Senaste nytt

Förslag och idéer till EuroBonus

AABack2ARN

Medlem
Men vi som huserar på detta forum är världsmästare på att skruva upp förväntningarna och spekulera oss till döds. Se bara hur många trådar det finns om vilka långlinjer vi tror vårt älskade SAS (som vi nu tycker ganska illa om) skall öppna "inom kort" baserat på ett vagt uttalande.

Grunden är nog att vi måste lära oss se realistiskt på saker och ting och därmed minska risken för besvikelser.
 

Storsteffe

Medlem
Jag känner att det största problemet är att SAS infösrde en ny nivå som gav ett väldigt intresse. När vi nu ser vad det blev (är själv EBD) så blir man väldigt besviken och ser sig om mot konkurrenter som man tidigare inte ens tänkte på. Det måste ha funnits ett mål man ville uppnå!?! Tillbaka till ritbordet och sök vad man vill uppnå med EBD. Där har man HELT misslyckats

Ja där kan jag hålla med, EBG urvattnat och sedan känner EBD besvikelse. Små saker som att dumpa ner EBG och *Gi "businessloungen" och EBD(+business longhaul) i en egen lounge vore en bra början, inse att EBG inte betyder inte premium längre. Kan iofs ändras med förändrad intjäning nu.... Uppgradera EBD vi platstillgång mm. Det är sånt som ger nått, finns en massa idéer som kostar lite men man måste koncentrera sig på revenue, att arbetspendla 2 ggr i veckan på avtalsbiljetter ska inte ge högsta status.
 

Palazzi

Medlem
SAS borde ta tjuren vid hornen och göra de förändringar de BEHÖVER göra för ekonomin. Det var en utopi att extremt generösa EB-regler skulle locka många fler kunder....och det tror jag innerst inne att de visste.

Nu försöker man åtgärda problematiken med en helomvändning, men det är ändå inte tillräckligt. Jag tycker att SAS, i rak motsats till business class modell, borde gå på intjäning efter spend - nuvaranda lösning är just det, men fördunklat.

45 legs för status, men poäng baserat på de intäkter man genererat till bolaget. Frånkoppla att det måste ske genom flygningar, utan räkna in alla samarbeten där SAS har en intäktsmarginal. Fler samarbeten, likt det hos COOP önskas. Alla vet att flyget har dåliga marginaler, satsa på samarbeten där marginalerna är större. SAS har ett av nordens största klientregister, det borde finnas intressenter: H&M, Biltema, Jula, Stadium mfl?


Varför ska förmåner vara specificerat till flygningar? Kan man inte tänka sig att Diamond-status skulle ge t.e.x 5-10% på Jula o 2% på COOP etc ?
Tror man måste tänka i andra banor här. Trots att vissa flyger mycket så är de för de allra flesta andra utgifter som är större.
.
 

Magnus_K

Medlem
Det är sånt som ger nått, finns en massa idéer som kostar lite men man måste koncentrera sig på revenue.
I många företag är det 20% av topp kunderna som står för 80% av revenuen, borde vara likadant för SAS?
@AABack2ARN du påpekar att vi skruvar upp förväntningar, bör då inte SAS lyssna mest på sina trognaste kunder?
 
Last edited:

jsn

Medlem
Har nämnts tidigare, men värda att upprepa:
Seat block
Uppgradering vid (online) check-in till Plus för rimlig penning, passar oss som bokar billigast möjliga genom jobbet men personligen vill ha lite mer
Ev Upgrade Vouchers
 

Dr. Miles

Expert
Jag fattar inte varför så många gnäller på folk som fått EBG av någon? Om de reser så "lite" att de inte når EBG själva lär de väl inte heller ockupera speciellt mycket resurser? Det logiska skulle väl istället vara att klaga på alla här inne, som ju statistiskt sett tar upp mycket mer resurser än till o med "vanliga" EBG. :)
Just precis.
Det var därför startade jag en separat tråd för att det återkommer liknande kommentar ungefär varannan vecka.
Angående diskussion om överfulla lounger och för många guldkortshavare | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

AABack2ARN

Medlem
Jag vet inte om vi är SÅ trogna när allt kommer till kritan? Självklart tycker jag att SAS och andra bolag borde lyssna (och visa att de lyssnar) på oss eftersom många av oss är ute i verkligheten. Det jag egentligen vänder mig mot är att vi (mig inkluderat) lyckas måla det mesta i ultrasvart eller ultravitt oavsett vad någon representant för SAS säger. Kolla bara på spekulationstråden om julkalendern. När det blev klart att det INTE blir någon julkalender så får vi lockbetet om att det utlovas några roliga kampanjer/nyheter (eller vad det nu var) i december och då är vi där och spekulerar om vilken fantastisk rea eller ny långlinje på mindre än en timme.
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Några förslag som inte bör kosta så mycket men ge mervärde, utan inbördes rankning med lite hur jag har resonerat.

1. Högre bonus på baspoäng för EBD, 35-40% ( Det är ju ändå få som har EBD och det gäller att motivera dem att stanna kvar i EB programmet, och de som reser så mycket har ofta möjlighet att bara ta EBG och sen kort i annan allians.)

2. Seatblock i för EBG/EBD i mån av plats, borde inte kosta nått att se till att det fungerar.

3. Gratis Loungevoucers, ge någon till EBS, några till EBG och en bunt till EBD. (Fick några av SAS här om året och de var extremt populära bland mina "sällan-resande" bekanta som aldrig har satt sin fot i en lounge att få komma in där på weekendtripen) Ger bra motivering vad ett statuskort kan vara bra för). EBD kan få några som gäller även i guldlounge I mån av plats.

4. Möljlighet att i förväg köpa opersonliga loungvoucers för EB poäng. Se ovan.

5. Uppgraderingsvoucers eller kraftig rabat på poänguppgraderingar för EBD, ev bara för "högre" bokningsklasser, tex Europa: E, M H, Q och W i go till Plus.

6. Konkurenskraftiga "cach upgrades" för statusmedlemar, vid tex incheck vid tillgång. Det är många som tvingas att åka väldig mycket på biljetter i visa bokningsklasser via deras resepolicy. Ge de möjlighet att köpa upp sig till högre klass/bokningsklass. Givetvis med poängintjäning för den högre klassen. Avgiften borde inte behöva vara så hög för att det ska gå runt.

7. Se över, förbättra och sammanställ alla övriga för statuskunder. I dag är det svårt att hitta rätt info om alla hotel, hyrbils och övriga perks. Det borde gå att vaska fram nått ytterligare aptitligt för EBD hos andra partners än i dag.

8. Se till att F hos andra bolag ger mer än dagens 200%. Det är de gångar man har en betald F till någonstans långt borta lusten att initiera ett programbyte är störst. En ynka resa ger ju guld status i vissa program och åtminstone en saftig grundplåt till ett nytt program.Även om det inte ger SAS någon "revenue" så är det en bra broms för programbyte att ge mer poäng till dessa fåtal resenärer.
Vet att det nog inte är SAS som styr men det bör ju gå att be om det...

edit: la till punkt 8
 
Last edited:
Toppen