Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

A87

Medlem
Ska ut och resa (i Spanien) och behöver tips. Har Folksam, ej tillägget resklar, frugan har norwegian kreditkort. Tillägg för självriskeliminering kostar 365kr per år. Vet ej vad folksam vill ha för tillägget. Scandic mastercard verkar kosta 29kr/mån. Självrisken ligger på 250kr. Norwegian-kortet är gratis, dock 365kr för tilläggsförsäkringen och 500kr för självrisken. Har också amex premium och strawberry mastercard. Kan inte se att dessa erbjuder hyrbilsförsäkringar.

Har ni något annat tips? Tack på förhand
 

pswe

Medlem
Ska ut och resa (i Spanien) och behöver tips. Har Folksam, ej tillägget resklar, frugan har norwegian kreditkort. Tillägg för självriskeliminering kostar 365kr per år. Vet ej vad folksam vill ha för tillägget. Scandic mastercard verkar kosta 29kr/mån. Självrisken ligger på 250kr. Norwegian-kortet är gratis, dock 365kr för tilläggsförsäkringen och 500kr för självrisken. Har också amex premium och strawberry mastercard. Kan inte se att dessa erbjuder hyrbilsförsäkringar.

Har ni något annat tips? Tack på förhand
Hade kollat kostnaden hos Folksam först. Det blir väl en del annat, ex förseningsersättning som du får med då också.
 
  • Gilla
Reactions: A87

A87

Medlem
Hade kollat kostnaden hos Folksam först. Det blir väl en del annat, ex förseningsersättning som du får med då också.
Kollade på hemsidan. 492kr per år för oss 4 i familjen. 2 vuxna och 2 barn.
Hade kollat kostnaden hos Folksam först. Det blir väl en del annat, ex förseningsersättning som du får med då också.
Liten uppdatering. Vi har tydligen Villaförsäkring stor och där ingår Resklar som är Folksams utökade reseskydd. Självriskreducering på 10k max 2ggr per år.
 
Kollade på hemsidan. 492kr per år för oss 4 i familjen. 2 vuxna och 2 barn.

Liten uppdatering. Vi har tydligen Villaförsäkring stor och där ingår Resklar som är Folksams utökade reseskydd. Självriskreducering på 10k max 2ggr per år.
Bokar du på doyouspain brukar jag ta deras platinum excess waiver. Kanske överkurs men för några hundra extra är det bra försäkring tycker jag. Tog notan för lite repor förra gången utan problem.
 

MMü

Ny medlem
Fick online reklam från Riksförbundet M om en (för mig) ny försäkring: https://msverige.se/m-bilresa/
Täcker resor med egen bil samt hyrt fordon upp till 10.000kr. Har inte lusläst villkoren, men något nytt för tråden.


Några relevanta punkter:
Jag scrollade lite snabbt i villkoren:

Som jag tolkar det är detta inte en försäkring för hyrbilar. Försäkringen ersätter antingen självrisken eller reparationskostnaden för hyrd bil (D.5) men gäller endast om du tecknat en separat försäkring för det hyrda fordonet (D.5.1).

Rätta mig gärna om jag har fel.
 

airac

Medlem
Jag scrollade lite snabbt i villkoren:

Som jag tolkar det är detta inte en försäkring för hyrbilar. Försäkringen ersätter antingen självrisken eller reparationskostnaden för hyrd bil (D.5) men gäller endast om du tecknat en separat försäkring för det hyrda fordonet (D.5.1).

Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag tolkar villkoret som att du måste ha en grundläggande försäkring för fordonet. Vissa länder och uthyrare tillåter ju hyrning utan någon försäkring alls.
 

Taggen

Medlem
Jag scrollade lite snabbt i villkoren:

Som jag tolkar det är detta inte en försäkring för hyrbilar. Försäkringen ersätter antingen självrisken eller reparationskostnaden för hyrd bil (D.5) men gäller endast om du tecknat en separat försäkring för det hyrda fordonet (D.5.1).

Rätta mig gärna om jag har fel.
Skulle också tro att detta är typ en ”excess fee waiver” dvs. du behöver troligtvis typ minimum CTI (Car Theft Insurance) försäkring från tredje part som många firmor inkluderar och sedan täcker din försäkring självrisken. När jag hyrde hemma i Sverige med Sixt så står det i avtalet Trygg Hansa CTI och när jag hyrde i Italien så står det Third Party Insurance included och dessa kan inte väljas bort. SAS AMEX Elite villkor är formulerade annorlunda men jag spekulerar i att innebörden är likartad och dessa villkor säger att försäkringen täcker alla försäkringar du kan välja bort.
 

Erik M

Medlem
Jag har en bil bokad och betald med mitt SAS Amex Elite. Resan i övrigt uppfyller alla villkor för att täckas av Elite-kortets försäkring. Kommer den försäkringen gälla även om jag avslutar kortet?
 
Fick online reklam från Riksförbundet M om en (för mig) ny försäkring: https://msverige.se/m-bilresa/
Täcker resor med egen bil samt hyrt fordon upp till 10.000kr. Har inte lusläst villkoren, men något nytt för tråden.


Några relevanta punkter:
Jag mailade dem för en dryg månad sedan huruvida det också gäller bilpool såsom Volvo on Demand, eftersom det inte nämns explicit i villkoren varken för eller emot. De svarade idag att försäkringen även täcker sådana hyror. De bad även om ursäkt för den långa svarstiden, eftersom de tydligen behövde fråga sig uppåt och semester/sjukskrivning gjort att det dröjt.
 
Låter ju väldigt bra! Blir till att testa M Sverige framöver. Funkar bra för Kinto Share (som jag framförallt använder) där självrisken är max 9000 SEK.

Jag tänkte precis förnya mitt Riverside, men tvekade när de pedagogiskt redovisade att "last year you paid 66 EUR" och "this years quote is 85 EUR" samtidigt som kronan inte direkt stärkts under samma tidsperiod... :rolleyes:
 
Toppen