Något på ett tågforum har gjort en liten recension (inkl bilder) från premiärturen: Flixtrain-prremiär.
Hen verkar mestadels positiv.
Hen verkar mestadels positiv.
Fredrik skrev:Jag åkte t.o.r Göteborg i helgen och är också mestadels positiv.Det negativa är att jag inte såg några strömuttag.Klicka för att utvidga...
Stämmer men det var faktiskt inte lätt att se.. Fick verkligen kolla runt ordentligtFredrik Staxäng skrev:Det finns ett uttag mellan stolarna i knähöjd.Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Kan meddela (om jag eller annan inte redan nämnt det) att Flixtrain sökt trafikläge för Uppsala-Stockholm-Malmö-Köpenhamn från 8 April 2022 (alltså en bit in i T22).Det innebär en aningen längre sträckning än vad man initialt ämnade för (Stockholm-Malmö) men man har väl gjort en kalkyl att detta lönar sig mer.Ansökt frekvens är relativt hög, med fyra/dag/riktning. Hälften av dessa går hela vägen till Uppsala.Hypotesen om samarbete med t.e.x Snälltåget kan troligen skrotas iom att vi nu sett att Flixtrain har egna, fräscha, vagnar med betydligt fler säten/vagn.Om hög beläggning nås så kan de därmed hålla en lägre prisnivå än konkurrenterna.Inga nyheter om Göteborg-Malmö, som diskuterades förut. Skulle dock inte bli förvånad, iom hur de nu gjort med införande av Uppsala, om det senare blir Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslckså intressant att se om förlängningen till Köpenhamn ”enkom” är pga ökade trafikvolym eller om man ämnar starta kontinentala linjer därifrån, som komplement till bussnätet. Har inte sett några nattåg hos Flixtrain ännu, men de verkar ju ha kapital att totalrenovera rätt stora mängder vagnar av äldre modell (det var väl över 100 hittills..)Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Åker i skrivande stund Flixtrain till Stockholm från Göteborg. Läst en hel del rapporter om dålig comfort så var förberedd på det värsta.Väl ombord är vagnarna fräscha och stolarna är att jämföra med hård flygplansstol inom Europa utan recline.Visa bifogad bild 120151Bokade resan igår kväll. Vaket stod mellan SAS för 2500, SJ 1200, MTR 800 eller flixtrain 289.Tämligen enkelt val, köpte till säte med mer utrymme, handlar max om någon cm. Stora fördelen är att dessa säten får inga andra så sätet bredvid är ledigt och ingen annan har bokat dessa 10 säten i min vagn. Många har dock flyttat till dessa säten när de varit lediga (och även högt berättat att de tagit andra säten än vad de bokat, men personalen bryr sig inte).Det största problemet med resan är avsaknad av AC, var ordentligt varmt när vi lämnade gbg. Hade med dryck och tilltugg så jag klarar mig bra.Kommer jag boka detta alternativ framöver? Absolut, speciellt med denna prisskillnad. Lägga till 60 kronor för ett "premium säte" var en no brainer och väl värt pengarna. Så länge tågen inte är fulla är det stor chans att sätet bredvid är ledigt på dessa platser.Klicka för att utvidga...
Fredrik Staxäng skrev:GP, som Expressen refererar till, skriver att de ställer in t o m mån 20 mars. Resten av nästa vecka verka de köra med ett tåg i stället för tvåKlicka för att utvidga...
Tack för att du rapporterade det här. Jag har flera bokningar, en i nästa vecka, och man vill ju ha koll när sånt här händer.Hachans skrev:Den där sista raden fanns inte där när jag länkade. Bra att det inte är så länge då.Klicka för att utvidga...
Om jag minns rätt från när jag tittade lite i deras biljettautomat i Göteborg så säljer de även bussbiljetter i samma automater. FlixBus kör gott om bussar via Linköping, så jag skulle tro att det främst är för den trafiken som automaterna står där.Cristoffer Cedergren skrev:Tror att de har lagt pengar på helt fel saker. Tex finns det Flixtrain-biljettautomater på bla Linköpings central, som Flixtrain aldrig passerar. Märkligt företag.Klicka för att utvidga...
Nu vet jag inte vad en automat kostar jämfört med en skylt etc, men den agerar ändå rätt bra reklampelare. Tänker på Flixtrain varje gång jag passerar, och det är antagligen ändå en del som befinner sig på Linköping C som också ibland reser mellan Stockholm-Göteborg.Jesper O skrev:Om jag minns rätt från när jag tittade lite i deras biljettautomat i Göteborg så säljer de även bussbiljetter i samma automater. FlixBus kör gott om bussar via Linköping, så jag skulle tro att det främst är för den trafiken som automaterna står där.Klicka för att utvidga...
Flixtrain säljer ju inte byten till andra bolag heller så då finns det mindre mening att stanna på mindre orter som är mer knutpunkter än destinationer.Palazzi skrev:Gissningsvis så är deras bussar en bättre lösning för den trafik som bedrivs på mellanliggande stationer, och om man ska bedriva point to point-trafik mellan våra storstäder så ska man väl minimera stopp av anledningar som stavas konkurrens, kostnad (kortare restid lägre löner) och möjliga problem som kan uppstå längs vägen/rälsen.Klicka för att utvidga...