Senaste nytt

Eventuell tidigare leverans av A350 till SAS?

Det intressanta som jag tycker, hur skall kunna fylla dessa maskiner?
De kommer att ha ca 15-20% fler säten än A330/340, nu har jag inte sett hur kabinfakton är på SAS longhaul.
Det är ca 50 fler stolar som skall säljas per avgång.
Även nyfiken om alla kommer ha samma konfiguration.
Hoppas man gör Plus kabinen lite mer ”premium” med egen toalett o.s.v. självklart får det inte konkurrera med Businesskabinen.

Tänker att a350 tar rejält med frakt också. SAS flyger riktigt mycket frakt på vissa av linjerna.

Blir intressant att se hur bråttom dom har med att fasa ut A340. Maskinerna är ju i bra skick med fin inredning.

Tänker att a350 tar rejält med frakt också. SAS flyger riktigt mycket frakt på vissa av linjerna.

Blir intressant att se hur bråttom dom har med att fasa ut A340. Maskinerna är ju i bra skick med fin inredning.
Om inte bränslepriset blir alltför blodigt behåller dem nog ett bra tag till. Damma av varumärket Scanair och flyg till lite roliga sol-och-bada destinationer. :)

Om inte bränslepriset blir alltför blodigt behåller dem nog ett bra tag till. Damma av varumärket Scanair och flyg till lite roliga sol-och-bada destinationer. :)
Fast då måste man väl trycka ihop stolsraderna 8-10 cm och få in 10-15 rader till i ekonomiklass - annars blir det ju ingen "charterkänsla" :p

/ TT

På Diamondeventet hösten 2018 så sade SAS just att man förbereder för att kunna fortsätta använda 340 maskinerna - givet att bränslepriserna är acceptabla. Det känns som att det är den enskilt mest avgörande faktorn för huruvida dessa fortsätter att flyga eller ej.

Nån som sett en färsk seatmap för SAS 350? Antar att det blir 3-3-3 i Go och 2-4-2 i Plus?
SAS har bestämt stolar mm från vad jag hört, men inget är officiellt ännu om hur det kommer att vara ombord.
Är väl ingen kvalificera gissning att det blir 3-3-3 i go åtminstone, plus återstår väl att se.

Min personliga gissning är att de kommer att köra dem för att testa destinationer, säsongslinjer, och omlopp med dåligt utnyttjande. Om de har x timmar / y turer kvar till nästa dyra underhåll och hårdvaran är avskriven så gör det ju inte så mycket om de spenderar lite mer tid på backen än vad som är acceptabelt för nya plan. Och ju dyrare bränslet är, desto mer tid på backen tills det bara är en eller två kvar som reservmaskiner.

Toppen