Taggen
Medlem
Intressant det där. A343 är ju också tämligen billig på begagnatmarknaden så det är klart att det går att hålla den igång utan större problem (köpa bra begagnade delar från maskiner som skall skrotas etc). Dock känns det som att SAS går mot strömmen med tanke på att fyrmotoriga långdistansmaskiner är iskalla (man kan ju bara jämföra orderingången på A340-familjen med A330 och A350).
Något säger mig att SAS nog bör sikta på en rent tvåmotorig långdistansflotta.
Fast att jämföra orderingången på A340 med A330 och A350 blir lite snett med tanke på att A340 började tillverkas 1993 och upphörde 2011. 1993 så såldes det fortfarande en hel del B747. Att efterfrågan på A330 och A350 är så hög är inte bara relaterat till att ersätta äldre maskiner utan också en ökning av flygandet i stort, men visst, idag är fyrmotoriga flygplan iskalla pga. bränslepriserna och att du kan få samma räckvidd och kapacitet ur två-motoriga maskiner. Nu höjs ribban ytterligare då ryktet säger att nya B777-X tar över 400 passagerare med två motorer.