Senaste nytt

Finnair 2024 börjar med avios och ändrar bonusprogrammet

intuition

Medlem
Det var ju goda nyheter att de inte debiteras inom zon 1. Jag kan alltså boka en bonusresa HKG - HEL - ARN och bara betala avios för HKG - HEL benet av resan? Det är ju en klar förbättring mot nu eller? Vad gäller om jag köpt biljett och vill uppgradera resan, är det samma sak där? Så som det fungerar nu måste jag ju betala separat poäng för uppgradering av HKG - HEL samt HEL - ARN (vilket innebär att HEL - ARN alltid förblir i original bokningsklass).

Inte för att de spelar jättestor roll att få BC uppgradering på de korta HEL - ARN benet, de är ju samma sätestyp, det är mer att man får tillgång till lounge då.
Ja, bonusresa HKG-ARN kostar enligt zon 6 i tabellerna, Avios + avgift.

Pratar vi bonus-resor är det exakt så det fungerade förut, fast för alla inom europa. För longhaul fanns det bara en zon och alla longhaul inkluderade en shorthaul anslutning. Dvs Europa till Asien/Nordamerika/Doha/Dubai kostade alla samma 95k poäng. Nu är där 4 shorthaul-zoner och 3 longhaul zoner. Dvs en klar försämring för alla som inte reser till/från zon1 (Finland och typ skandinavien)

För uppgraderingar för vouchers är det sant att varje ben kostade vouchers, men uppgradering för poäng ska inte ha kostat per ben utan en poäng-avgift för hela resan. *)
Där vet jag inte hur det blir nu, det är inte tydligt i tabellerna. Men en gissning är att det kommer att följa samma logik som bonus-resor. Eller så kommer det att debiteras ben-per-ben.


*) Jag satt och funderade på hur det kan ha hänt. Och så där skulle det kunna bli när de lägger married-segment på U klass. Dvs när det finns U på HKG-HEL och U på HEL-ARN men inte U på HKG-ARN. Eller det inte finns alls på HEL-ARN. Då gör de uppgraderingar per leg och debiterar per leg.
 

RobHK

Medlem
@intuition Ok jag har aldrig bokat en bonusresa med finnair utan alltid bara uppgraderat, ok förstår det är en försämring. Anledningen att jag aldrig bokat rena bonusresor har ju varit den dåliga tillgången samt att värdet varit ganska bra att köpa en billig Eco biljett och sen har man fått uppgradering hela vägen till BC billigt. Nu börjar ju kalkylen bli lite annorlunda när jag vägrar flyga Economy, så jag bokar PE, men de kostar som billigast 12k HKD, så 1400 EUR och sen få uppgradering med poäng till BC blir fortfarande en skaplig deal, men inte alls lika mycket värde för poängen som när man köpte Economy biljetter för 4-5k HKD och uppgradera hela vägen till BC.

Blir lite osäker om de alltid varit så att uppgradering är per ben, vill minnas för längesen att jag satt i BC även på den korta HEL - ARN flygningen, men helt klart de uppgraderingar jag har i systemet nu med poäng uppgraderat bara det långa benet och det andra förblir i Economy. Vet inte om det har att göra med att jag bokat Premium Eco --> BC uppgrade och den korta flighten har inte PE, så då blir det inte applicerbart att uppgradera den ifrån Economy --> BC?
 

lillemannen

Medlem
Jag har haft en del problem för att få till BKK-HEL-CPH med bonuspoäng. Så det har blivit bara BKK-HEL och sen köpt en eller separat awardbokning ifrån HEL-CPH. Blir intressant och se om det blir enklare eller inte i framtiden. Har försökt bränna iväg våra upgrade voucher nu innan ändringen.
 

FredFunk

Medlem
Har en liten summa Avios på AY, tänker flytta dessa till BA som jag troligen kommer nyttja mer i framtiden, är det någon som vet om detta är möjligt ännu ? Och i så fall hur ?
 

lillemannen

Medlem
Nu när man har ändrat till avios. Vet någon om man kan köpa en bonusresa med avios i ekonomi och sedan använda upgrade voucherna, till nästa steg?
 
Toppen