Jag tror att hänvisningen till "grus på spåret" troligen är den faktiska anledningen, då flera tågbolag inkommit med samma kritik till Trafikverket denna vinter. Anledningen till att man till skillnad från konkurrenterna tvingas ställa in är väl troligen att man har färre tågset och att en/flera skadade vagnar innebär att man isf måste ställa in trafiken under ännu längre tid (med bibehållna fasta kostnader). Kör man två tåg samtidigt finns ju risken att man inte har någon backup alls...
Jag åkte både SJ (X2000) och MTRX denna helg, i nära anslutningar, till Flixtrain-avgångar. Såg ut som beläggningen var god, och det finns väl heller inget i de senaste boksluten som indikerar att det skulle vara något kritiskt med kassan och resultaten har ju förbättrats (t.om. under pandemin) även om det fortsatt är negativt.
Angående biljettautomaterna så är det väl Flixbus gamla apparater i ny wrapping, samt med ny programvara. Dessa är väl för bokning av både bussar och tåg, så finns väl anledning att de finns även där inte tågen går (som i Linköping). Har svårt att se att en sådan liten kostnadspost, som också innebär reklam, skulle kunna skaka ett företag med miljardbackning. Personligen så valde jag uppenbarligen alternativa operatörer (behövde säkert komma fram på specifik tid, och deras support har inte varit något att jubla över...) men tror att Flixtrain är här för att stanna.
Däremot så ser deras tillväxttakt ut att ha avstannat något, vilket indikeras av uppskjuten trafik på linjen Uppsala-Stockholm-Malmö-Köpenhamn. Det verkar ju dock inte handla om att passageraunderlaget inte existerar (Snälltåget fyller ju tågen, som komplement till SJ) utan att man prioriterat tysk trafik (som säkert säkrar högre beläggning) när antalet renoverade tåg är begränsade.