Senaste nytt

[Fare gone: Business Class] Bangkok-Hanoi (via Doha) T/R, Qatar Airways, 2.900 SEK

Jag antar att du skriver det för diskussionens skull utan seriöst tänkande.
Inget vettigt flygbolag ändrar passagerarens bokning utan giltigt skäl.
Qatars sätt att hantera denna mistake fare är inte det bästa men som Senator och m10 skrev, ingen vanlig konsument har bokat en resa mellan Bangkok-Hanoi via Doha av misstag. De som bokade visste om risken.

Som någon skrev, Mistake fare är som en lotteri. Ibland vinner man, ibland (eller i de flesta fall) förlorar man. Men man blir inte arg på lotto varje gång man förlorar väl?

Ja, precis.
Nej, inget vettigt bolag ändrar men i princip skulle man kunna göra det för att tjäna in pengar.
Man skulle ju dock förlora kunder i rasande fart. :)

Jag är varken bitter eller arg. Tycker bara Qatar hanterar detta lite väl konstigt. Speciellt när man inte verkar meddela folk om ändringarna. Bara det som jag stör mig på. :)

Därmed tycker jag vi sätter punkt så länge så får vi se vad som händer i framtiden!
Verkar som det ska ta 4-6 veckor för att få pengarna tillbaka (uppgifter från medlem på ft.)

Jag tycker vi skall skilja på Uniteds fall och detta är väldigt olikt av ett par anledningar:
1. Amerikansk lagstiftning är glasklar vad som gäller med villkoren
2. United hade ett allmänt systemfel, inte en rutt med konstig prissättning
3. I Uniteds fall stängde man ner hela system inom ganska kort tid

Jag tycker inte Qatar hanterar detta konstigt, man ger kunden två val:
En direkt resa mellan A och B, och inte via C
Avboka och pengar tillbaka

Alla som köpte visste att detta var "too good to be true" och problemet här är av moralisk karaktär: man tror man har "rätten" till något när andra gör ett fel, man vet att det är fel men bildar sig förväntningar att dessa fel skall godkännas. Kom ihåg; "There is no such thing as a free lunch". Någonstans betalar någon för detta, och bara för att fel uppstår är det liksom inte "free hunting season" i min värld. Upptäcks felet måste man kunna inom en viss rimlighet kunna lösa detta.

Om man inte hade erbjudit ombokning av A till B eller pengar tillbaka hade det varit en annan sak.

Gällande ett TP run med många segment som i ditt exempel antar vi väl att det är ett riktigt pris där man optimerar innanför ramen av villkoren på detta riktiga pris. Om det är så, blir väl ditt exempel ganska irrelevant eller hur? Självklart kommer troligtvis en sådan ombokning triggas av en IrrOps, något som jag har varit med om.

Jag tycker inte Qatar hanterar detta konstigt, man ger kunden två val:
En direkt resa mellan A och B, och inte via C
Avboka och pengar tillbaka

Ja, detta "verkar" bli alternativen men det är ju knappast glasklart då folk fått sina bokningar ändrade utan kontakt från QR. Dessa två alternativ är de som ska finnas vid mistakes fare av den här sorten.

Hade varit bättre om dom gått ut med ett officiellt statement (likt United) och sagt att så här är det (100%).
Sedan kontaktat alla med bokningar och frågat hur dom vill göra. Dvs avboka med pengarna tillbaka eller köra fast utan stoppet i Doha.

Ska sägas att jag inte fått ett mail från Qatar ännu och min rutt är intakt via Doha. Funderar på att ringa och fråga om jag får avboka med pengarna tillbaka och se vad dom säger..

Last edited:
Ja, detta "verkar" bli alternativen men det är ju knappast glasklart då folk fått sina bokningar ändrade utan kontakt från QR. Dessa två alternativ är de som ska finnas vid mistakes fare av den här sorten.

Hade varit bättre om dom gått ut med ett officiellt statement (likt United) och sagt att så här är det (100%).
Sedan kontaktat alla med bokningar och frågat hur dom vill göra. Dvs avboka med pengarna tillbaka eller köra fast utan stoppet i Doha.

Ska sägas att jag inte fått ett mail från Qatar ännu och min rutt är intakt via Doha. Funderar på att ringa och fråga om jag får avboka med pengarna tillbaka och se vad dom säger..

Åter igen är nog antalet "drabbade" lågt och man behöver nog ingen publik statement som United som hade ett massivt systemfel.

Om inte din bokning är ändrat, varför inte låta detta ligga ett tag? Se vad som händer? Kanske du är lotterivinnaren? :)

Tänk på att QR kanske tror att de fixat alla bokningar. Om du då ringer dem kan fler få sina biljetter avbokade. Jag skulle inte göra någonting. Regeln om att aldrig ringa flygbolagen gäller alltid när man har med dessa fares att göra.

Om inte din bokning är ändrat, varför inte låta detta ligga ett tag? Se vad som händer? Kanske du är lotterivinnaren? :)

Haha, jag vill ju inte vara lotterivinnaren. Kommer nog inte kunna använda den och då ser jag hellre 3.000 SEK tillbaka än att kasta de i toaletten. :)
Ska dock avvakta ett tag och se vad som händer.. (är inte förrän till våren min resa är bokad.)

"An update from the guy on the German forum on the PNH-DOH-SGN fare. At the airport he was apparently offered only two options, a direct routing or free cancellation. The ticket was changed to a direct routing earlier and while he had called to move it back it was moved back to the direct one again."

Jippi! :D

We would like to inform you that you may travel within South East Asia booked on a short-haul ticket with us.
However due to an error, your e-ticket shows that your itinerary requires a transit in Doha, when we actually do offer a direct non-stop service from Bangkok to Hanoi..

This erroneous routing is a result of a technical issue which has led to an incorrect display of your itinerary. We have already fixed the issue will rebook you onto our direct non-stop service on exact dates.

If this revised itinerary does not fit your needs, we will refund without penalty your affected ticket to your original form of payment. Please raise your refund request on Refund Request | Qatar Airways Global on or before 10 October 2013.

Toppen