Senaste nytt

Förslag och idéer till EuroBonus

DrKlas

Medlem
1. Se till att poäng som utlovas genom samarbeten med partners verkligen kommer in som de ska. Coop, Preem och Film2home är exempel där det fungerar bra för mig. Trygghansa, Hertz och Scandic fungerar dåligt. Och sämst av allt fungerar Sas egen webbshoppingportal. Få det att fungera eller ta bort.

2. Se till att statusförmåner är tydliga och enkla att förstå och se till att de fungerar. Eller ta bort.

3. Amex Elite är ett första steg mot status utan att flyga in den. Nästa steg skulle kunna vara att avskaffa skillnaden mellan baspoäng och extrapoäng och helt enkelt bara ha poäng. Kvalificering till statusnivåer sker genom segment och poäng oavsett hur poängen tjänas.
 

telelina

Medlem
Möjligheten tjäna att baspoäng som endast kan användas till status baserat på sträcka/pris.
Om poängintjäningen ska avspegla priset så låt den göra det på riktigt x antal poäng/ spenderad krona. Det finns idag "billiga" bokningsklasser som kan ha väldigt dyra biljetter på populära avgångar. Höj priset till EU3 på SAS plus och då även intjäningen.
 

AABack2ARN

Medlem
Det du nämner @telelina är ett revenuebaserat program som nu införts av United Airlines och Delta. Nämns i intervjun att det inte är helt enkelt beroende på prissättning och hur systemen behöver interagera. Du kan ls apå FlyerTalk massor med kommentarer om hur det fungerar i praktiken för dessa två bolag.
 

Ricci

Medlem
Med tanke på mitt arbete har jag alltid dålig framförhållning och hamnar oftast i lite högre bokningsklasser :(:(
Om SAS skulle vilja som @telelina beskriver gå över till ett mer revenuebaserat program skulle det kanske gynna mig dvs mer Kr/Poäng.
(Med tanke på vad som händer 1 januari...)
 

AABack2ARN

Medlem
Det här är ett litet steg (tillbaka) mot ett revenue-baserat eftersom det åtminstone inom respektive kabinklass belönar dyrare biljetter bättre jämfört med billigare. Sedan finns det några avarter när man jämför dyra GO biljetter med billga PLUS-biljetter men så är det i stort sett i varje program skulle jag påstå. Och skulle det ändras skulle framför allt billiga business-biljetter drabbas enormt hårt.
 

telelina

Medlem
Det är kanske inte vad jag önskar helst men det är bättre för än det de presenterat nu. Ett annat förslag är att EU3 ska ge hälften av poängen att flyga till New York, då skulle det stämma med dagens.

Men egentligen så har ju väldigt många bonusprogram ett system som baseras på spend. Så varför ska flygbranschen vara annorlunda? Tänk om ICA sa om du köper ost får du mer poäng än om du köper kyckling t ex. :)
 

Storsteffe

Medlem
Det är kanske inte vad jag önskar helst men det är bättre för än det de presenterat nu. Ett annat förslag är att EU3 ska ge hälften av poängen att flyga till New York, då skulle det stämma med dagens.

Men egentligen så har ju väldigt många bonusprogram ett system som baseras på spend. Så varför ska flygbranschen vara annorlunda? Tänk om ICA sa om du köper ost får du mer poäng än om du köper kyckling t ex. :)

Ja helt min åsikt förutom att det kanske inte är spend utan revenue som är det viktigaste.
 

ChabbeT

Medlem
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att Eurobonus startade då man inte fick poäng på inrikes resor. Däremot fick man bonus på Europa-resor. Därför döptes programmet till Eurobonus. Då var det också populärt att döpa olika verksamheter till EG, Europa etc. Nu när man stryper poängintjäningen till Europa och man har poängintjäning inrikes så borde programmet döpas om. Till något intetsägande som kanske vagt har anknytning till Skandinavien. Namn har stor inverkan på hur något uppfattas.
De nya spännande Vikingmiles????
 
  • Gilla
Reactions: El0

Palazzi

Medlem
Är faktiskt positivt förvånad över att så många kan tänka sig ett revenue-baserat program.
Jag tycker själv att det är det enda logiska. Nuvarande system är en kvarleva och inte rimligt.....sen utnyttjar jag dock gärna möjligheten när den finns.

Plastkortet

Status borde baserat på antal legs, då det ändå är ett lojalitetsprogram. 45-50 legs är kanske rimligt, då det innebär 1t/r varannan vecka... Inte mycket här, men fullt tillräckligt för de flesta. Att man köper en dyr biljett gör mig inte till en lojal kund, och vad har jag ens för nytta av ett statuskort om jag flyger sällan men dyrt (?)

Poäng borde vara strikt baserat på spenderade kronor. Utöka samarbeten med branscher utanför flyget, för oss som inte vill ha 20st kreditkort i plånboken.

Rabatter utanför flygets gränser. Tänker samma koncept som med ICA-kortet, Volvo-kortet, Studentkortet mfl. Procentsatser på inköp, fraktfritt etc...

Ombord

Maten måste få sig en översikt, för det är nästan största problemet ombord. Jag skulle gärna se möjligheten att förbeställa mat på nätet, som hos Austrian. Kanske bara snacks o dricka t.o.m i PLUS, men möjligheten att betala extra för RIKTIG mat. Finare rätter bör vara förbehållet PLUS, medan ekonomiklass för nöja sig med kalla mackor o pastasallad...


Räcker för mig..
 
Toppen