intuition
Medlem
När det gäller antal platser som släpps, skulle jag ändå ta det med en nypa salt och se vad effekten IRL blir.
För det första är den här typen av kommunikation alltid marknads-fluff och Ole Orvér har tidigare sagt saker som inte stämmer eller som de senare backat från. För mig saknar han trovärdighet.
För det andra behöver man förstå Finnairs award-system och historia, speciellt om man tittar med EB-ögon. Historiskt har Finnair släppt betydligt fler platser, betydligt tidigare. Inte på varje avgång, men som exempel har det tidigare funnits 5+ platser på flera avgångar till Japan flera dagar i veckan från T-330 till omkring T-60. Dvs har du bara haft minimal flexibilitet i din bokning så har du alltid hittat platser inte bara till dig själv utan även medresenärer. Dvs väldigt annorlunda mot tex SAS och EB.
Sedan infördes "väntelistan" som i sig är en fördel. Saknas platser, hamnar man på väntelista och där är en process för att utvärdera om nya platser kan släppas och vem som i så fall ska få platsen (väntelistan är inte i turordning).
Problemet är att man dels slog ihop platser för award med platser för uppgraderingar - de var två olika klasser förr. Dels att man radikalt tog bort publikt publicerade platser.
Dvs 1: Award och uppgraderingar konkurrerar nu med varandra, och de konkurrerar också med riktade erbjudanden. Riktade erbjudande har företräde, så när Finnair anser att de har plats för ytterligare en award eller uppgradering så får först enskilda kunder riktat erbjudande om uppgradering för ett fast pris och accepterar de så går det före väntelistan. Att de "släpper 2 platser i business" behöver alltså inte betyda att medlemmar i praktiken har chans på platserna.
Och 2: Istället för att publikt visa vilka platser som finns, så att resenärer kan veta och planera sin resa för en garanterad award, finns nu oftast 0 platser på samtliga flyg. Nästan alla platser går istället via väntelistan, som inte processas alls förrän T-59 och som inte processas i turordning. Faktorerna vem som vinner i Finnairs plats-lotteri är hemliga.
Den sista faktorn att fundera över är vad som händer när det går att flytta avioser från BAEC till Finnair. Det finns väldigt många medlemmar i BAEC med stora tillgångar. Prissättningen på awards varierar också lite mellan programmen, så när väldigt många nya personer kan fritt flytta avioser mellan olika program och hitta ny tillgång de inte sett förut som ibland också är billigare än i deras eget program, så kommer de 2 platserna som FInnair eventuellt släpper att utsättas för ännu högre efterfrågan.
När Qatar gick med var det exakt det som hände.
För det första är den här typen av kommunikation alltid marknads-fluff och Ole Orvér har tidigare sagt saker som inte stämmer eller som de senare backat från. För mig saknar han trovärdighet.
För det andra behöver man förstå Finnairs award-system och historia, speciellt om man tittar med EB-ögon. Historiskt har Finnair släppt betydligt fler platser, betydligt tidigare. Inte på varje avgång, men som exempel har det tidigare funnits 5+ platser på flera avgångar till Japan flera dagar i veckan från T-330 till omkring T-60. Dvs har du bara haft minimal flexibilitet i din bokning så har du alltid hittat platser inte bara till dig själv utan även medresenärer. Dvs väldigt annorlunda mot tex SAS och EB.
Sedan infördes "väntelistan" som i sig är en fördel. Saknas platser, hamnar man på väntelista och där är en process för att utvärdera om nya platser kan släppas och vem som i så fall ska få platsen (väntelistan är inte i turordning).
Problemet är att man dels slog ihop platser för award med platser för uppgraderingar - de var två olika klasser förr. Dels att man radikalt tog bort publikt publicerade platser.
Dvs 1: Award och uppgraderingar konkurrerar nu med varandra, och de konkurrerar också med riktade erbjudanden. Riktade erbjudande har företräde, så när Finnair anser att de har plats för ytterligare en award eller uppgradering så får först enskilda kunder riktat erbjudande om uppgradering för ett fast pris och accepterar de så går det före väntelistan. Att de "släpper 2 platser i business" behöver alltså inte betyda att medlemmar i praktiken har chans på platserna.
Och 2: Istället för att publikt visa vilka platser som finns, så att resenärer kan veta och planera sin resa för en garanterad award, finns nu oftast 0 platser på samtliga flyg. Nästan alla platser går istället via väntelistan, som inte processas alls förrän T-59 och som inte processas i turordning. Faktorerna vem som vinner i Finnairs plats-lotteri är hemliga.
Den sista faktorn att fundera över är vad som händer när det går att flytta avioser från BAEC till Finnair. Det finns väldigt många medlemmar i BAEC med stora tillgångar. Prissättningen på awards varierar också lite mellan programmen, så när väldigt många nya personer kan fritt flytta avioser mellan olika program och hitta ny tillgång de inte sett förut som ibland också är billigare än i deras eget program, så kommer de 2 platserna som FInnair eventuellt släpper att utsättas för ännu högre efterfrågan.
När Qatar gick med var det exakt det som hände.