Senaste nytt

Finnair 2024 börjar med avios och ändrar bonusprogrammet

fcx

Medlem
Tabellerna gör att man kan jämföra gamla priser i poäng och nya priser i avios:

1704974094003.png


1704974111355.png


Spontant är det ingen slakt av uttagstabellerna, utan snarare verkar man ha kört 3:2 och avrundat nedåt. Poängen på kontot blev värda lite mer. Stockholm-London som idag kostar 30000 poäng skulle ha kostat 20000 avios, men blir nu 18000 avios exempelvis. Förlorarna är de som reser till Kanarieöarnazonen.

Zonindelningen är inte helt uppenbar:
*Zon 1: Bodö, Köpenhamn, Gdansk, Göteborg, Oslo, Riga, Stockholm, Tallinn, Trondheim, Vilnius, Visby, Warszawa och alla flyg inom Finland
**Zon 2: Amsterdam, Bergen, Berlin, Billund, Bryssel, Budapest, Düsseldorf, Edinburg, Frankfurt, Hamburg, Innsbruck, Krakow, Ljubljana, London, Manchester, München, Prag, Salzburg, Tromsö, Wroclaw, Zagreb, Zürich, Wien
***Zon 3: Alanya, Alicante, Antalya, Barcelona, Bologna, Chania, Dublin, Dubrovnik, Faro, Genève, Heraklion, Larnaca, Lissabon, Madrid, Malaga, Palma de Mallorca, Milano, Neapel, Nice, Paris, Reykjavik, Rhodos, Rom, Santorini, Split, Venedig, Verona
****Zon 4: Gran Canaria, Eilat, Fuerteventura, Lanzarote, Madeira, Tel Aviv, Tenerife
*****Zon 5: Delhi, Doha, Dubai, Mumbai
******Zon 6: Bangkok, Chicago, Dallas, Guangzhou, Hongkong, Phuket, Miami, New York, Seattle, Seoul, Shanghai
*******Zon 7: Los Angeles, Nagoya, Osaka, Singapore, Tokyo
 

FilipJ

Medlem
Tabellerna gör att man kan jämföra gamla priser i poäng och nya priser i avios:

Visa bifogad bild 149234

Visa bifogad bild 149235

Spontant är det ingen slakt av uttagstabellerna, utan snarare verkar man ha kört 3:2 och avrundat nedåt. Poängen på kontot blev värda lite mer. Stockholm-London som idag kostar 30000 poäng skulle ha kostat 20000 avios, men blir nu 18000 avios exempelvis. Förlorarna är de som reser till Kanarieöarnazonen.

Zonindelningen är inte helt uppenbar:
*Zon 1: Bodö, Köpenhamn, Gdansk, Göteborg, Oslo, Riga, Stockholm, Tallinn, Trondheim, Vilnius, Visby, Warszawa och alla flyg inom Finland
**Zon 2: Amsterdam, Bergen, Berlin, Billund, Bryssel, Budapest, Düsseldorf, Edinburg, Frankfurt, Hamburg, Innsbruck, Krakow, Ljubljana, London, Manchester, München, Prag, Salzburg, Tromsö, Wroclaw, Zagreb, Zürich, Wien
***Zon 3: Alanya, Alicante, Antalya, Barcelona, Bologna, Chania, Dublin, Dubrovnik, Faro, Genève, Heraklion, Larnaca, Lissabon, Madrid, Malaga, Palma de Mallorca, Milano, Neapel, Nice, Paris, Reykjavik, Rhodos, Rom, Santorini, Split, Venedig, Verona
****Zon 4: Gran Canaria, Eilat, Fuerteventura, Lanzarote, Madeira, Tel Aviv, Tenerife
*****Zon 5: Delhi, Doha, Dubai, Mumbai
******Zon 6: Bangkok, Chicago, Dallas, Guangzhou, Hongkong, Phuket, Miami, New York, Seattle, Seoul, Shanghai
*******Zon 7: Los Angeles, Nagoya, Osaka, Singapore, Tokyo
Zon 6 och 7 - varför har de separerat dem? Priserna är desamma.
 

