Disse reglene har eksistert så lenge jeg har vært medlem 20+ år. Aldri vært noe problem, tema eller utfordring. Det handler om å ha realistiske forventninger til å kunne benytte seg av et produkt som er gratis.
Problemet er at SAS har for mange utestående poeng hos for mange forventningsfulle medlemmer - uten å øke antallet tilgjengelige seter for poeng. Jeg nekter å tro at andelen «misbruk» er så stor at det er et reelt problem. 27 sider med avbestillinger burde for øvrig betydd 27 sider med nye tilgjengelige bonusbilletter for bestilling, men 20+ av sidene forsvant sannsynligvis i revenueblokken.
Om jeg tar feil - som vi nordmenn av og til gjør - burde SAS ha baller til å dokumentere «misbruket» - så kan de jo samtidig dokumentere hvordan de har økt antall bonusseter for å ta unna for den økte etterspørselen. Kredittkortselskapene betaler jo godt for å dele ut poeng, så da må SAS sørge for å levere et produkt som rettferdiggjør prisen. Sistnevnte tenker jeg de vil ha problemer med...
Dette handler 100% om penger og revenue for SAS, og har ingenting med omsorg eller omtanke for stakkars medlemmer som ikke får fly Business. Bra PR-jobb, SAS. Utrolig at folk faktisk tror på det.
Det är ingen från SAS eller jag som trådstartare som hävdar att detta ör om omsorg för folk som vill flyga business.
Det verkar snarare vara stora delar av BC medlemsmentaliteten att man per definition är Frequent Traveller och lojal och förtjänar allehanda förmåner kanske utan att ha betalat för dem.
Som tidigare nämnts så ändras och avbokas det en hel del och som någon nämnde platser återgår inte nödvändigtvis till tillgängligheten så minskar möjligheterna för den stora bulken av medlemmar som sannolikt inte siktar på en helg i Tokyo i business utan bara vill få nytta av sina poäng.
Det är såklart snopet att en avbokad plats inte återgår per automatik till en bokbar bonusplats men det kan mycket väl finnas tekniska förklaringar till det.
Så givet diskussion så verkar BC medlemmen snarare vara en del av problemet än lösningen. Jag hoppas att tillgängligheten kan ökas för de många medlemmarna och att utestående poäng kan minskas.
Själv tycker jag att tillgängligheten är utmärkt. Har ju bokat New york, Tokyo, Prag, Milano, och Stockholm i business. Men visst jag styr över min kalender.