vid varje månadsskift om du har överstigit 200k poäng under den senaste 12 månadersperioden. Detta poängbelopp står i appen. Vid månadsskifte faller din äldsta månad bort och ny tillkommer så har du dragit in färre poäng i den nya månaden än den gamla som faller bort så sjunker totalen.Klicka för att utvidga...
Mig veterligen sker kontrollen löpande vid varje transaktion om man når över 200k. Det är bara poäng som förfaller som kontrollerad 1 gång per månad.

Så har det åtminstone varit vid de två tillfällen som jag kommit över gränsen och FlyPremium förlängdes direkt när poängen registrerades.

Nu har jag nått upp till 200k poäng och kan boka long-haul businessflyg för 30k poäng enkel utan att behöva använda voucher. Otroligt smidigt, framför allt att inte behöva ringa upp kundtjänst för att ordna hemresan.

Nu till frågan: jag har bokat en enkelresa ut i business och en enkelresa hem i plus. Om en hemresa i business dyker upp på mitt flyg, kan jag då boka den som en ny resa (har poäng så det räcker) eller kommer systemet att säga ifrån om jag redan har bokat en stol på mig själv på samma flyg. Vill ju helst avboka plus först efter att business är fixat.

Maxxan skrev:Nu har jag nått upp till 200k poäng och kan boka long-haul businessflyg för 30k poäng enkel utan att behöva använda voucher. Otroligt smidigt, framför allt att inte behöva ringa upp kundtjänst för att ordna hemresan.Nu till frågan: jag har bokat en enkelresa ut i business och en enkelresa hem i plus. Om en hemresa i business dyker upp på mitt flyg, kan jag då boka den som en ny resa (har poäng så det räcker) eller kommer systemet att säga ifrån om jag redan har bokat en stol på mig själv på samma flyg. Vill ju helst avboka plus först efter att business är fixat.Klicka för att utvidga...
Det kommer fungera, men du kan också ringa in och bara boka om i samma bokning.

Maxxan skrev:Nu har jag nått upp till 200k poäng och kan boka long-haul businessflyg för 30k poäng enkel utan att behöva använda voucher. Otroligt smidigt, framför allt att inte behöva ringa upp kundtjänst för att ordna hemresan.Nu till frågan: jag har bokat en enkelresa ut i business och en enkelresa hem i plus. Om en hemresa i business dyker upp på mitt flyg, kan jag då boka den som en ny resa (har poäng så det räcker) eller kommer systemet att säga ifrån om jag redan har bokat en stol på mig själv på samma flyg. Vill ju helst avboka plus först efter att business är fixat.Klicka för att utvidga...

Om du gör en ny bokning och avbokar den gamla åker du på 750kr/pax avboknings avgift. Bättre ändra för 150kr/pax.

Hur räknas eurobonus-saldot? Har två vänner som har en point-sharing grupp men bara en av dom har ett SAS MC, inget extrakort till andra partnern. Kommer alla poäng i deras sharing-grupp räknas mot Flypremium eller måste båda ha ett SAS MC av något slag?

Emil123 skrev:Hur räknas eurobonus-saldot? Har två vänner som har en point-sharing grupp men bara en av dom har ett SAS MC, inget extrakort till andra partnern. Kommer alla poäng i deras sharing-grupp räknas mot Flypremium eller måste båda ha ett SAS MC av något slag?Klicka för att utvidga...

Det är bara poäng på individuella kontot som räknas. Point-sharing räknas inte.

Som om båda har MC, det blir en förmån på var enda konto med sitt respektive saldo.

ResenärenLars skrev:Jag håller med om att Fly Premium fungerar bra att använda när man reser med familjen.Jag har använt det ett flertal gånger inom Europa och även inrikes. Alltid 2-4 personer. Jag reser nästan aldrig ensam om jag reser privat.Klicka för att utvidga...
Sitter och funderar på om det är värt att köra SAS Mastercard Premium. Jag förstår kanske inte riktigt fördelarna för familjeresor inom Europa. Vad "tjänar" man på plus i Europa och inrikes? Är det lounge och gratis fika på flyget som man får eller blir FlyPremium billigare än att boka SAS Go?

bjorne skrev:Sitter och funderar på om det är värt att köra SAS Mastercard Premium. Jag förstår kanske inte riktigt fördelarna för familjeresor inom Europa. Vad "tjänar" man på plus i Europa och inrikes? Är det lounge och gratis fika på flyget som man får eller blir FlyPremium billigare än att boka SAS Go?Klicka för att utvidga...
FlyPremium innebär att du kan boka SAS Plus/Business Bonus till priset av SAS Go. Då ingår allt som ingår i Plus/Business. Lounge, fast track, mat och dryck ombord etc etc.

