Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

Fick också svara på den här enkäten. Både FlyingBlue och BAEC har en ombokningsavgift på ca 400 kr oavsätt resa. Så det är väl rimligt att SAS Eurobonus inför den där avgiften som dom gjorde också förra året på 400 kr. Men sen är det bra, tycker jag
 

lars.dec8

Medlem
Jag håller med. Kan inte förstå de som gissar att detta kan förbättra för oss konsumenter. Det är klart att om det blir tillräckligt dyrt att boka en bonusresa så kommer det att bokas färre resor, men är det så vi vill ha det?
 

coclol

Medlem
Disse reglene har eksistert så lenge jeg har vært medlem 20+ år. Aldri vært noe problem, tema eller utfordring. Det handler om å ha realistiske forventninger til å kunne benytte seg av et produkt som er gratis.

Problemet er at SAS har for mange utestående poeng hos for mange forventningsfulle medlemmer - uten å øke antallet tilgjengelige seter for poeng. Jeg nekter å tro at andelen «misbruk» er så stor at det er et reelt problem. 27 sider med avbestillinger burde for øvrig betydd 27 sider med nye tilgjengelige bonusbilletter for bestilling, men 20+ av sidene forsvant sannsynligvis i revenueblokken.

Om jeg tar feil - som vi nordmenn av og til gjør - burde SAS ha baller til å dokumentere «misbruket» - så kan de jo samtidig dokumentere hvordan de har økt antall bonusseter for å ta unna for den økte etterspørselen. Kredittkortselskapene betaler jo godt for å dele ut poeng, så da må SAS sørge for å levere et produkt som rettferdiggjør prisen. Sistnevnte tenker jeg de vil ha problemer med...

Dette handler 100% om penger og revenue for SAS, og har ingenting med omsorg eller omtanke for stakkars medlemmer som ikke får fly Business. Bra PR-jobb, SAS. Utrolig at folk faktisk tror på det.

Det är ingen från SAS eller jag som trådstartare som hävdar att detta ör om omsorg för folk som vill flyga business.

Det verkar snarare vara stora delar av BC medlemsmentaliteten att man per definition är Frequent Traveller och lojal och förtjänar allehanda förmåner kanske utan att ha betalat för dem.

Som tidigare nämnts så ändras och avbokas det en hel del och som någon nämnde platser återgår inte nödvändigtvis till tillgängligheten så minskar möjligheterna för den stora bulken av medlemmar som sannolikt inte siktar på en helg i Tokyo i business utan bara vill få nytta av sina poäng.

Det är såklart snopet att en avbokad plats inte återgår per automatik till en bokbar bonusplats men det kan mycket väl finnas tekniska förklaringar till det.

Så givet diskussion så verkar BC medlemmen snarare vara en del av problemet än lösningen. Jag hoppas att tillgängligheten kan ökas för de många medlemmarna och att utestående poäng kan minskas.

Själv tycker jag att tillgängligheten är utmärkt. Har ju bokat New york, Tokyo, Prag, Milano, och Stockholm i business. Men visst jag styr över min kalender.
 

Hafermann

Medlem
Åter igen riktig skit från SAS.
Jag har ALDRIG problem med biljetter för poäng.
De som har strul får nog lära sig att söka bättre.
Tycker inte heller att tillgängligheten är dålig. Tvärtom känns det rimligt med 2 biljetter i C vid 330släppet och att det vid senare släpp ökar på beroende på tillgång.

Det som stör mig är att det bokas upp platser man nästan vet att man inte kommer nyttja, fall i fall. Då minskar chansen för ”vardagsresenären” att hitta platser. Hur man ska komma åt det är en annan fråga.
 

ILS2

Medlem
Endret akkurat en reise for 4 pax fra SK I-klasse til LH O-klasse (det er over 10 dager til avreise). Setene hos SK er (foreløpig) ikke gjort tilgjengelig igjen som bonusseter for bestilling. Ikke en gang ett eneste sete.

Noen som fortsatt mener gebyrer er den mest effektive og treffsikre måten å sikre at flere bonusseter er tilgjengelig for bestilling...?
 

Canadien

Medlem
Endret akkurat en reise for 4 pax fra SK I-klasse til LH O-klasse (det er over 10 dager til avreise). Setene hos SK er (foreløpig) ikke gjort tilgjengelig igjen som bonusseter for bestilling. Ikke en gang ett eneste sete.

Noen som fortsatt mener gebyrer er den mest effektive og treffsikre måten å sikre at flere bonusseter er tilgjengelig for bestilling...?
Om det hade varit en gebyr på 50% av dina poäng du lagt på SK-I för att boka om till LH-F så kanske LH-platserna hade varit kvar nu :)

Jag tror dock SAS bara vill få in mer pengar så det kommer bli några hundralappar extra till dem men noll effekt på tillgängligheten av bonusplatser.
 

ILS2

Medlem
Om det hade varit en gebyr på 50% av dina poäng du lagt på SK-I för att boka om till LH-F så kanske LH-platserna hade varit kvar nu :)
Da hadde jeg byttet bonusprogram, muligens til M&M og booket 200 dager i forveien som SEN ;)

Jag tror dock SAS bara vill få in mer pengar så det kommer bli några hundralappar extra till dem men noll effekt på tillgängligheten av bonusplatser.
Absolutt! Helt enig.
 
Toppen