Senaste nytt

Finnair 2024 börjar med avios och ändrar bonusprogrammet

lillemannen

Medlem
Hej Lillemannen
Jag är glad över att kunna informera dig om de senaste Finnair Plus-nyheterna: 2024 är starten på en ny era för vårt Finnair Plus-program. I början av 2024 introducerar vi Avios som vår lojalitetsvaluta, vilket innebär att alla dina bonuspoäng omvandlas automatiskt till Avios. Detta kommer att erbjuda en rad nya möjligheter för att samla Avios och köpa med Avios. Samtidigt kommer Finnair Plus-programmet att baseras på köp. Det innebär att vi kommer att belöna dig baserat på hur mycket pengar du spenderar på Finnair-tjänster, såsom många andra lojalitetsprogram inom detaljhandeln. Vi kommer också att lägga till nya förmåner till programmet och vår Finnair Lounge på Helsingfors-Vanda flygplats Schengensida kommer att flytta till en ny och rymligare lokal 2024.
Följande nyheter kommer att införas i Finnair Plus-programmet i början av 2024:
  • Finnair Plus-programmet kommer att baseras på köp, vilket innebär att du samlar lojalitetsvalutan, Avios, och når nivåer baserat på hur mycket pengar du spenderar på flyg och resetillval hos Finnair. Det innebär att det inte längre kommer att vara möjligt att nå nivåer med endast antal flyg. Nivåpoäng och lojalitetsvaluta för flyg som marknadsförs eller trafikeras av samarbetspartner kommer fortsätta att baseras på reseklass, bokningsklass och flygsträcka. Flygsträckan kommer dock att baseras på miles istället för kilometer.
  • Vår nya lojalitetsvaluta, Avios, kommer att erbjuda nya möjligheter att samla och använda din lojalitetsvaluta i det omfattande Avios-partnernätverket. Detta inkluderar bland annat ett brett utbud av reseupplevelser och varumärken för shopping online. Avios är lojalitetsvalutan som används i några av våra oneworld-partners lojalitetsprogram, såsom British Airways Executive Club, Qatar Airways Privilege Club och Iberia Plus. Bonuspoängen omvandlas automatiskt till Avios med ett förhållande på 3:2. Värdet på dina befintliga poäng kommer inte att ändras när du byter till Avios, eftersom priserna i Avios kommer att uppdateras med samma förhållande på 3:2.
  • Vi kommer att granska nivåpoängsgränserna som krävs för att nå olika nivåer, i syfte att återspegla den nya modellen där nivåpoäng samlas genom köp och övergången till Avios. Vi kommer att informera om dessa gränser senare i år.
  • Milstolpar kommer att bli en ny förmån, vilket innebär att du som Platinum-medlem kommer att få ytterligare uppgraderingsförmåner när du når ett visst antal nivåpoäng inom din aktuella nivå.
  • Uppgraderingsförmånerna kommer att förenklas. Det kommer bara att finnas en typ av uppgraderingsförmån, vilket ger dig mer flexibilitet. På så sätt kan du enkelt välja om du vill använda dina förmåner för långdistansflyg eller flyg inom Europa. Du kommer att få lika många uppgraderingar av reseklass som tidigare då du når din nivå. Antalet uppgraderingsförmåner som krävs varierar mellan långdistansflyg och flyg inom Europa. Det kommer även att krävas färre uppgraderingsförmåner för att uppgradera från Premium Economy till businessklass.
  • Möjligheten att använda Avios på bonusflyg har förbättrats: vi kommer att öka antalet Classic-bonusplatser och garantera minst fyra bonusplatser på Finnair flyg inom Europa och åtta på långdistansflyg.*
  • Som en ny förmån kommer alla Finnair Plus-medlemmar att få en kostnadsfri internetanslutning för meddelanden på våra flyg inom Europa som trafikeras av Airbus-flygplan med smal kropp. Dessutom kommer din befintliga förmån på flyg inom Europa, dvs. Browse-paketet på 30 minuter, att uppgraderas till ett Stream-paket. Det här paketet är lämpligt för att surfa på nätet och sociala medier, och du kan även använda streamingtjänster och VPN.

Vi kommer dessutom att förbättra den digitala kundtjänsten för Platinum-medlemmar i oktober. Du kan kontakta våra representanter via den prioriterade chattjänsten både i Finnairs mobilapp och online. WhatsApp-tjänsten på engelska finns till hands dygnet runt.

Den nya, rymligare lounge-lokalen på Helsingfors-Vanda flygplats Schengensida kommer att öppna under andra hälften av 2024. Den nya loungen kommer att ha ett exklusivt område för våra Finnair Plus Platinum- och Platinum Lumo-medlemmar. Vår nuvarande lounge på Schengensidan kommer att fortsätta att välkomna dig tills den nya loungen öppnar.
Vi kommer att informera mer om det exakta datumet för förändringar och andra detaljer senare i år. Ändringarna i Finnair Plus-programmet kräver ingen åtgärd från din sida. Innan ändringarna träder i kraft kommer belöningar och nivåpoäng fortsätta att tilldelas och du når nya nivåer precis som tidigare. Även om Finnair Plus-programmet förnyas, kommer många av de välbekanta förmånerna, belöningarna och möjligheterna att samla och använda din lojalitetsvaluta att förbli desamma.

