Senaste nytt

[Fare gone: Business Class] Bangkok-Hanoi (via Doha) T/R, Qatar Airways, 2.900 SEK

Jag kan inte minnas att jag sett någon som fått 3 dagars layover i DOH, men jag har inte läst sista 10 sidorna eller så i tråden på FT. Det borde inte gå iaf.

Mitt misstag. Det var inte HAN-DOH-BKK jag såg utan den första svängen..
Oavsett. Det är ju samma scenario för dessa..

"My PNH-DOH-SGN itinerary, which has a 6-day stopover in DOH, got altered without even an email letting me know. I just found out for myself."

Det är dock en hel del som tog "stopp" i DOH under en längre tid, uppemot 24 timmar i hopp om att besöka staden innan vidare färd.

Last edited:
Det här summerar väl ungefär vad jag tycker..

For example, OneWorld Award tickets and Paid Explorer tickets allows for routings that does not need to be the most direct route between two points, and allows for backtracking within continents. Hence, the routing of PNH-DOH(transit)-SGN is actually valid, and if it is part of a OneWorld Award ticket, miles would have been computed and factored into the final miles payable, even though DOH is only a transit point. Imagine they "conveniently" remove the DOH visit.

By unilaterally claiming that they did us a favour is utter rubbish; we selected the itinerary to include DOH as a transit point to visit the city for a short time, before heading to our next destination, and if DOH is not a valid transit point, we would not have agreed to the contract for the itinerary. (i.e. I would have bought PNH-DOH-SGN at the price you offered, but not PNH-SGN. It does not matter that you charge both the same price. I will only buy the former at that price. If you are not happy, do not sell it. But once you sold it and collected our money, you do not just deliver PNH-SGN only. That is misrepresentation.)

Jag kan tycka, att när väldigt väl medvetna resenärer (FT, BC) bokar uppenbara mistake fares och sen blir arga när flygbolaget använder sig av det finstilta alt. lokala lagar för att upphäva bokningarna, så känns det inte supermotiverat att bli ursinnig. Besviken – visst. Men inte arg.

För att anknyta till tråden: Det var ett uppenbart misstag av QR – speciellt för en medveten resenär, som borde lärt sig av historien att man inte kan ta något för givet. Att hävda att man angivit DOH som "transit point to visit the city for a short time, before heading to our next destination" känns en smula som en efterkonstruktion, snarare än att skribenten utnyttjade ett – just – uppenbart misstag.

Men jag kan ju verkligen ha fel.

Mitt misstag. Det var inte HAN-DOH-BKK jag såg utan den första svängen..
Oavsett. Det är ju samma scenario för dessa..

"My PNH-DOH-SGN itinerary, which has a 6-day stopover in DOH, got altered without even an email letting me know. I just found out for myself."

Det är dock en hel del som tog "stopp" i DOH under en längre tid, uppemot 24 timmar i hopp om att besöka staden innan vidare färd.

Transportavtalet är mellan A och B men om man har stopover blir avtalet A-C-B. Dvs flygbolaget måste transportera mellan avreseort-stopover stad-destination.

Det är också nästan samma problem när man köper en biljett t ex Stockholm-Frankfurt-Malta och du har tänkt att använda bara Stockholm-Frankfurt men flygbolaget har ställt in Stockholm-Frankfurt och bokat om dig till Stockholm-Malta direkt. Du har inte så mycket att säga då.

Gnopps skrev:
9. Ska du inte påbörja din resa i utlandet?

