Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

Jag åkte t.o.r Göteborg i helgen och är också mestadels positiv.

Jag hade funderingar på hur trångt det skulle vara och det var mindre trångt än jag trodde. Sätena är relativt hårda men inte värre än att det fungerar. I övrigt är vagnarna i bra skick och det kändes nytt och fräscht.

Jag hade cykel med mig och den hängs upp i en anordning i änden på en av vagnarna(först eller sist i tåget). Det var lite meckigt att få av och på innan jag kom på knepet men det är förmodligen mer mitt fel än anordningens. Funkade smidigt trots allt och det inkluderar att ta in cykeln på Stockholms central.

Ombordersonalen var glad och servicevänlig där det behövdes.

Det negativa är att jag inte såg några strömuttag.

Ingen ombordförsäljning men det är som väntat.

Väldigt lite folk ombord på vägen till Göteborg men något fler på vägen hem idag. Mitt ögonmått är inte som det ska men säger kanske 10% på utresan och 15% på hemresan.

Har jag anledning åka tåg till Göteborg igen är Flixtrain ett legitimt alternativ.

Kan meddela (om jag eller annan inte redan nämnt det) att Flixtrain sökt trafikläge för Uppsala-Stockholm-Malmö-Köpenhamn från 8 April 2022 (alltså en bit in i T22).

Det innebär en aningen längre sträckning än vad man initialt ämnade för (Stockholm-Malmö) men man har väl gjort en kalkyl att detta lönar sig mer.

Ansökt frekvens är relativt hög, med fyra/dag/riktning. Hälften av dessa går hela vägen till Uppsala.

Hypotesen om samarbete med t.e.x Snälltåget kan troligen skrotas iom att vi nu sett att Flixtrain har egna, fräscha, vagnar med betydligt fler säten/vagn.

Om hög beläggning nås så kan de därmed hålla en lägre prisnivå än konkurrenterna.

Inga nyheter om Göteborg-Malmö, som diskuterades förut. Skulle dock inte bli förvånad, iom hur de nu gjort med införande av Uppsala, om det senare blir Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo.

Också intressant att se om förlängningen till Köpenhamn ”enkom” är pga ökade trafikvolym eller om man ämnar starta kontinentala linjer därifrån, som komplement till bussnätet. Har inte sett några nattåg hos Flixtrain ännu, men de verkar ju ha kapital att totalrenovera rätt stora mängder vagnar av äldre modell (det var väl över 100 hittills..)

Palazzi skrev:Kan meddela (om jag eller annan inte redan nämnt det) att Flixtrain sökt trafikläge för Uppsala-Stockholm-Malmö-Köpenhamn från 8 April 2022 (alltså en bit in i T22).Det innebär en aningen längre sträckning än vad man initialt ämnade för (Stockholm-Malmö) men man har väl gjort en kalkyl att detta lönar sig mer.Ansökt frekvens är relativt hög, med fyra/dag/riktning. Hälften av dessa går hela vägen till Uppsala.Hypotesen om samarbete med t.e.x Snälltåget kan troligen skrotas iom att vi nu sett att Flixtrain har egna, fräscha, vagnar med betydligt fler säten/vagn.Om hög beläggning nås så kan de därmed hålla en lägre prisnivå än konkurrenterna.Inga nyheter om Göteborg-Malmö, som diskuterades förut. Skulle dock inte bli förvånad, iom hur de nu gjort med införande av Uppsala, om det senare blir Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo.Också intressant att se om förlängningen till Köpenhamn ”enkom” är pga ökade trafikvolym eller om man ämnar starta kontinentala linjer därifrån, som komplement till bussnätet. Har inte sett några nattåg hos Flixtrain ännu, men de verkar ju ha kapital att totalrenovera rätt stora mängder vagnar av äldre modell (det var väl över 100 hittills..)Klicka för att utvidga...

Om de skulle sätta in en komfortvagn där så är det en mycket intressant idé. Men i nuvarande form så är det inget intressant alls.

Kanske kan det medverka till att SJ får tummen ur och sätter in X2000 på samma sträcka.

Åker i skrivande stund Flixtrain till Stockholm från Göteborg. Läst en hel del rapporter om dålig comfort så var förberedd på det värsta.

Väl ombord är vagnarna fräscha och stolarna är att jämföra med hård flygplansstol inom Europa utan recline.

https://www.businessclass.com/forum/attachments/20210730_141853-jpg.120151/

Bokade resan igår kväll. Vaket stod mellan SAS för 2500, SJ 1200, MTR 800 eller flixtrain 289.

Tämligen enkelt val, köpte till säte med mer utrymme, handlar max om någon cm. Stora fördelen är att dessa säten får inga andra så sätet bredvid är ledigt och ingen annan har bokat dessa 10 säten i min vagn. Många har dock flyttat till dessa säten när de varit lediga (och även högt berättat att de tagit andra säten än vad de bokat, men personalen bryr sig inte).

