Finnair 2024 börjar med avios och ändrar bonusprogrammet

Tabellerna gör att man kan jämföra gamla priser i poäng och nya priser i avios:





1704974094003-png.149234






1704974111355-png.149235





Spontant är det ingen slakt av uttagstabellerna, utan snarare verkar man ha kört 3:2 och avrundat nedåt. Poängen på kontot blev värda lite mer. Stockholm-London som idag kostar 30000 poäng skulle ha kostat 20000 avios, men blir nu 18000 avios exempelvis. Förlorarna är de som reser till Kanarieöarnazonen.



Zonindelningen är inte helt uppenbar:

*Zon 1: Bodö, Köpenhamn, Gdansk, Göteborg, Oslo, Riga, Stockholm, Tallinn, Trondheim, Vilnius, Visby, Warszawa och alla flyg inom Finland

**Zon 2: Amsterdam, Bergen, Berlin, Billund, Bryssel, Budapest, Düsseldorf, Edinburg, Frankfurt, Hamburg, Innsbruck, Krakow, Ljubljana, London, Manchester, München, Prag, Salzburg, Tromsö, Wroclaw, Zagreb, Zürich, Wien

***Zon 3: Alanya, Alicante, Antalya, Barcelona, Bologna, Chania, Dublin, Dubrovnik, Faro, Genève, Heraklion, Larnaca, Lissabon, Madrid, Malaga, Palma de Mallorca, Milano, Neapel, Nice, Paris, Reykjavik, Rhodos, Rom, Santorini, Split, Venedig, Verona

****Zon 4: Gran Canaria, Eilat, Fuerteventura, Lanzarote, Madeira, Tel Aviv, Tenerife

*****Zon 5: Delhi, Doha, Dubai, Mumbai

******Zon 6: Bangkok, Chicago, Dallas, Guangzhou, Hongkong, Phuket, Miami, New York, Seattle, Seoul, Shanghai

*******Zon 7: Los Angeles, Nagoya, Osaka, Singapore, Tokyo
 
fcx skrev:Tabellerna gör att man kan jämföra gamla priser i poäng och nya priser i avios:Visa bifogad bild 149234Visa bifogad bild 149235Spontant är det ingen slakt av uttagstabellerna, utan snarare verkar man ha kört 3:2 och avrundat nedåt. Poängen på kontot blev värda lite mer. Stockholm-London som idag kostar 30000 poäng skulle ha kostat 20000 avios, men blir nu 18000 avios exempelvis. Förlorarna är de som reser till Kanarieöarnazonen.Zonindelningen är inte helt uppenbar:*Zon 1: Bodö, Köpenhamn, Gdansk, Göteborg, Oslo, Riga, Stockholm, Tallinn, Trondheim, Vilnius, Visby, Warszawa och alla flyg inom Finland

**Zon 2: Amsterdam, Bergen, Berlin, Billund, Bryssel, Budapest, Düsseldorf, Edinburg, Frankfurt, Hamburg, Innsbruck, Krakow, Ljubljana, London, Manchester, München, Prag, Salzburg, Tromsö, Wroclaw, Zagreb, Zürich, Wien

***Zon 3: Alanya, Alicante, Antalya, Barcelona, Bologna, Chania, Dublin, Dubrovnik, Faro, Genève, Heraklion, Larnaca, Lissabon, Madrid, Malaga, Palma de Mallorca, Milano, Neapel, Nice, Paris, Reykjavik, Rhodos, Rom, Santorini, Split, Venedig, Verona

****Zon 4: Gran Canaria, Eilat, Fuerteventura, Lanzarote, Madeira, Tel Aviv, Tenerife

*****Zon 5: Delhi, Doha, Dubai, Mumbai

******Zon 6: Bangkok, Chicago, Dallas, Guangzhou, Hongkong, Phuket, Miami, New York, Seattle, Seoul, Shanghai

*******Zon 7: Los Angeles, Nagoya, Osaka, Singapore, Tokyo
Klicka för att utvidga...
Zon 6 och 7 - varför har de separerat dem? Priserna är desamma.
 
