Senaste nytt

Eventuell tidigare leverans av A350 till SAS?

Intressant det där. A343 är ju också tämligen billig på begagnatmarknaden så det är klart att det går att hålla den igång utan större problem (köpa bra begagnade delar från maskiner som skall skrotas etc). Dock känns det som att SAS går mot strömmen med tanke på att fyrmotoriga långdistansmaskiner är iskalla (man kan ju bara jämföra orderingången på A340-familjen med A330 och A350).
Som @Senator skrev vid flera tillfälle, SAS har redan skrivit av kostnaden av A340 därför har de bara running cost.

Något säger mig att SAS nog bör sikta på en rent tvåmotorig långdistansflotta.
Det gör dem.
De säger bara att de tänker att behålla A340 om marknadsläget är rätt för dem.

Intressant det där. A343 är ju också tämligen billig på begagnatmarknaden så det är klart att det går att hålla den igång utan större problem (köpa bra begagnade delar från maskiner som skall skrotas etc). Dock känns det som att SAS går mot strömmen med tanke på att fyrmotoriga långdistansmaskiner är iskalla (man kan ju bara jämföra orderingången på A340-familjen med A330 och A350).

Något säger mig att SAS nog bör sikta på en rent tvåmotorig långdistansflotta.
Dessa plan är väl avskriva så de är av den anledningen billiga i drift. De lär dock bli ersatta framöver, men just nu är de bra att ha och kan om 1,5 år användas för att utöka med fler linjer och sen ersättas när/om man lägger order på fler longhaul plan.

Med tanke på att det är endast ett A350 flygplan i början, skulle jag gissa den rutten som SAS kan ha planet i rotation inom 24 timmar.
Därför skulle jag gissa Skandinavien-USAs östkust.

Toppen