Senaste nytt

Finnair 2024 börjar med avios och ändrar bonusprogrammet

RobHK

Medlem
Det räddar ju inte upp den långsiktiga situationen, men räddar status för ett år till. Väl inne i systemet finns det inga kända sweetspots, så utan att spendera ≈120 000 SEK har du långsiktigt inte platinum/emerald.

Det är en helt löjlig summa, då bara spend på mig själv räknas antar jag? Flyger jag och frugan så är det 240k SEK i biljetter.

Vad gäller om jag flyger Cathay, räknas spend rakt av på kronor spenderat och blir Avios enligt samma multipel?
 

lillemannen

Medlem
@intuition blev det sagt något om man får nivå bonus på biljetter som är bokade innan ändringen och som man reser tx på våren med.

Passande man släppte detta efter kampanjen slutade ;)
 

intuition

Medlem
Det är en helt löjlig summa, då bara spend på mig själv räknas antar jag? Flyger jag och frugan så är det 240k SEK i biljetter.

Vad gäller om jag flyger Cathay, räknas spend rakt av på kronor spenderat och blir Avios enligt samma multipel?
Bara spend på egen biljett räknas dig tillgodo. Men din spend på hennes biljett kommer hennes konto tillgodo.
De sk*ter liksom i vem som spenderar, det är väl mest designat för de som reser på andras pengar.

Flyger du Cathay och krediterar till Finnair kommer du att tjäna Avios och TP efter en avståndsbaserad tabell (miles, bokningsklass) . Men den tabellen har de inte publicerat, kommer "senast 1 månad innan bytet" dvs omkring 26 december. Så omöjligt att veta hur det blir.
Sådan intjäning ska också viktas upp med någon nivåbonus, men återigen den som lever / krediterar får se.
 
Jag pratade lite med dom nu och som jag förstod det så kommer också statuspoängen delar med 2/3 när det är dags. Jag själv kommer då ha 63000 och får då 42000 (Krävs 45000 till guld). Jag funderar på att boka något mer så jag håller guld 1 år till, men sedan är det nog slut. Det är också lite sämre än tidigare beskrivet då man första drar av skatter och avgifter innan man räknar fram poängen man får.
 

lillemannen

Medlem
Jag pratade lite med dom nu och som jag förstod det så kommer också statuspoängen delar med 2/3 när det är dags. Jag själv kommer då ha 63000 och får då 42000 (Krävs 45000 till guld). Jag funderar på att boka något mer så jag håller guld 1 år till, men sedan är det nog slut. Det är också lite sämre än tidigare beskrivet då man första drar av skatter och avgifter innan man räknar fram poängen man får.
Varför inte köpa dom poängen du saknar innan ändringen? Är helt klart bäst enligt min mening när det gäller så få poäng.
 

intuition

Medlem
Jag pratade lite med dom nu och som jag förstod det så kommer också statuspoängen delar med 2/3 när det är dags. Jag själv kommer då ha 63000 och får då 42000 (Krävs 45000 till guld). Jag funderar på att boka något mer så jag håller guld 1 år till, men sedan är det nog slut. Det är också lite sämre än tidigare beskrivet då man första drar av skatter och avgifter innan man räknar fram poängen man får.
Korrekt. Om ditt medlemsår sträcker sig längre än 24-01-31 så skulle du behöva 67 500 poäng före omläggningen för att bli guld efter omläggningen.
Dvs flyga in 4 500 poäng eller växla 15 000 awardpoäng till nivåpoäng.

Att "spend" är utan skatter har nog alltid framgått, men kanske inte exakt hur. Nu är det iaf kommunicerat att endast "Fare" komponenten av biljetten räknas och inget från "skatter och avgifter". Undantaget är en ny avgift som ska heta "Extra fee" som också kommer att räknas mot "spend". Vad den avser och när den kommer att tas ut är oklart.
Utöver "Fare" kommer också tillval att räknas in, tex sittplatsval. Köp ombord kommer inte att räknas som spend.
 
Jag har ändå en resa till Finland i Jan som jag kan välja Finnair på. Annars är det ju en bra idé att växla in poäng. Tråkigt i alla fall för framtiden då det kommer bli svårt (i alla fall för min del) att hålla en bra status på både SAS och Finnair.
 

intuition

Medlem
Är det bättre att växla innan omläggningen 24.01.31?
Pekuniärt ingen skillnad - det ska gå att växla Avios->TP med samma 3:1 kurs. Däremot vet man ju inte exakt vilka steg man kan växla i. I dag kan man växla i steg om 5000 nivåpoäng. Behåller de samma 5000 steg fast med nya TP så kan man ju behöva växla onödigt många.
 

taxvalp

Medlem
Tittar på en resa med Oneworld till USA i februari. Bäst biljett för ändamålet säljes av BA, hemresan är dock med Finnair som code share.

Kan någon komma med en klok idé på hur poängintjäningen blir på hemresan? Baserat på fare för AY-delen eller baserat på poäng (enligt ännu opublicerad lista) för en BA-flight? Jag vet att man ska undvika code share men priset är såpass bra att ett visst risktagande motiveras…
 
Toppen