Det största problemet med resan är avsaknad av AC, var ordentligt varmt när vi lämnade gbg. Hade med dryck och tilltugg så jag klarar mig bra.

Kommer jag boka detta alternativ framöver? Absolut, speciellt med denna prisskillnad. Lägga till 60 kronor för ett "premium säte" var en no brainer och väl värt pengarna. Så länge tågen inte är fulla är det stor chans att sätet bredvid är ledigt på dessa platser.

Det verkar som om tysk media har kommit över ett investerardokument, från Flixmobility, som bekräftar att man är i slutförhandlingar om att köpa uppemot 65 höghastighetståg från ryska Transmashholding (ungefär halva kostnaden gentemot Siemens). Enligt tidigare information har det handlat om tvåvåningsvarianter med mycket hög säteskapacitet.

Dokumentet innehöll också information om att efter Sverige och Tyskland så är de mest intressanta marknaderna Polen, Holland, Belgien och Danmark. En koppling till Danmark vore såklart det mest intressanta utifrån ett Svenskt perspektiv, då man har haft för avsikt att lansera linjer både Göteborg-Köpenhamn och Uppsala-Stockholms-Köpenhamn (den senast nämnda startar väl i Q2-Q3 redan, men då reducerad till Stockholm-Malmö).

Källan finns än så länge bara på tyska, men översättningen med Google Translate är lättförståelig.

Flixtrain: Bahn-Konkurrent will 65 Züge in Russland kaufen

palmen skrev:Åker i skrivande stund Flixtrain till Stockholm från Göteborg. Läst en hel del rapporter om dålig comfort så var förberedd på det värsta.Väl ombord är vagnarna fräscha och stolarna är att jämföra med hård flygplansstol inom Europa utan recline.Visa bifogad bild 120151Bokade resan igår kväll. Vaket stod mellan SAS för 2500, SJ 1200, MTR 800 eller flixtrain 289.Tämligen enkelt val, köpte till säte med mer utrymme, handlar max om någon cm. Stora fördelen är att dessa säten får inga andra så sätet bredvid är ledigt och ingen annan har bokat dessa 10 säten i min vagn. Många har dock flyttat till dessa säten när de varit lediga (och även högt berättat att de tagit andra säten än vad de bokat, men personalen bryr sig inte).Det största problemet med resan är avsaknad av AC, var ordentligt varmt när vi lämnade gbg. Hade med dryck och tilltugg så jag klarar mig bra.Kommer jag boka detta alternativ framöver? Absolut, speciellt med denna prisskillnad. Lägga till 60 kronor för ett "premium säte" var en no brainer och väl värt pengarna. Så länge tågen inte är fulla är det stor chans att sätet bredvid är ledigt på dessa platser.Klicka för att utvidga...

Sitter på en Flixtrain just nu, för andra gången, och gick på ditt tips: Extra benutrymme och fritt säte jämte mig, men nuförtiden verkar det kosta lite mer (en hundring extra tror jag det blev). Helt klart komfortabelt nog MEN precis som du skriver är det vansinnigt varmt utan AC.

För övrigt så har resan inneburit otur med det mesta, inklusive fordonsfel och påföljande djurkrock. Nu står vi still, för tredje gången, strax söder om Skövde. Första resan gick bra, så svårt att säga hur mycket av problemen som är Flixtrain och hur mycket som bara är tillfälligheter (såsom djurkrock).

Såg ett par Flixtrain-vagnar stå parkerade på Malmö bangård idag. Någon som vet om de är pågång att starta Stockholm-Malmö snart? Går inte att boka på webben.

Nu ställer de in all trafik tills vidare. På grund av bristande underhåll av spåret men det känns som svepskäl.

original.jpg

Flixtrain ställer in tåg – ”skadas på spåret”

Tågbolaget Flixtrain ställer in alla avgångar mellan Göteborg och Stockholm. Anledningen uppges vara att vagnar skadats av makadam på spåret, skriver flera medier.

favicon.ico

www.expressen.se

Tror att de har lagt pengar på helt fel saker. Tex finns det Flixtrain-biljettautomater på bla Linköpings central, som Flixtrain aldrig passerar. Märkligt företag.

Fredrik Staxäng skrev:GP, som Expressen refererar till, skriver att de ställer in t o m mån 20 mars. Resten av nästa vecka verka de köra med ett tåg i stället för tvåKlicka för att utvidga...

Den där sista raden fanns inte där när jag länkade. Bra att det inte är så länge då.

