Senaste nytt

[Fare gone: Business Class] Bangkok-Hanoi (via Doha) T/R, Qatar Airways, 2.900 SEK

Hur har dett gått för er som har tidiga resor, fått någon ombokning från QR ännu?

Japp, och jag har även fått "erbjudande" om att avboka. Fast det är struntsamma, jag trodde egentligen aldrig att det skulle bli av. Det får bli att fundera över F med TG till HKG eller C med TG till oklar destination i Indien. Det ger sig.

Japp, och jag har även fått "erbjudande" om att avboka.
Min resa ligger "tyvärr" kvar än så länge. Nu när det är högst sannolikt att QR kommer att boka om eller ge pengarna tillbaka så vill jag att det omsätts i praktik asap. Den blockar alternativ planering...

Ser på FT att det verkar vara några som fått ändrat itinerary - men inget email/telefonsamtal. Sedan verkar det vara hyfsat många som ännu inte fått några förändringar.

Nåväl, den som ger sig in i leken etc...

Många på FT påpekar om 4-6 veckor i väntetid på återbetalning.
I mitt email stod det att pengarna skulle finnas på mitt konto inom 7 dagar.

Får väl se vad som händer nu i veckan..

Last edited:
Min bokning ligger fortfarande orörd. Jag hade verkligen tänkt att åka eftersom jag redan är bokad till regionen. Ligger den kvar när jag ska resa så kommer jag nog att chansa och hoppas på det bästa. Annars är det ingen större skada skedd.

Att man måste vara medveten om riskerna när man bokar är självklart. Liksom att man får räkna med att det kan ta olika vändningar.
Men personligen tycker jag att hanteringen av ett misstag från DERAS egen sida visar tydligt att Qatar Airways har en lååång bit kvar innan jag börjar se de som en "Five star airline". Ett "five star airline" i min värld bryr sig om hela kedjan och ser till att alltid behandla sina kunder på bästa möjliga sätt. Det de nu gör är ett uppenbart kontraktsbrott och skulle antagligen aldrig hålla i rätten (inte ens i Qatar). De utnyttjar helt enkelt det faktum att jag liksom antagligen de flesta andra inte orkar bry sig utan accepterar en återbetalning.

Min bokning ligger fortfarande orörd. Jag hade verkligen tänkt att åka eftersom jag redan är bokad till regionen. Ligger den kvar när jag ska resa så kommer jag nog att chansa och hoppas på det bästa. Annars är det ingen större skada skedd.

Att man måste vara medveten om riskerna när man bokar är självklart. Liksom att man får räkna med att det kan ta olika vändningar.
Men personligen tycker jag att hanteringen av ett misstag från DERAS egen sida visar tydligt att Qatar Airways har en lååång bit kvar innan jag börjar se de som en "Five star airline". Ett "five star airline" i min värld bryr sig om hela kedjan och ser till att alltid behandla sina kunder på bästa möjliga sätt. Det de nu gör är ett uppenbart kontraktsbrott och skulle antagligen aldrig hålla i rätten (inte ens i Qatar). De utnyttjar helt enkelt det faktum att jag liksom antagligen de flesta andra inte orkar bry sig utan accepterar en återbetalning.

Hehe, läs tråden på flyertalk. Qatar Airways kan nog vänta sig ett par stämningar.
Håller tummarna för att folk lyckas få lös fina skadestånd. :)

• Gilla
Reactions: Gus
Inget mail - inget telefonsamtal, men ett litet meddelande när jag tittar på min bokning on-line:

A schedule change has occurred on this trip. Please contact our call center in case you want to change or cancel this reservation. (15069)

Please note that the Airline has cancelled one or more of your selected flights. Please modify your reservation, or contact your travel agent for further information. (9115)

Nu är det alltså både schedule change och cancellation :rolleyes:

Hehe, läs tråden på flyertalk. Qatar Airways kan nog vänta sig ett par stämningar.
Håller tummarna för att folk lyckas få lös fina skadestånd. :)

Ha ha! Jag har läst halva tråden på FlyerTalk. Folk är kanske lite väl upprörda där i mitt tycke. Men visst har de en poäng i att Qatar Airways hanterar sina egna misstag under all kritik. Som resenär förväntas man ta fulla konsekvenserna om man råkar boka fel datum, i fel namn eller kanske en för dyr biljett och upptäcker det ett tag senare. Då hänvisas man direkt till T&C och Fare Rules. Nu vill de själva plötsligt inte följa just samma "rättesnöre".

Jag hoppas att några lyckas trycka till Qatar Airways ordentligt. Kanske lär sig Qatar Airways något av det hela?! Själv lär jag tänka efter både en och två gånger innan jag bokar en biljett med QR framöver. Även om jag knappast skulle avstå om det dök upp en super deal med QR som de inte väljer att senare avboka utan giltig anledning. :D

Inget mail - inget telefonsamtal, men ett litet meddelande när jag tittar på min bokning on-line:

A schedule change has occurred on this trip. Please contact our call center in case you want to change or cancel this reservation. (15069)

Please note that the Airline has cancelled one or more of your selected flights. Please modify your reservation, or contact your travel agent for further information. (9115)

Nu är det alltså både schedule change och cancellation :rolleyes:

Samma här. Men de har bara tagit bort ett av fyra DOH-ben i min bokning. Vilket är lite märkligt eftersom det innebär att jag faktiskt inte kan fullfölja de bokade segmenten. Vilket ju biljettreglerna kräver av mig! :rolleyes:

Jahapp, då har jag bokat ett plåster på såren. BKK - HKG med Emirates. F dit och C hem. Jag missar visserligen TG:s första klass-lounge i BKK, men jag får sällskap av en polare på en av flygningarna. Det vägde tyngre.

Toppen