Nej nu håller jag inte med @Palazzi, spenderade kronor är inte hela sanningen, billiga avtalsbiljetter finns det ingen anledning att premiera oavsett antal legs, de kunderna har SAS ändå.
Tycker egentligen inte att dessa borde inkludera intjäning alls. Poängen ska ju rättmäteliga tillfalla arbetsgivaren (jag vet att VI inte vill det), och då är nog denne snarare intresserad av att förhandla ner priset på biljetten vid inköp. I det praktiska är ju status mer relevant för affärsresenären, om uttag ändå inte bör göras privat...
Ja att jag har samma åsikt är ingen hemlighet, möjlighets med skillnaden att jag anser att den som betalar ska bestämma vem som får poängen, själv ger jag gärna den till de anställda men det borde vara mitt val, till den åsikten hör att de få resor mina anställda gör så är de fullt fria att välja valfri business så det är inte snålhet utan ren en principsak för mig. Men för SAS ser jag det som att man måste börja se helheten, varför ge förmåner som inte ger nått tillbaka? Faktum är ju att man till stor del fortfarande har ett monopol fast tydligen inser man inte detta. Ingen inköpschef som bryr sig ett dugg om biljetterna är i en klass som ger noll poäng...
Lite OT: Poängen kostar och ger dyrare biljetter svårare än så är det inte och för SAS är det oekonomiskt att dela ut poäng till kunder(de som betalar) som inte bryr sig om annat än priset på resan.Den som betalar? Du menar kunderna eller? ;-)
I vilket fall kan ju varje företag ha avtal med SAS för credits, eller att sätta en policy som hindrar anställda att ta emot poäng, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang? Varför tycker du att SAS skall sätta upp rutiner för att kontrollera det här åt dig?