Senaste nytt

Eventuell tidigare leverans av A350 till SAS?

Vet inte hur mycket det betyder i tid, men SAS första A350 som skulle komma någon gång i december 2019 är framflyttad från MSN360 till MSN358. Kanske i november då? Den ska dessutom vara svenskreggad. :)

A350-941, SAS Scandinavian Airlines, F-, SE- (MSN 358) | AIB Family Flights

Vad kul med en svenskreggad longhaul maskin..var länge sedan. (SE-REA, första A340n som blev LN-RKF kanske?)

Nu vill vi bara se den baserad i Stockholm och köra ARN-NRT som premiärflight! ;)

Vad kul med en svenskreggad longhaul maskin..var länge sedan. (SE-REA, första A340n som blev LN-RKF kanske?)

Nu vill vi bara se den baserad i Stockholm och köra ARN-NRT som premiärflight! ;)
Lite OT:
Det stämmer att SE-REA blev LN-RKF och det skedde ju redan samma höst som den levererades, dvs 2001.
Däremot flög ju två 330 med svensk registrering ända fram till hösten/vintern 2012/2013, då dåvarande SE-REF blev LN-RKN (Erik Viking) och SE-REE blev LN-RKO (Sigrid Viking).

Lite OT:
Det stämmer att SE-REA blev LN-RKF och det skedde ju redan samma höst som den levererades, dvs 2001.
Däremot flög ju två 330 med svensk registrering ända fram till hösten/vintern 2012/2013, då dåvarande SE-REF blev LN-RKN (Erik Viking) och SE-REE blev LN-RKO (Sigrid Viking).
@KalleSus du som är duktig när det gäller så mycket och speciellt SAS flotta, var det inte när SAS var nära KK så omregistrerades 330/340 till LN-XXX vill minnas att det var något med att SAS har huvudsäte i Stockholm
Jag kan ha helt fel händer allt för ofta men fick en flash back när jag såg ditt inlägg.

@KalleSus du som är duktig när det gäller så mycket och speciellt SAS flotta, var det inte när SAS var nära KK så omregistrerades 330/340 till LN-XXX vill minnas att det var något med att SAS har huvudsäte i Stockholm
Jag kan ha helt fel händer allt för ofta men fick en flash back när jag såg ditt inlägg.
Så vill jag också minnas att det var.
Och alla 330/340 - utom de ovan nämnda, låg redan på danskt eller norskt register, så det blev bara dessa två som omregistrerades vid det tillfället.
Handlade det inte om att dessa två ägdes av ett svenskt SAS-bolag vid tillfället och man valde att leasa ut dom och registrera i Norge? Just för att freda maskinerna vid en eventuell konkurs.

Det är helt riktigt. SAS var på ruinens brant och för att förhindra att flygplanen skulle hamna i klorna på fordringsägare så flyttades de till Norge. Vid denna tidpunkt var Sverige inte med i Kapstadskonvensionen, vilket vi sedan 2016 är. Det är därför vi får se svenskreggade SAS flygplan igen.

Numera när Sverige har undertecknat och förbundit sig till Cape Town konventionen så är det absolut billigast att registrera flygplanen I Sverige.
Detta kommer också att ske enligt Richard G ( han sa så på en träff när jag frågade ) så länge det är billigast. Borta är sedan länge när ett vist antal måste registreras i respective länder.

Ursäkta en dum fråga, men var kan jag läsa mer om Cape Town convention?

Samtidigt passar jag på att önska alla på BC ett Gott Nytt År inom kort.

Toppen