Senaste nytt

Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

Tror att de har lagt pengar på helt fel saker. Tex finns det Flixtrain-biljettautomater på bla Linköpings central, som Flixtrain aldrig passerar. Märkligt företag.
 
GP, som Expressen refererar till, skriver att de ställer in t o m mån 20 mars. Resten av nästa vecka verka de köra med ett tåg i stället för två
 

Jesper O

Medlem
Tror att de har lagt pengar på helt fel saker. Tex finns det Flixtrain-biljettautomater på bla Linköpings central, som Flixtrain aldrig passerar. Märkligt företag.
Om jag minns rätt från när jag tittade lite i deras biljettautomat i Göteborg så säljer de även bussbiljetter i samma automater. FlixBus kör gott om bussar via Linköping, så jag skulle tro att det främst är för den trafiken som automaterna står där.
 
Om jag minns rätt från när jag tittade lite i deras biljettautomat i Göteborg så säljer de även bussbiljetter i samma automater. FlixBus kör gott om bussar via Linköping, så jag skulle tro att det främst är för den trafiken som automaterna står där.
Nu vet jag inte vad en automat kostar jämfört med en skylt etc, men den agerar ändå rätt bra reklampelare. Tänker på Flixtrain varje gång jag passerar, och det är antagligen ändå en del som befinner sig på Linköping C som också ibland reser mellan Stockholm-Göteborg.

Lägg därtill att själva automaten inte lär kosta så mycket, så var det väl inte helt orimligt att installera den i Linköping eftersom man ändå planerade att trafikera där framöver, om man t.ex installerade den i samband med installation annorstädes.

Ja, alldeles oavsett så är det en så liten budgetpost att man nog inte ska dra några stora slutsatser från den.
 

Palazzi

Medlem
Jag tror att hänvisningen till "grus på spåret" troligen är den faktiska anledningen, då flera tågbolag inkommit med samma kritik till Trafikverket denna vinter. Anledningen till att man till skillnad från konkurrenterna tvingas ställa in är väl troligen att man har färre tågset och att en/flera skadade vagnar innebär att man isf måste ställa in trafiken under ännu längre tid (med bibehållna fasta kostnader). Kör man två tåg samtidigt finns ju risken att man inte har någon backup alls...

Jag åkte både SJ (X2000) och MTRX denna helg, i nära anslutningar, till Flixtrain-avgångar. Såg ut som beläggningen var god, och det finns väl heller inget i de senaste boksluten som indikerar att det skulle vara något kritiskt med kassan och resultaten har ju förbättrats (t.om. under pandemin) även om det fortsatt är negativt.

Angående biljettautomaterna så är det väl Flixbus gamla apparater i ny wrapping, samt med ny programvara. Dessa är väl för bokning av både bussar och tåg, så finns väl anledning att de finns även där inte tågen går (som i Linköping). Har svårt att se att en sådan liten kostnadspost, som också innebär reklam, skulle kunna skaka ett företag med miljardbackning. Personligen så valde jag uppenbarligen alternativa operatörer (behövde säkert komma fram på specifik tid, och deras support har inte varit något att jubla över...) men tror att Flixtrain är här för att stanna.

Däremot så ser deras tillväxttakt ut att ha avstannat något, vilket indikeras av uppskjuten trafik på linjen Uppsala-Stockholm-Malmö-Köpenhamn. Det verkar ju dock inte handla om att passageraunderlaget inte existerar (Snälltåget fyller ju tågen, som komplement till SJ) utan att man prioriterat tysk trafik (som säkert säkrar högre beläggning) när antalet renoverade tåg är begränsade.
 

Palazzi

Medlem
Har precis läst på ett annat forum, samt stämt av med bokningsdialogen hos Flixtrain, att man från nästa tabelluppdatering (10 December) minskar restiden med 20-30min. Detta innebär att tågen framgent bara gör uppehåll i Skövde, mellan Stockholm och Göteborg.

Beroende på dag och tid så varierar restiden (den faktiska kan ju bli längre..) mellan 3h4min och 3h11min vilket är i linje med SJ/X2000 förutom direktavgångarna innan 06 (på 2h54min).

Gissningsvis så är deras bussar en bättre lösning för den trafik som bedrivs på mellanliggande stationer, och om man ska bedriva point to point-trafik mellan våra storstäder så ska man väl minimera stopp av anledningar som stavas konkurrens, kostnad (kortare restid lägre löner) och möjliga problem som kan uppstå längs vägen/rälsen.

Så nu är Flixtrain enligt tidtabell snabbare än MTRX (som ofta är mitt val pga viss åksjuka ombord X2000). I övrigt gäller väl fortsatt att man att får man problem, ja....då står man rätt ensam med Flix. Såsom lågkostnadsalternativen inom flygindustrin helt enkelt.
 

Anders5

Medlem
Gissningsvis så är deras bussar en bättre lösning för den trafik som bedrivs på mellanliggande stationer, och om man ska bedriva point to point-trafik mellan våra storstäder så ska man väl minimera stopp av anledningar som stavas konkurrens, kostnad (kortare restid lägre löner) och möjliga problem som kan uppstå längs vägen/rälsen.
Flixtrain säljer ju inte byten till andra bolag heller så då finns det mindre mening att stanna på mindre orter som är mer knutpunkter än destinationer.
 
Toppen