Cristoffer Cedergren skrev:Tror att de har lagt pengar på helt fel saker. Tex finns det Flixtrain-biljettautomater på bla Linköpings central, som Flixtrain aldrig passerar. Märkligt företag.Klicka för att utvidga...
Om jag minns rätt från när jag tittade lite i deras biljettautomat i Göteborg så säljer de även bussbiljetter i samma automater. FlixBus kör gott om bussar via Linköping, så jag skulle tro att det främst är för den trafiken som automaterna står där.

Jesper O skrev:Om jag minns rätt från när jag tittade lite i deras biljettautomat i Göteborg så säljer de även bussbiljetter i samma automater. FlixBus kör gott om bussar via Linköping, så jag skulle tro att det främst är för den trafiken som automaterna står där.Klicka för att utvidga...
Nu vet jag inte vad en automat kostar jämfört med en skylt etc, men den agerar ändå rätt bra reklampelare. Tänker på Flixtrain varje gång jag passerar, och det är antagligen ändå en del som befinner sig på Linköping C som också ibland reser mellan Stockholm-Göteborg.

Lägg därtill att själva automaten inte lär kosta så mycket, så var det väl inte helt orimligt att installera den i Linköping eftersom man ändå planerade att trafikera där framöver, om man t.ex installerade den i samband med installation annorstädes.

Ja, alldeles oavsett så är det en så liten budgetpost att man nog inte ska dra några stora slutsatser från den.

Jag tror att hänvisningen till "grus på spåret" troligen är den faktiska anledningen, då flera tågbolag inkommit med samma kritik till Trafikverket denna vinter. Anledningen till att man till skillnad från konkurrenterna tvingas ställa in är väl troligen att man har färre tågset och att en/flera skadade vagnar innebär att man isf måste ställa in trafiken under ännu längre tid (med bibehållna fasta kostnader). Kör man två tåg samtidigt finns ju risken att man inte har någon backup alls...

Jag åkte både SJ (X2000) och MTRX denna helg, i nära anslutningar, till Flixtrain-avgångar. Såg ut som beläggningen var god, och det finns väl heller inget i de senaste boksluten som indikerar att det skulle vara något kritiskt med kassan och resultaten har ju förbättrats (t.om. under pandemin) även om det fortsatt är negativt.

Angående biljettautomaterna så är det väl Flixbus gamla apparater i ny wrapping, samt med ny programvara. Dessa är väl för bokning av både bussar och tåg, så finns väl anledning att de finns även där inte tågen går (som i Linköping). Har svårt att se att en sådan liten kostnadspost, som också innebär reklam, skulle kunna skaka ett företag med miljardbackning. Personligen så valde jag uppenbarligen alternativa operatörer (behövde säkert komma fram på specifik tid, och deras support har inte varit något att jubla över...) men tror att Flixtrain är här för att stanna.

Däremot så ser deras tillväxttakt ut att ha avstannat något, vilket indikeras av uppskjuten trafik på linjen Uppsala-Stockholm-Malmö-Köpenhamn. Det verkar ju dock inte handla om att passageraunderlaget inte existerar (Snälltåget fyller ju tågen, som komplement till SJ) utan att man prioriterat tysk trafik (som säkert säkrar högre beläggning) när antalet renoverade tåg är begränsade.

Har precis läst på ett annat forum, samt stämt av med bokningsdialogen hos Flixtrain, att man från nästa tabelluppdatering (10 December) minskar restiden med 20-30min. Detta innebär att tågen framgent bara gör uppehåll i Skövde, mellan Stockholm och Göteborg.

Beroende på dag och tid så varierar restiden (den faktiska kan ju bli längre..) mellan 3h4min och 3h11min vilket är i linje med SJ/X2000 förutom direktavgångarna innan 06 (på 2h54min).

Gissningsvis så är deras bussar en bättre lösning för den trafik som bedrivs på mellanliggande stationer, och om man ska bedriva point to point-trafik mellan våra storstäder så ska man väl minimera stopp av anledningar som stavas konkurrens, kostnad (kortare restid lägre löner) och möjliga problem som kan uppstå längs vägen/rälsen.

Så nu är Flixtrain enligt tidtabell snabbare än MTRX (som ofta är mitt val pga viss åksjuka ombord X2000). I övrigt gäller väl fortsatt att man att får man problem, ja....då står man rätt ensam med Flix. Såsom lågkostnadsalternativen inom flygindustrin helt enkelt.

Palazzi skrev:Gissningsvis så är deras bussar en bättre lösning för den trafik som bedrivs på mellanliggande stationer, och om man ska bedriva point to point-trafik mellan våra storstäder så ska man väl minimera stopp av anledningar som stavas konkurrens, kostnad (kortare restid lägre löner) och möjliga problem som kan uppstå längs vägen/rälsen.Klicka för att utvidga...
Flixtrain säljer ju inte byten till andra bolag heller så då finns det mindre mening att stanna på mindre orter som är mer knutpunkter än destinationer.

Back