Senaste nytt

Finnair 2024 börjar med avios och ändrar bonusprogrammet

Nu är det bara ca 2 veckor till de måste avisera samtliga förändringar inkl alla tabeller.
Så om man inte måste handla biljetter just nu kan man avvakta tills de visat alla korten
Snyggt, så det finns en "lucka" mellan 2 veckor (då man vet lite mer) och att själva programmet startar och då blir det de nya reglerna på biljetter som bokas efter det datumet? Tack för svaret!
 

lillemannen

Medlem
Snyggt, så det finns en "lucka" mellan 2 veckor (då man vet lite mer) och att själva programmet startar och då blir det de nya reglerna på biljetter som bokas efter det datumet? Tack för svaret!
"Vi bekräftar det exakta datumet för ändringarna minst en månad i förväg"

 

intuition

Medlem
Snyggt, så det finns en "lucka" mellan 2 veckor (då man vet lite mer) och att själva programmet startar och då blir det de nya reglerna på biljetter som bokas efter det datumet? Tack för svaret!
Ja, så är det (bör det bli). Ett antal detaljer är okända, men utlovade 30 dagar före nya programmet tar kraft. Det nya programmet start "i slutet av januari" och alltså bör det komma mer info någon gång mellan idag() och 23-12-31.
Man har också uppgett
"Om du bokar ditt Finnair-flyg innan de nya reglerna införs i slutet av januari 2024 samlar du lojalitetsvaluta och nivåpoäng baserat på biljettyp eller bokningsklass och region."
(dvs gamla regler och tabeller nedskrivna med 3:2)
samt att
"Från och med den 1 februari 2024 är det inte möjligt att nå nivåer endast baserat på antalet flygresor. Samtidigt tar vi bort antalet flygresor från medlemmarnas Finnair Plus-profil.
Fram till dess räknar vi alla flygresor som du har gjort med Finnair eller andra oneworld-flygbolag. Du behåller din nivå om du senast den 31 januari 2024 har gjort tillräckligt många kvalificerade flygresor [...]
"
(dvs segment kommer att vara ett giltigt kvalificeringssätt t.o.m. 240131 oavsett det exakta startdatumet för nya programmet)

Dvs det bör bli så att de kommer ut med exakt datum typ i mellandagarna och att också de publicerar samtliga tabeller och regler samtidigt. Då har man alltså möjlighet att, med full insikt om både gamla och nya programmet, välja att antingen boka under gamla regler eller nya reglerna.

Osvuret är bäst, såklart.
 
Jag försöker räkna lite på om det går att klara Platinum. Det är inte lätt att räkna fram hur många poäng man alla gånger. Räknar nu 1500+12000 per väg 27000 plus 10% extra 29700 i ekonomi flex. Sedan ger vissa lite mindre, men vissa lite mer. Det borde gå krävas 5 resor plus lite till för att nå dit. Någon mer som funderar i dom banorna?
 

lillemannen

Medlem
Jag försöker räkna lite på om det går att klara Platinum. Det är inte lätt att räkna fram hur många poäng man alla gånger. Räknar nu 1500+12000 per väg 27000 plus 10% extra 29700 i ekonomi flex. Sedan ger vissa lite mindre, men vissa lite mer. Det borde gå krävas 5 resor plus lite till för att nå dit. Någon mer som funderar i dom banorna?
Du kan använda denna kalkylatorn

Du behöver "bara" 120.000 poäng enligt dom gamla reglerna för att få 80000 avios för platinum när det konverteras

 
Last edited:

RobHK

Medlem
Så fler uppgrade vouchers via milstolpe är en faktiskt förbättring. Sen att de nu ändrar så att t.ex. PE till BC också kostar 3 uppgrade vouchers istället för lika mycket som Eco till BC är också en förbättring. Det verkar även som de faktiskt tillslut nu också öppnat upp tillgången på bonusresor. Ser äntligen resor i BC tillgängliga på HK linjen, då det tidigare varit soprent.

Visst det blir omöjligt att hålla Gold, men om de finns god tillgång på bonusbiljetter framöver så är det ändå ett stort steg framåt tycker jag! Givet att Finnairs aktiekurs är ner 90% detta år och -99% på 5 år, så ska man ju inte ha allt för högt ställda förväntningar. Ändå positivt som resenär att de får in nytt kapital nu, men jises vad aktieägarna har fått sota..
 

intuition

Medlem
... Det verkar även som de faktiskt tillslut nu också öppnat upp tillgången på bonusresor. Ser äntligen resor i BC tillgängliga på HK linjen, då det tidigare varit soprent.

Visst det blir omöjligt att hålla Gold, men om de finns god tillgång på bonusbiljetter framöver så är det ändå ett stort steg framåt tycker jag!
Det är där skon klämmer på mig. Jag tror tyvärr att den tillgänglighet vi nu ser bara är tillfällig, och när hela avios-universum får tillgång till det lilla utbud de nu skapat så kommer det att bli ännu tommare än förr
Det är upp till Finnair att visa att det går att lita på tillgången på bonusplatser och uppgraderingsplatser. Jag lägger inga ägg i den korgen innan dess. De kan ge mig hur många upgrade vouchers som helst. Om de inte öppnar platser är förmånen värdelös.
 

RobHK

Medlem
Jag tror tyvärr att den tillgänglighet vi nu ser bara är tillfällig, och när hela avios-universum får tillgång till det lilla utbud de nu skapat så kommer det att bli ännu tommare än förr
Det är ju en bra poäng, kan bli rejäl huggsexa om de fåtal platser som släpps. Kommer alla andra släppas på direkt efter införandet av nya systemet i mitten på mars?
 
Toppen