De har också sagt att de ska ta bort den nyligen tillagda extra avgiften för anslutningsflyg. I stället får man nu betala avios för anslutningsflyg utanför zon 1




ska%CC%88rmavbild-2024-01-11-kl-23-50-13-png.149236







Det är alltså ännu lite rörigare nu.

En bonus resa Europa-Asien debiteras alltså avios dels för en zon2-resa plus en zon 6/7 resa, men bara en tilläggsavgift mostvarande den som är för zon 6/7.



En london-singapore går alltså från 95 000 poäng + 120€ + bytesavgift till 18000 + 62500 avios + 120€.

80500 Avios motsv 120 750 poäng, så det är i sig en 27% höjning.



Nu ligger väl det iofs i linje med viljan att göra om bolaget till en inrikes affär och gynna hemmapubliken.

Garantin på antalet bonusplatser gäller bara till/från HEL. Alla anslutningsflyg har kraftiga married-segments restirktioner, dvs det finns garanterat x platser på alla flyg till/från HEL, men inte på rutter som kräver förbindelse.
 
Robban1616 skrev:Nu är priserna för resor ute (Om de inte varit det innan).https://www.finnair.com/se-sv/finnair-plus/finnair-plus-ändringarDet som kostade 17.500 förut kostar nu 10.000 Avios....Klicka för att utvidga...





fcx skrev:Tabellerna gör att man kan jämföra gamla priser i poäng och nya priser i avios:Klicka för att utvidga...




Den nya tabellen ska läsas som "Resor mellan zon1 och zon x".

För alla resor som startar i annan zon än zon 1 så måste man addera avios-beloppen för vare leg som ingår i resan.
 
intuition skrev:Den nya tabellen ska läsas som "Resor mellan zon1 och zon x".För alla resor som startar i annan zon än zon 1 så måste man addera avios-beloppen för vare leg som ingår i resan.Klicka för att utvidga...
Det är korrekt, vilket gör att Finnair plus är ett program för de som vill åka till/från Norden.
 
Det var ju ändå bättre än befarat. Får hoppas att de utlovade 2 business-stolarna per långflyg inte konsumeras upp av den utökade kundbasem.



Har de sagt något om överföring av Avios? Har en del på BA som jag hellre har hos Finnair och fyller upp totalen.
 
Finnair har sagt att det kommer att gå att föra över till/från BAEC vid ett senare datum. Oklart om det är 9 mars eller ännu senare. Jag har inte sett om det är sagt huruvida det blir via överföring eller via att man synkar konton (båda modellerna finns ju mellan partners i avios världen).



2 stolar per flyg är redan utan BAEC väldigt lite platser eftersom både award och uppgraderingar använder samma bucket. Varje platinum medlem har vouchers motsvarande 3 uppgraderingar långflyg, Lumo har 5. Dessutom kommer man att kunna tjäna in extra uppgraderingar genom nya milestones. Familje-uppgraderingar tar en del platser och sedan har vi alla vanliga finnair plus medlemmar som vill uppgradera för poäng eller lösa in en award.



Den s.k. platsgarantin har redan fyllts på och just nu finns det enstaka platser på ganska många långdistansflyg. Jag tror att många Finnairplus medlemmar har sett till att bränna av poäng och vouchers inför övergången, men läget just nu är iaf väldigt mycket bättre än för bara ett halvår sedan, då det i stort sett fanns noll platser publicerade på samtliga flyg.
 
Det var ju goda nyheter att de inte debiteras inom zon 1. Jag kan alltså boka en bonusresa HKG - HEL - ARN och bara betala avios för HKG - HEL benet av resan? Det är ju en klar förbättring mot nu eller? Vad gäller om jag köpt biljett och vill uppgradera resan, är det samma sak där? Så som det fungerar nu måste jag ju betala separat poäng för uppgradering av HKG - HEL samt HEL - ARN (vilket innebär att HEL - ARN alltid förblir i original bokningsklass).



Inte för att de spelar jättestor roll att få BC uppgradering på de korta HEL - ARN benet, de är ju samma sätestyp, det är mer att man får tillgång till lounge då.
 
