Senaste nytt

Eventuell tidigare leverans av A350 till SAS?

Intressant det där. A343 är ju också tämligen billig på begagnatmarknaden så det är klart att det går att hålla den igång utan större problem (köpa bra begagnade delar från maskiner som skall skrotas etc). Dock känns det som att SAS går mot strömmen med tanke på att fyrmotoriga långdistansmaskiner är iskalla (man kan ju bara jämföra orderingången på A340-familjen med A330 och A350).

Något säger mig att SAS nog bör sikta på en rent tvåmotorig långdistansflotta.

Fast att jämföra orderingången på A340 med A330 och A350 blir lite snett med tanke på att A340 började tillverkas 1993 och upphörde 2011. 1993 så såldes det fortfarande en hel del B747. Att efterfrågan på A330 och A350 är så hög är inte bara relaterat till att ersätta äldre maskiner utan också en ökning av flygandet i stort, men visst, idag är fyrmotoriga flygplan iskalla pga. bränslepriserna och att du kan få samma räckvidd och kapacitet ur två-motoriga maskiner. Nu höjs ribban ytterligare då ryktet säger att nya B777-X tar över 400 passagerare med två motorer.

Med tanke på att det är endast ett A350 flygplan i början, skulle jag gissa den rutten som SAS kan ha planet i rotation inom 24 timmar.
Därför skulle jag gissa Skandinavien-USAs östkust.

New York hade passat bra.
Däremot säger en företrädare för SAS i en tidigare artikel i flygtorget att använda A350 på kortare sträckor som till New York är inte att utnyttja dess kapacitet fullt ut och därmed fel.
Antagligen så går väl A350 in på de linjer som idag betjänas av A340. Även fast jag gärna hade sett de på Arlanda

Känns som new york vore en bra start så länge man bara har ett plan. Dit har man ju så många linjer att man enklare kan hantera om det blir tech strul. När man sedan fått in ett par i flottan flyttar man till längre linjer. En total gissning, men CPH-EWR känns rimlig.

Att man i första hand ska ersätta 340 med dem talar väl tyvärr för ett de baseras i Köpenhamn.

Känns som new york vore en bra start så länge man bara har ett plan. Dit har man ju så många linjer att man enklare kan hantera om det blir tech strul. När man sedan fått in ett par i flottan flyttar man till längre linjer. En total gissning, men CPH-EWR känns rimlig.

Att man i första hand ska ersätta 340 med dem talar väl tyvärr för ett de baseras i Köpenhamn.
Förefaller troligt.
Och ska vi fundera lite över de allra första veckorna med 350 i trafik kan vi nog räkna med den på huvudstadslinjerna och exempelvis London... Så har ju varit fallet tidigare med infasning av nya modeller.

Förefaller troligt.
Och ska vi fundera lite över de allra första veckorna med 350 i trafik kan vi nog räkna med den på huvudstadslinjerna och exempelvis London... Så har ju varit fallet tidigare med infasning av nya modeller.

Hoppas på London som infasningsrutt!

Finnair slingar ju a350 med asienrutt(er) och London, vilket jag tror är deras "ordinarie" slinga

SAS løfter sløret for første Airbus A350-ruter - CHECK-IN.dk

Någon här som betalar och kan läsa vilka rutter det blir? :)

Det står inget om rutter. Det står faktiskt inget intressant alls.

”Det bliver på ruter, hvor vi flyver langt, med høj belægning og meget cargo,” siger koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, til CHECK-IN.dk.

Någon som kommer in på check-in.dk och kan läsa om SAS första A350 rutter och avslöja för oss andra...?

SAS løfter sløret for første Airbus A350-ruter - CHECK-IN.dk

Toppen