Senaste nytt

[Fare gone: Business Class] Bangkok-Hanoi (via Doha) T/R, Qatar Airways, 2.900 SEK

Om inte annat har QR fått ett tips på åtgärd nu :rolleyes: Lite kreativ damage control av dem i så fall...
Men då borde re-routingen komma resenären tillkänna i förväg? Känns lite sent att droppa en sån sak vid gaten.

Vi får väl se hur det går för de som reser på denna fare i oktober...

Fler som är inne på samma spår @ ft så det är väl något QR kanske kollar på redan..

Om inte annat har QR fått ett tips på åtgärd nu :rolleyes: Lite kreativ damage control av dem i så fall...
Men då borde re-routingen komma resenären tillkänna i förväg? Känns lite sent att droppa en sån sak vid gaten.

Vi får väl se hur det går för de som reser på denna fare i oktober...
Det är inte sannolikt att Qatar Airways lägger ner Doha-Bangkok rutt men om de gör det, har de rätt att boka om dem som har bokat Bangkok-Doha-Hanoi T/R till Bangkok-Hanoi T/R.
Det är pga transportavtal är mellan Bangkok-Hanoi. (mellan punkt A och B).

Men som sagt, det är högst osannolikt att Qatar Airways lägger ner Doha-Bangkok (de flyger 4 avgångar per dag).

Läser man på flyertalk just nu så är det mängder med folk som fått sina biljetter ändrade till direktflyget.
Jag kommer då garanterat kriga för att få pengarna tillbaka isåfall.

Verkar endast gälla SGN--DOH--BKK som blivit ändrat till SGN-BKK i dagsläget men det är nog bara en tidsfråga innan de andra följer..

Nej, pengarna tillbaka annars stämmer jag QR. ;)

Vissa på flyertalk har inte ens fått ett email utan har sett av en slump när dom gått in via "manage my booking".
Skandal från QR:s sida om du frågar mig.

(Min bokning är dock ännu intakt via Doha så jag håller väl utkik.)

Last edited:
(Mailet är från FT. Inget jag fått.)

E-commerce Support (Qatar Airways Support)
Sep 17 19:31 (AST)

Dear Customer,

Changes to Your Itinerary

In view of your recent purchase with us, may we thank you for choosing Qatar Airways.
We realized that you have a need to travel within South East Asia and booked a short-haul ticket with us last week. However, on your e-ticket, it is shown that your itinerary requires a transit in Doha, when we offer a direct non-stop service to your destination. We would like to sincerely apologize for any inconvenience this might have caused you.
This erroneous routing is a result of a technical issue which has led to an incorrect display of your itinerary. We have already fixed the issue and have rebooked you onto our direct non-stop services. We hope this will clarify the position and make your travel with us much more pleasant. Your revised itinerary will be sent to you.
If, however, this revised itinerary does not fit your needs, we will refund without penalty your affected ticket to your original form of payment. Please raise your refund request on qatarairways.com or through your travel agents on or before XX October 2013. Qatar Airways will not be responsible for any third party charges or service fees (if any) incurred.

We look forward to welcoming you onboard.
Qatar Airways

Hahaha. Säkert jättemånga som "uppskattade" Qatars fantastiska insats att vara så snälla och ändra (i vissa fall utan att ens meddela.)

Verkar dock som att man låter folk avboka utan kostnad i alla fall..

Jag blir bara glad om jag får refund. Kommer nog inte kunna åka vid närmare eftertanke och då slipper man slänga bort 3.000 SEK. :)

Last edited:
Läser man på flyertalk just nu så är det mängder med folk som fått sina biljetter ändrade till direktflyget.
Jag kommer då garanterat kriga för att få pengarna tillbaka isåfall.

Verkar endast gälla SGN--DOH--BKK som blivit ändrat till SGN-BKK i dagsläget men det är nog bara en tidsfråga innan de andra följer..

Tack för heads up! Antar att vi märker hur det blir inom ett par veckor. Ligger lågt med anslutningsresorna ett tag till...

Jag tycker de var lite listiga där. Man skulle säkert kunna svara att man tyckte det var jättebra att kunna se DOH på vägen, men jag tror inte man kommer någonvart tyvärr. Det är bara att hålla tummarna för att några bokningar blir kvar.

En massa sörja är vad deras mail är..
Som någon skrev på ft: är verkligen QR mogna att gå med i en stor allians? Tveksamt..

(Jag hoppas dom åtgärdar min så jag kan få pengarna tillbaka men lider med alla som bokat extra MR:s under längre stopp i Doha och hoppas de stämmer allt vad dom har ur QR.) :D

Jag tycker de var lite listiga där. Man skulle säkert kunna svara att man tyckte det var jättebra att kunna se DOH på vägen, men jag tror inte man kommer någonvart tyvärr. Det är bara att hålla tummarna för att några bokningar blir kvar.
Håller med dig så till vida att jag tror att QR själva tycker att de är listiga genom att finta tillbaka. Alla (?) som bokade detta har ju använt "multi city" så det är ju en aktiv och medveten handling att passera just DOH. Inte åka direkt. Inser dock att det inte finns så mycket att sätta emot om de bestämmer sig för att hantera alla bokningar på detta sätt. Det kommer att skapa bad will i "FT-kretsar", men det är väl inget QR bryr sig om...

Toppen