RobHK skrev:Det var ju goda nyheter att de inte debiteras inom zon 1. Jag kan alltså boka en bonusresa HKG - HEL - ARN och bara betala avios för HKG - HEL benet av resan? Det är ju en klar förbättring mot nu eller? Vad gäller om jag köpt biljett och vill uppgradera resan, är det samma sak där? Så som det fungerar nu måste jag ju betala separat poäng för uppgradering av HKG - HEL samt HEL - ARN (vilket innebär att HEL - ARN alltid förblir i original bokningsklass).Inte för att de spelar jättestor roll att få BC uppgradering på de korta HEL - ARN benet, de är ju samma sätestyp, det är mer att man får tillgång till lounge då.Klicka för att utvidga...
Ja, bonusresa HKG-ARN kostar enligt zon 6 i tabellerna, Avios + avgift.



Pratar vi bonus-resor är det exakt så det fungerade förut, fast för alla inom europa. För longhaul fanns det bara en zon och alla longhaul inkluderade en shorthaul anslutning. Dvs Europa till Asien/Nordamerika/Doha/Dubai kostade alla samma 95k poäng. Nu är där 4 shorthaul-zoner och 3 longhaul zoner. Dvs en klar försämring för alla som inte reser till/från zon1 (Finland och typ skandinavien)



För uppgraderingar för vouchers är det sant att varje ben kostade vouchers, men uppgradering för poäng ska inte ha kostat per ben utan en poäng-avgift för hela resan. *)

Där vet jag inte hur det blir nu, det är inte tydligt i tabellerna. Men en gissning är att det kommer att följa samma logik som bonus-resor. Eller så kommer det att debiteras ben-per-ben.





*) Jag satt och funderade på hur det kan ha hänt. Och så där skulle det kunna bli när de lägger married-segment på U klass. Dvs när det finns U på HKG-HEL och U på HEL-ARN men inte U på HKG-ARN. Eller det inte finns alls på HEL-ARN. Då gör de uppgraderingar per leg och debiterar per leg.
 
@intuition Ok jag har aldrig bokat en bonusresa med finnair utan alltid bara uppgraderat, ok förstår det är en försämring. Anledningen att jag aldrig bokat rena bonusresor har ju varit den dåliga tillgången samt att värdet varit ganska bra att köpa en billig Eco biljett och sen har man fått uppgradering hela vägen till BC billigt. Nu börjar ju kalkylen bli lite annorlunda när jag vägrar flyga Economy, så jag bokar PE, men de kostar som billigast 12k HKD, så 1400 EUR och sen få uppgradering med poäng till BC blir fortfarande en skaplig deal, men inte alls lika mycket värde för poängen som när man köpte Economy biljetter för 4-5k HKD och uppgradera hela vägen till BC.



Blir lite osäker om de alltid varit så att uppgradering är per ben, vill minnas för längesen att jag satt i BC även på den korta HEL - ARN flygningen, men helt klart de uppgraderingar jag har i systemet nu med poäng uppgraderat bara det långa benet och det andra förblir i Economy. Vet inte om det har att göra med att jag bokat Premium Eco --> BC uppgrade och den korta flighten har inte PE, så då blir det inte applicerbart att uppgradera den ifrån Economy --> BC?
 
Jag har haft en del problem för att få till BKK-HEL-CPH med bonuspoäng. Så det har blivit bara BKK-HEL och sen köpt en eller separat awardbokning ifrån HEL-CPH. Blir intressant och se om det blir enklare eller inte i framtiden. Har försökt bränna iväg våra upgrade voucher nu innan ändringen.
 
Har en liten summa Avios på AY, tänker flytta dessa till BA som jag troligen kommer nyttja mer i framtiden, är det någon som vet om detta är möjligt ännu ? Och i så fall hur ?
 
Nu när man har ändrat till avios. Vet någon om man kan köpa en bonusresa med avios i ekonomi och sedan använda upgrade voucherna, till nästa steg?
 
Back
Top