Läs mer på vår webbplats.
Din lojalitet och åsikt är viktig för oss. Jag vill uttrycka min uppriktiga tacksamhet för din lojalitet och den konstruktiva feedback som många har delat med oss i år. Du är varmt välkommen att delta i vårt Facebook Live-evenemang på Finnairs finska Facebook-sida måndagen den 21 augusti kl. 17.00 till 17.30 (EET) för frågor och svar. Du kan även skicka in dina frågor i förväg via Facebook och Instagram. Samma dag kommer vi även att besvara dina frågor på engelska på Instagram.

Vänliga hälsningar,

Ole Orvér 
Kommersiell chef 
Finnair
 
Last edited:

Jannes

Medlem
Hmm, väldigt intressanta nyheter! Lite surt med spend-baserad intjäning, tror inte det kommer vara populärt. Får se hur förmånlig/oförmånlig intjäningen blir framöver, men intressant att man hos partners fortsätter med klass/miles.
 

lillemannen

Medlem
Hmm, väldigt intressanta nyheter! Lite surt med spend-baserad intjäning, tror inte det kommer vara populärt. Får se hur förmånlig/oförmånlig intjäningen blir framöver, men intressant att man hos partners fortsätter med klass/miles.
Är kanske mest rättvist om man får efter spend, ju högre upp i statustrappan man är. Vi får se. Gäller nu att klara av att ha platinum så man har detta klart innan man går över till spend.
 

Tomas E

Medlem
Jisses, det var förvånande - Avios och inte bara spend-baserad Avios-intjäning utan även spend-baserad statusintjäning! När Qatar införde Avios som första icke-IAG-flygbolag gick det att förstå den kommersiella kopplingen, eftersom Qatar faktiskt är stor ägare i IAG. BA och IB har ju inte infört spend-baserad statusintjäning utan behållit TP/EP. "Going full US-style"?
 

Hachans

Medlem
Skolexempel på hur man får försämringar att låta som förbättringar. Jag gillar även stjärnan i slutet angående ökat antal bonusplatser som dels inte nämner i vilken bokningsklass de är, och dels inte gäller på flyg som inte trafikerar Vanta eller där deras samarbetspartners reserverat majoriteten av platserna. Vad det nu innebär, är det codeshareflyg eller resebyråbokningar?
 

taxvalp

Medlem
Blir spännande att se! Lite halv-OT så gillade jag försvenskningen av narrow-body:

”Som en ny förmån kommer alla Finnair Plus-medlemmar att få en kostnadsfri internetanslutning för meddelanden på våra flyg inom Europa som trafikeras av Airbus-flygplan med smal kropp. ”
 

RobHK

Medlem
Vi får väl se hur det implementeras, men är svagt positivt för mig personligen att detta blir bättre än nuvarande eländiga situation i alla fall. För de första är ju Premium Eco och BC biljetterna med start i HKG otroligt dyra, så om jag väl köper en sån, bör jag få bättre utväxling i termer av Avios än med nuvarande kilometer-multiplikator, men det återstår ju somsagt att se.

Vad gäller tillgång till bonusplatser så låter 8 per flight (tänker 2 BC, 2 PE, 4 Eco eller liknande) som en otrolig förbättring mot nuläget där noll platser finns på flighter mellan HEL och HKG. Man sitter bara med en eländig waitlista som clearas 37h innan flighten avgår. Enda sättet jag kan se att detta blir fiasko på är att dom släpper 8 Eco säten och PE och BC är fortsatt nollat, men det verkar ju otroligt.
 

Jannes

Medlem
Blir spännande att se! Lite halv-OT så gillade jag försvenskningen av narrow-body:

”Som en ny förmån kommer alla Finnair Plus-medlemmar att få en kostnadsfri internetanslutning för meddelanden på våra flyg inom Europa som trafikeras av Airbus-flygplan med smal kropp. ”
De verkar som tur ha korrigerat texten online till "kortdistansflyg (flyg inom Europa) som trafikeras med Airbus A319-, A320- och A321-flygplan."
:D
 

Hachans

Medlem
Vi får väl se hur det implementeras, men är svagt positivt för mig personligen att detta blir bättre än nuvarande eländiga situation i alla fall. För de första är ju Premium Eco och BC biljetterna med start i HKG otroligt dyra, så om jag väl köper en sån, bör jag få bättre utväxling i termer av Avios än med nuvarande kilometer-multiplikator, men det återstår ju somsagt att se.

Vad gäller tillgång till bonusplatser så låter 8 per flight (tänker 2 BC, 2 PE, 4 Eco eller liknande) som en otrolig förbättring mot nuläget där noll platser finns på flighter mellan HEL och HKG. Man sitter bara med en eländig waitlista som clearas 37h innan flighten avgår. Enda sättet jag kan se att detta blir fiasko på är att dom släpper 8 Eco säten och PE och BC är fortsatt nollat, men det verkar ju otroligt.

Jag vet att jag ibland blir lite konspiratoriskt lagd. Men de uttrycker sig luddigt för att kunna vara flexibla. Bland annat för att de säkert inte kommer att släppa 2+2+4 (C, PE, Eco) biljetter på samtliga flygningar, utan anpassar sig till hur marknaden ser ut. Om de förväntar sig kunna sälja alla C-biljetter på en high yield-sträcka som HKG så kommer de istället släppa 0+2+6 biljetter, eller kanske till och med 0+0+8 biljetter.

Dessutom kommer ingen kunna dubbelkolla om de släpper så många biljetter på en attraktiv sträcka. De har inte heller nämnt något om prissättningen på dessa biljetter.
 
Toppen