En fördel är att den kan användas oändligt antal gång under ett år.

Just inom Europa/Inrikes är väl värdet generellt inte så bra dock. Men har man mer poäng än vad man kan göra av med eller inte vill resa long haul är det ju bra.

En intressant fråga är dock vad som kommer hända med FlyPremium när SAS byter Plus mot Business intra-Europa. Då kan värdet bli ganska bra.

Ytterligare ett värde av FlyPremium är att du kan boka till samma pris även om awards i Go är slut. Numera verkar det oftast vara så att finns Plus då finns också Go men jag har haft fall tidigare där bara Plus fanns.

Jannes skrev:En intressant fråga är dock vad som kommer hända med FlyPremium när SAS byter Plus mot Business intra-Europa. Då kan värdet bli ganska bra.Klicka för att utvidga...
Givet att du har högsta nivån i FlyPremium. Kommer plus finns kvar i någon form? (Inrikes/Europa)

Kommer man upp i minst 50 000 EB per år så är fly premium ganska nice. Visst det spelar väl mindre roll om du flyger Luleå-Arlanda på ekonomi eller plus men så fort det blir att vänta på nån flygplats i en transfer som mig på Arlanda några timmar så är det nice med lounge. Sen är det ju fint med ”gratis” mat när man flyger med familjen i Europa på planet.

Det förutsätter att man vill spendera sina poäng på SAS bonuses resor inom Europa. Jag har typ aldrig bokat en Europaresa för poäng. Så för mig är det endast longhaul jag ser värde i.

airac skrev:Ytterligare ett värde av FlyPremium är att du kan boka till samma pris även om awards i Go är slut. Numera verkar det oftast vara så att finns Plus då finns också Go men jag har haft fall tidigare där bara Plus fanns.Klicka för att utvidga...
Just det är en riktigt fin sweetspot inrikes.

Ofta vid reseintensiva dagar/ helger är det soprent på platser i go men finns att få i plus. Att då betala endast go-priset har sparat oss mycket genom åren.

Det beror ju såklart på var man utgår ifrån. En del inrikes-linjer är regelbundet orimligt högt prissatta.

Personligen har jag nog betalat 90% av alla inrikes-resor jag genomfört senaste 7-8 åren med poäng. Dessa motsvarar till största del resor som jag årligen ’måste’ göra. Eller som positionering för andra resor.

Och jag kan då även fritt välja de avgångar som passar bäst för mig tidsmässigt, även om det skulle vara de dagligt dyraste avgångarna.

De maximerade resorna i longhaul är sällan en typ av resor som jag bestämt ’måste’ göra, utan något jag unnar mig. (Självfallet ger de mig dock mycket).

Så då är det en no-brainer att minska en kostnad som jag annars tvunget skulle behöva ligga ute med i cash, och inte kan komma undan. Även om jag skulle kunna få bättre utväxling för varje enskild poäng, omvandlat till longhaul business/first-resor.

För denna inrikes användning sparar jag generellt 15-20 ksek per 10 enkelresor. Och det ser jag även vara försvarbart när jag jämför med den övriga användning de annars skull få i longhaul-kabiner.

Nu har jag ju tillräckligt mycket poäng inkommande årligen för att täcka båda dessa behov, men ville passa på att uttrycka att delar av ens poänganvändning nog visst kan fylla ett syfte vad gäller inrikes.

(Europa är dock en annan fråga, pga de högre skatterna och poängkostnaden.. där är det sällan lika försvarbart alternativ gentemot revenue och återkommande kampanjer).

Visst är det så att bonusresor inom europa sällan är en bra deal, men "sällan" och "aldrig" är två helt olika ord. Jag har gjort många bonusresor till/från Spanien när revenuepriset börjat sticka iväg, men det fortfarande funnits Plus-awards. Med Fly Premium så blir det bara 15 000 poäng plus skatter, vilket kan vara en bra deal om alternativet är att betala 2-2500 kr för en Go. Dryck och mat blir ju en viss fördel också. Med andra ord: sök först och avfärda inte något användningssätt på förhand.

Back