För det mesta brukar priser sättas i ett lands lokala valuta. När den svenska kronan är stark kan det därför löna sig att påbörja resan i utlandet och vice versa. Vill du resa från Köpenhamn och den danska kronan är dyr kan det alltså vara läge att undersöka vad resan kostar om du börjar i Göteborg istället. Är den svenska kronan stark kan det kanske löna sig att ta båten över till Helsingfors eller Tallinn och påbörja resan där? Detta gäller naturligtvis i högre grad långresor än Europaresor eftersom det du spar i pengar går förlorat i tid istället.
Ska du exempelvis resa Köpenhamn till Singapore med Lufthansa och utresa från Göteborg är billigare kan du boka Göteborg-Frankfurt-Singapore-Frankfurt-Köpenhamn-Göteborg. Du tar tåg/buss upp till Göteborg och på resan hem låter du bli att ta sista flyget Köpenhamn-Göteborg helt enkelt! Det gäller att se upp med fyra saker om du bokar så här:
  • Om du har incheckat bagage på hemresan så brukar flygbolaget endast vilja checka in det hela vägen till slutdestinationen. Ibland kan man be om att få det incheckat endast dit man tänker hoppa av men räkna inte med det.
  • Om du har fått boarding pass även till sista flyget så säg till på flygplatsen att du inte tänker flyga sista flyget, ge en anledning du tycker är bra (kanske har du fått ett brådskande möte, blivit sjuk, etc). Då avbokar de dig så att inte gatepersonalen står och ropar efter dig innan de skickar iväg flyget.
  • Flygbolagen gillar inte det här och kan ha det förbjudet i sina avtalsvillkor. Efterspel är dock mycket sällsynta och de kan nog ha svårt att hävda att du är skyldig dem pengar för en tjänst du betalt men inte nyttjat.
  • Om ditt hemreseflyg blir inställt/försenat kan flygbolaget vägra att boka om dig via transitflygplatsen utan du kanske får en anna rutt till destinationsflygplatsen.
Den stora guiden till billigare flygbiljetter - BusinessClass.se

Om vi tar detta exempel..

Om jag har bokat en resa helt utan stopovers. ARN-LHR-LCY-JFK-LAS-LAX för att tjäna TP:s..
Då skulle alltså AA utan problem kunna boka om mig till ARN-HEL-JFK-LAX i sista minuten? De har ju gjort mig en tjänst att jag kommer fram snabbare och således bör jag vara tacksam. Eller? :)

- Skiljda världar -

United Airlines låter folk åka på gratisbiljetter (där kan vi snacka ett stort antal sålda biljetter dessutom.)
Qatar låter inte folk åka på dessa biljetter (vad kan det vara i antal bokningar? ett par hundra?)

Det här ger bara QR dålig PR för småslantar imo!

Jag kan tycka, att när väldigt väl medvetna resenärer (FT, BC) bokar uppenbara mistake fares och sen blir arga när flygbolaget använder sig av det finstilta alt. lokala lagar för att upphäva bokningarna, så känns det inte supermotiverat att bli ursinnig. Besviken – visst. Men inte arg.

Vet inte om du syftar på mig eller generellt men jag är varken arg eller besviken. Jag är snarare fantastiskt glad då jag vill avboka denna resa. ;)

Det jag tycker är dåligt är de som fått sina rutter ändrade utan att fått ett meddelande av QR. Det är fult och skandal imo.

Ett simpelt mail med två alternativ hade räckt (som de flesta bolag sköter mistake fares). Dvs avboka och få pengarna tillbaka eller behålla resan men då ej via Doha.

Last edited:
Om vi tar detta exempel..

Jag har bokat en resa helt utan stopovers. ARN-LHR-LCY-JFK-LAS-LAX för att tjäna TP:s..
Då skulle alltså AA utan problem kunna boka om mig till ARN-HEL-JFK-LAX? :p
Ja, med ett eller flera giliga skäl. (t ex inställt flyg, lagt ner linjen etc)
Flygbolaget ändrar inte passagerarens bokning för skojs skull.

Varför inte egentligen? Blir väl billigare för bolaget ju färra flygningar jag gör? Rent tekniskt vore det ju bra för flygbolaget.

Jag antar att du skriver det för diskussionens skull utan seriöst tänkande.
Inget vettigt flygbolag ändrar passagerarens bokning utan giltigt skäl.
Qatars sätt att hantera denna mistake fare är inte det bästa men som Senator och m10 skrev, ingen vanlig konsument har bokat en resa mellan Bangkok-Hanoi via Doha av misstag. De som bokade visste om risken.

Som någon skrev, Mistake fare är som en lotteri. Ibland vinner man, ibland (eller i de flesta fall) förlorar man. Men man blir inte arg på lotto varje gång man förlorar väl?

Toppen