Eventuell tidigare leverans av A350 till SAS?

Matts Lindmark skrev:Intressant det där. A343 är ju också tämligen billig på begagnatmarknaden så det är klart att det går att hålla den igång utan större problem (köpa bra begagnade delar från maskiner som skall skrotas etc). Dock känns det som att SAS går mot strömmen med tanke på att fyrmotoriga långdistansmaskiner är iskalla (man kan ju bara jämföra orderingången på A340-familjen med A330 och A350).Klicka för att utvidga...
Som @Senator skrev vid flera tillfälle, SAS har redan skrivit av kostnaden av A340 därför har de bara running cost.




Matts Lindmark skrev:Något säger mig att SAS nog bör sikta på en rent tvåmotorig långdistansflotta.Klicka för att utvidga...
Det gör dem.

De säger bara att de tänker att behålla A340 om marknadsläget är rätt för dem.
 
Matts Lindmark skrev:Intressant det där. A343 är ju också tämligen billig på begagnatmarknaden så det är klart att det går att hålla den igång utan större problem (köpa bra begagnade delar från maskiner som skall skrotas etc). Dock känns det som att SAS går mot strömmen med tanke på att fyrmotoriga långdistansmaskiner är iskalla (man kan ju bara jämföra orderingången på A340-familjen med A330 och A350).Något säger mig att SAS nog bör sikta på en rent tvåmotorig långdistansflotta.Klicka för att utvidga...
Dessa plan är väl avskriva så de är av den anledningen billiga i drift. De lär dock bli ersatta framöver, men just nu är de bra att ha och kan om 1,5 år användas för att utöka med fler linjer och sen ersättas när/om man lägger order på fler longhaul plan.
 
chazzie skrev:Skulle vara smaskigt med destinationer i Sydamerika, bara det inte blir någon form av charter-only där inga förmåner gäller eller suspekta biljettregler...Klicka för att utvidga...
FlyPremium 80k till CPH - GRU hade suttit som en smäck
 
Med tanke på att det är endast ett A350 flygplan i början, skulle jag gissa den rutten som SAS kan ha planet i rotation inom 24 timmar.

Därför skulle jag gissa Skandinavien-USAs östkust.
 
Matts Lindmark skrev:Intressant det där. A343 är ju också tämligen billig på begagnatmarknaden så det är klart att det går att hålla den igång utan större problem (köpa bra begagnade delar från maskiner som skall skrotas etc). Dock känns det som att SAS går mot strömmen med tanke på att fyrmotoriga långdistansmaskiner är iskalla (man kan ju bara jämföra orderingången på A340-familjen med A330 och A350).Något säger mig att SAS nog bör sikta på en rent tvåmotorig långdistansflotta.Klicka för att utvidga...


Fast att jämföra orderingången på A340 med A330 och A350 blir lite snett med tanke på att A340 började tillverkas 1993 och upphörde 2011. 1993 så såldes det fortfarande en hel del B747. Att efterfrågan på A330 och A350 är så hög är inte bara relaterat till att ersätta äldre maskiner utan också en ökning av flygandet i stort, men visst, idag är fyrmotoriga flygplan iskalla pga. bränslepriserna och att du kan få samma räckvidd och kapacitet ur två-motoriga maskiner. Nu höjs ribban ytterligare då ryktet säger att nya B777-X tar över 400 passagerare med två motorer.
 
Dr. Miles skrev:Med tanke på att det är endast ett A350 flygplan i början, skulle jag gissa den rutten som SAS kan ha planet i rotation inom 24 timmar.Därför skulle jag gissa Skandinavien-USAs östkust.Klicka för att utvidga...


New York hade passat bra.

Däremot säger en företrädare för SAS i en tidigare artikel i flygtorget att använda A350 på kortare sträckor som till New York är inte att utnyttja dess kapacitet fullt ut och därmed fel.

Antagligen så går väl A350 in på de linjer som idag betjänas av A340. Även fast jag gärna hade sett de på Arlanda
 
Känns som new york vore en bra start så länge man bara har ett plan. Dit har man ju så många linjer att man enklare kan hantera om det blir tech strul. När man sedan fått in ett par i flottan flyttar man till längre linjer. En total gissning, men CPH-EWR känns rimlig.



Att man i första hand ska ersätta 340 med dem talar väl tyvärr för ett de baseras i Köpenhamn.
 
mha321 skrev:Känns som new york vore en bra start så länge man bara har ett plan. Dit har man ju så många linjer att man enklare kan hantera om det blir tech strul. När man sedan fått in ett par i flottan flyttar man till längre linjer. En total gissning, men CPH-EWR känns rimlig.Att man i första hand ska ersätta 340 med dem talar väl tyvärr för ett de baseras i Köpenhamn.Klicka för att utvidga...
Förefaller troligt.

Och ska vi fundera lite över de allra första veckorna med 350 i trafik kan vi nog räkna med den på huvudstadslinjerna och exempelvis London... Så har ju varit fallet tidigare med infasning av nya modeller.
 
KalleSus skrev:Förefaller troligt.Och ska vi fundera lite över de allra första veckorna med 350 i trafik kan vi nog räkna med den på huvudstadslinjerna och exempelvis London... Så har ju varit fallet tidigare med infasning av nya modeller.Klicka för att utvidga...


Hoppas på London som infasningsrutt!



Finnair slingar ju a350 med asienrutt(er) och London, vilket jag tror är deras "ordinarie" slinga
 
igelkotten skrev:Hoppas på London som infasningsrutt!Finnair slingar ju a350 med asienrutt(er) och London, vilket jag tror är deras "ordinarie" slingaKlicka för att utvidga...
Bryssel och London är ordinarie rutter.

Antagligen pga stora volymer post och frakt.
 
Agö skrev:Det står inget om rutter. Det står faktiskt inget intressant alls.”Det bliver på ruter, hvor vi flyver langt, med høj belægning og meget cargo,” siger koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, til CHECK-IN.dk.Klicka för att utvidga...
Får skylla på dålig (obefintlig) danska...
 
Remington Steele skrev:SAS løfter sløret for første Airbus A350-ruter - CHECK-IN.dkNågon här som betalar och kan läsa vilka rutter det blir?Klicka för att utvidga...



Agö skrev:Det står inget om rutter. Det står faktiskt inget intressant alls.”Det bliver på ruter, hvor vi flyver langt, med høj belægning og meget cargo,” siger koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, til CHECK-IN.dk.Klicka för att utvidga...



ELOS skrev:Någon som kommer in på check-in.dk och kan läsa om SAS första A350 rutter och avslöja för oss andra...?SAS løfter sløret for første Airbus A350-ruter - CHECK-IN.dkKlicka för att utvidga...
 
Back
Top