intuition

Medlem
De har också sagt att de ska ta bort den nyligen tillagda extra avgiften för anslutningsflyg. I stället får man nu betala avios för anslutningsflyg utanför zon 1

Skärmavbild 2024-01-11 kl. 23.50.13.png



Det är alltså ännu lite rörigare nu.
En bonus resa Europa-Asien debiteras alltså avios dels för en zon2-resa plus en zon 6/7 resa, men bara en tilläggsavgift mostvarande den som är för zon 6/7.

En london-singapore går alltså från 95 000 poäng + 120€ + bytesavgift till 18000 + 62500 avios + 120€.
80500 Avios motsv 120 750 poäng, så det är i sig en 27% höjning.

Nu ligger väl det iofs i linje med viljan att göra om bolaget till en inrikes affär och gynna hemmapubliken.
Garantin på antalet bonusplatser gäller bara till/från HEL. Alla anslutningsflyg har kraftiga married-segments restirktioner, dvs det finns garanterat x platser på alla flyg till/från HEL, men inte på rutter som kräver förbindelse.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Nu är priserna för resor ute (Om de inte varit det innan). https://www.finnair.com/se-sv/finnair-plus/finnair-plus-ändringar

Det som kostade 17.500 förut kostar nu 10.000 Avios....


Tabellerna gör att man kan jämföra gamla priser i poäng och nya priser i avios:


Den nya tabellen ska läsas som "Resor mellan zon1 och zon x".
För alla resor som startar i annan zon än zon 1 så måste man addera avios-beloppen för vare leg som ingår i resan.
 

Maxxan

Medlem
Det var ju ändå bättre än befarat. Får hoppas att de utlovade 2 business-stolarna per långflyg inte konsumeras upp av den utökade kundbasem.

Har de sagt något om överföring av Avios? Har en del på BA som jag hellre har hos Finnair och fyller upp totalen.
 

intuition

Medlem
Finnair har sagt att det kommer att gå att föra över till/från BAEC vid ett senare datum. Oklart om det är 9 mars eller ännu senare. Jag har inte sett om det är sagt huruvida det blir via överföring eller via att man synkar konton (båda modellerna finns ju mellan partners i avios världen).

2 stolar per flyg är redan utan BAEC väldigt lite platser eftersom både award och uppgraderingar använder samma bucket. Varje platinum medlem har vouchers motsvarande 3 uppgraderingar långflyg, Lumo har 5. Dessutom kommer man att kunna tjäna in extra uppgraderingar genom nya milestones. Familje-uppgraderingar tar en del platser och sedan har vi alla vanliga finnair plus medlemmar som vill uppgradera för poäng eller lösa in en award.

Den s.k. platsgarantin har redan fyllts på och just nu finns det enstaka platser på ganska många långdistansflyg. Jag tror att många Finnairplus medlemmar har sett till att bränna av poäng och vouchers inför övergången, men läget just nu är iaf väldigt mycket bättre än för bara ett halvår sedan, då det i stort sett fanns noll platser publicerade på samtliga flyg.
 

RobHK

Medlem
Det var ju goda nyheter att de inte debiteras inom zon 1. Jag kan alltså boka en bonusresa HKG - HEL - ARN och bara betala avios för HKG - HEL benet av resan? Det är ju en klar förbättring mot nu eller? Vad gäller om jag köpt biljett och vill uppgradera resan, är det samma sak där? Så som det fungerar nu måste jag ju betala separat poäng för uppgradering av HKG - HEL samt HEL - ARN (vilket innebär att HEL - ARN alltid förblir i original bokningsklass).

Inte för att de spelar jättestor roll att få BC uppgradering på de korta HEL - ARN benet, de är ju samma sätestyp, det är mer att man får tillgång till lounge då.
 
Toppen