Senaste nytt

Finnair 2024 börjar med avios och ändrar bonusprogrammet

lillemannen

Medlem
Det är där skon klämmer på mig. Jag tror tyvärr att den tillgänglighet vi nu ser bara är tillfällig, och när hela avios-universum får tillgång till det lilla utbud de nu skapat så kommer det att bli ännu tommare än förr
Det är upp till Finnair att visa att det går att lita på tillgången på bonusplatser och uppgraderingsplatser. Jag lägger inga ägg i den korgen innan dess. De kan ge mig hur många upgrade vouchers som helst. Om de inte öppnar platser är förmånen värdelös.
Som jag fattar blir det billigare att boka awards med ex Qatar eller BA på en del långlinjer än Finnairs egna med aviosen?
 

intuition

Medlem
Med reservation för att jag inte är inläst på det som offentliggjorts i senaste svängen:

Det är ju en bra poäng, kan bli rejäl huggsexa om de fåtal platser som släpps. Kommer alla andra släppas på direkt efter införandet av nya systemet i mitten på mars?
Som det sagts tidigare kommer möjligheten att länka konton mellan Finnair plus och t.ex. BAEC att komma i ett senare skede, dvs inte från första dag.
Som jag fattar blir det billigare att boka awards med ex Qatar eller BA på en del långlinjer än Finnairs egna med aviosen?
Det ser ut så. Det verkar inte ske någån synkning i det "lokala värdet" av en avios, så Finnair försöker väl debitera så många avios som möjligt för sina egna medlemmar även om tex BAEC har en annan taxa på samma flyg. De avvikelserna finns väl redan idag (vissa flyg bokas bättre med BA-Avios, andra med QR-avios) men det kommer helt klart att uppstå fler nu.
 

RobHK

Medlem
Med reservation för att jag inte är inläst på det som offentliggjorts i senaste svängen:


Som det sagts tidigare kommer möjligheten att länka konton mellan Finnair plus och t.ex. BAEC att komma i ett senare skede, dvs inte från första dag.
Är du inte bossen på de stora forumet? Du måste ju kunna allt ;)

Låter som man kan få en lucka ett tag och boka upp lite reward flights iaf, det vore ju nice. Speciellt med tanke på att flygbiljetterna ex-HKG är helt bisarrt prissatta senaste tiden. 30-40k SEK för PE, helt galet.
 

intuition

Medlem
Är du inte bossen på de stora forumet? Du måste ju kunna allt ;)

Låter som man kan få en lucka ett tag och boka upp lite reward flights iaf, det vore ju nice. Speciellt med tanke på att flygbiljetterna ex-HKG är helt bisarrt prissatta senaste tiden. 30-40k SEK för PE, helt galet.
Haha, sant. Men som i boxningsvärlden är man bara champ till dess att en utmanare gör mos av en... ;)

Jepp, luckan att boka är nu och ett tag till.
Och ja, Finnairs revenue priser är helt galna i många fall, även på rutter där konkurrenter erbjuder bättre flyg för mindre pengar. Men kanske finns det kunder som inte benchar utan köper Finnair oavsett hur marknaden ser ut som man kan mjölka.
 
Har ni någon aning om hur många Avios som behövs för olika typer av resa. Blir det 2/3 av nu så kommer det gå rätt segt att få in poäng i framtiden. Jag bokade en resa för runt 1000 Euro nu som ger nästan 37000 poäng, det blir väl runt 25000 efter omräkningen....samma resa blir efter Mars ungefär 8000. Har ni sett något kring detta eller är bättre insatta i Avios världen än vad jag är....
 

RobHK

Medlem
Har ni någon aning om hur många Avios som behövs för olika typer av resa. Blir det 2/3 av nu så kommer det gå rätt segt att få in poäng i framtiden. Jag bokade en resa för runt 1000 Euro nu som ger nästan 37000 poäng, det blir väl runt 25000 efter omräkningen....samma resa blir efter Mars ungefär 8000. Har ni sett något kring detta eller är bättre insatta i Avios världen än vad jag är....
Det är väl precis det som är problemet, poäng-intjäning går ner kraftigt för alla utom de som köpt korta Europaresor till fullpris.
 
Jo absolut, det kommer göra det svårare att nå status. Men vad kommer kommer man kunna använda poängen till. Om kostnaden i poäng också sänks eftersom intjäningen gör det…. Så borde det bli en bra deal att dra in en del poäng nu innan bytet?
 

intuition

Medlem
Tja, allt är relativt.
Men om du menar att du kan välja att boka någon resa nu före skiftet för att någon gång i framtiden använda poäng till awards, mot att vänta att boka den resan till efter skiftet så är det första såklart lönsamt.

Men det kan ju också bli en sunken cost. Om du redan nu ser att du vanligtvis bokar biljetter som ger 4,5 gänger bättre utväxling i dagens system så kommer du ju behöva höja din resebudget med 4,5x för att behålla samma intjäning (avios och status). Då kanske du inte kommer att boka så mycket Finnair överhuvudtaget?

Dvs med ditt exempel. den resa du idag bokar för 1000 € - om du behöver lägga 4500 € på den resan för att nå dina mål är jag säker på att det finns otroligt mycket bättre alternativ än att flyga Finnair.
 

lillemannen

Medlem
Tja, allt är relativt.
Men om du menar att du kan välja att boka någon resa nu före skiftet för att någon gång i framtiden använda poäng till awards, mot att vänta att boka den resan till efter skiftet så är det första såklart lönsamt.

Men det kan ju också bli en sunken cost. Om du redan nu ser att du vanligtvis bokar biljetter som ger 4,5 gänger bättre utväxling i dagens system så kommer du ju behöva höja din resebudget med 4,5x för att behålla samma intjäning (avios och status). Då kanske du inte kommer att boka så mycket Finnair överhuvudtaget?

Dvs med ditt exempel. den resa du idag bokar för 1000 € - om du behöver lägga 4500 € på den resan för att nå dina mål är jag säker på att det finns otroligt mycket bättre alternativ än att flyga Finnair.
Finnair känns inte som ett bolag vi miles nördar kommer att samla våra poäng framöver. Ibland blir man rädd för sitt poäng konto att det inte minskar tillräckligt men nu avvaktar jag för att se vad som kommer erbjudas. Tog ditt råd att börja avyttra voucherna.
 
Jag håller helt med om att det inte blir något bra att köra vidare på Finnair i framtiden om det inte kommer någon ny info. Det jag menade var att om priserna på Award resorna blir anpassade efter den nya intjäningen så skulle det kunna vara bra att ha lite poäng på kontot innan bytet. Om t ex en enkel resa till Island kostar 17.500 poäng i Bussines idag (ungefär vad man får av en resa till USA i Premium Economy) och det efter blir ändrad till ett betydligt lägre belopp i poäng då det är svårt att tjäna in poängen....då har man ju i alla fall några resor "på lager" om man bunkrat lite poäng.....Men det får vi såklart se.

Jag är annars helt med er på att det förmodligen inte blir ett bra bolag för oss som vill hitta bra deals med poäng.
 
Toppen