Senaste nytt

[Fare gone: Business Class] Bangkok-Hanoi (via Doha) T/R, Qatar Airways, 2.900 SEK

Senator

Moderator
I detta fall skulle nog en domare kanske använda den juridiska termen "too good to be true" och applicera denna. QR har jo inte avbokat någons resa, den har blivit gjort lite enklare. Sedan att ett handfull människor trodde man skulle lura systemen och det sedan visar sig att i matchen mellan "Man and The Machine" så går "Machine" iväg med segern denna gången är bara livet i allmänhet. Alla involverade i detta från konsumentsidan var medvetna om att det fanns risker kopplat till ett köp av detta, och när transaktionen sker i ett land (eventuellt) utan tydliga en distansköpslag eller liknande kan detta bli utfallet.

Min personliga åsikt är att man absolut kan göra ett försöka på att handla "Mistake Fares" men inte bli barnsligt besviken om något ändrar sig. Alla som köper detta vet att moraliskt om inte juridiskt att detta är "too good to be true" och funkar det så funkar det, annars är det väl ingen stor grej.

Dock finns det en stor utmaning med "Mistake Fares" och det är om någon lägger upp till användning av denna långt borta, köper till resor till avresesorten, hotell och visum. Där blir det rätt jobbigt om något ändrar sig. I fallet QR gäller resan fortfarande, dock bara på direktflighter så ingen riktig skada för någon (annat än hoppfulla extra TP) :)
 
Var det inte Swiss och Singapore som avbokade en massa RGN-biljetter sist..? De är nog inte heller mogna att vara med i en allians...

Bokade Swiss av biljetterna utan att meddela resenären!?
Enligt vad jag läst på flyertalk så fick de flesta åka med Swiss MEN i Y. Stor skillnad.

Att ändra folks biljetter och inte meddela är inget annat än en stor skandal.
 
I detta fall skulle nog en domare kanske använda den juridiska termen "too good to be true" och applicera denna. QR har jo inte avbokat någons resa, den har blivit gjort lite enklare. Sedan att ett handfull människor trodde man skulle lura systemen och det sedan visar sig att i matchen mellan "Man and The Machine" så går "Machine" iväg med segern denna gången är bara livet i allmänhet. Alla involverade i detta från konsumentsidan var medvetna om att det fanns risker kopplat till ett köp av detta, och när transaktionen sker i ett land (eventuellt) utan tydliga en distansköpslag eller liknande kan detta bli utfallet.)

Fast vad blir då ditt svar på de personer som använt multi-city med ett stopp i Doha på t.ex över 3 dagar?
 

Senator

Moderator
Fast vad blir då ditt svar på de personer som använt multi-city med ett stopp i Doha på t.ex över 3 dagar?

Som jag sa, har man nu a) bokat andra resor från Doha eller b) hotell som inte går att avboka hade jag tagit kontakt med QR för hjälp. Men alla vet det finns risker med detta och det är jo inte direkt "vanliga" konsumenter som handlar dessa biljetter; men människor som är rätt insatta i vad detta handlar om och därmed baserat på den historik som finns, borde veta att det finns stora risker kopplat till detta.

Jag bokar inte "Mistake Fares" som startar i "Långtbortistan" av två skäl:
1) Jag vet inte vilka rättigheter jag har i det land där jag handlar biljetten
2) En billig resa från "Långtbortistan" medför ofta relativt höga kostnader att ta sig dit. Och för mig personligen är det meningslöst att sitta på 22t resa i Y för att resa en 10t resa i F.

Jag kan förstå att vissa skulle känna sig lurade. Jag kan också förstå flygbolaget som känner sig lurade då målgruppen som köper dessa vet exakt vad dom köper, och utnyttjar en svaghet i systemen.

I detta fall om man inte redan har bokat andra resor som kostar under en stopover har ingen skadats av detta. Tycker det var värre med alla exBurma resor som blev inställda.
 

agehall

Medlem
Bokade Swiss av biljetterna utan att meddela resenären!?
Enligt vad jag läst på flyertalk så fick de flesta åka med Swiss MEN i Y. Stor skillnad.

Att ändra folks biljetter och inte meddela är inget annat än en stor skandal.

Då jag inte hängt på någon Rangoon-run har jag inte koll på hur alla detaljer slutade, men det var absolut inte så att det var problemfritt. Vissa fick väl hela sin biljett avbokad av LX. För vissa försvann SQ-segment. Hur det hela slutade vet jag inte, men det är alltid en risk med misstake fares. När bolaget upptäcker det har man i större delen av världen inga som helst rättigheter och får finna sig i att det är kört.
 
Stopover var inte tillåten med denna pris, så det är en högst irrelevant fråga.

http://www.businessclass.se/forum/f...ways-2-900-sek-inkl-skatter-4.html#post173369

Enligt folk på flyertalk är det ett par stycken som har lyckats få till stopp i Doha på 3+ dagar.
Dvs HAN-DOH-(stopp 3 dagar)-BKK.
Men de kanske ljuger? Vad vet jag.. (vilket syfte det nu skulle ha).

Jaja. Jag blir bara glad om jag får avboka så håller tummarna på att min rutt ändras snart också..
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag kan inte minnas att jag sett någon som fått 3 dagars layover i DOH, men jag har inte läst sista 10 sidorna eller så i tråden på FT. Det borde inte gå iaf.
 
Toppen