Senaste nytt

Eurobonus poäng på inställd SAS flight

Homer

Medlem
Skillnaden ligger säkert i vad de ser i sina system.

När du blivit ombokad syns det direkt, och det blir enkelt.

När du avbokat för att boka en annan, så syns det inte, så då tar man åtminstone standard-vägen först, och säger att det går inte. Fick du t.ex. skicka in kvitto och boardinpass från ditt ersättningsflyg för att bevisa att du flög det? (till samma -- du skickade väl såklart in det för kostnadsersättning men det är ju helt annan avdelning..)..

Ett annat problem är att det inte går att hänvisa till vad kundtjänst sagt, inget "case reference", enda sättet är
att spela in samtalet.


du lär behöva argumentera mycket och länge...

Jag tvivlar inte för ett ögonblick på att du har rätt där.
 

Doctor-X

Medlem
Någon som har någon uppfattning hur en facebook-messenger konversation med SAS-kundtjänst avseende ombokning fungerar rent juridiskt? Är det samma som att ha det skriftligt via mail?
Min uppfattning är detta borde vara samma sak.
 

Meazza

Medlem
annan tolkning från ebretro om inställd flight, flög med Norwegianbiljett som
jag var tvungen att köpa själv på uppmaning från SAS kundtjänst.

Dear Mr.Homer,

We regret that on this occasion we are unable to meet your request.

It’s noticed that your flight its refunded.

Please note that points can be credited to your account only for flights or other activities that were actually completed. We regret that points cannot be credited for tickets that were purchased but never utilized.

Points are credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions.
Jag fick ett liknande besked när jag skickade in samma krav (innan jag begärt återbetalning).

We regret that on this occasion we are unable to meet your request.

It’s noticed that your flight SKXXX on XXApr’19 is not flown. The ticket status is open.

Please note that points can be credited to your account only for flights or other activities that were actually completed. We regret that points cannot be credited for tickets that were purchased but never utilized.

Kindly note, if you have been on another flight kindly forward us the ticket copy or boarding pass via email in PDF or JPG format.


Skickade därför in både bokning och boarding pass till dem från den flight med Norwegian jag tvingades att ta istället. Har dock inte hört mer än.
 

Hachans

Medlem
Jag kan inte se att det är någon skillnad mellan att SAS bokar om mig eller
att de säger vi kan inte boka om dig men köp biljett med annat bolag så betalar vi mellanskillnaden?
Såhär står det i reglerna


Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto.

  • Om du väljer att boka ett annat transportmedel måste du avboka din biljett med SAS för att få återbetalning för den oanvända biljetten. Var uppmärksam på att kostnaden för din alternativa transport måste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett, eller så nära som möjligt. Om du väljer att köpa en ny flygbiljett med ett annat flygbolag, ersätter vi dig bara för en resa i samma serviceklass som din ursprungliga SAS-biljett.

Jo, det är stor skillnad. Gå aldrig med på att boka av dig själv. När du bokar av dig själv, så upphör flygbolagets duty of care. Det är jävligt sneaky av SAS att hålla på så här anser jag. Men rent juridiskt har du bokat av dig själv. Sen ersätter SAS den kostnaden, men du har också sagt till SAS att du inte tänker flyga sträckan.
 
flyga är inget krav

Poäng för inställda flygningar: Om du ofrivilligt flyttas från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel
kan du begära dina poäng för den ursprungliga resplanen. Kontakta medlemsservice.

@Homer, var hittar du den texten?

Jag har nämligen bett om att få mins poäng för ursprungsbokningen men fått följande svar från Diamond kundtjänst.


Since the tcket is canceled and you have bouth new tickets with Lufthansa and earned points from them, we can only registrate 4 qualifying flights for you.

That means that you will not receive the points that you could earn when flying with SAS.

Jag är inte speciellt intresserad av legs utan mer av mins poäng.
 

Homer

Medlem
Jo, det är stor skillnad. Gå aldrig med på att boka av dig själv. När du bokar av dig själv, så upphör flygbolagets duty of care. Det är jävligt sneaky av SAS att hålla på så här anser jag. Men rent juridiskt har du bokat av dig själv. Sen ersätter SAS den kostnaden, men du har också sagt till SAS att du inte tänker flyga sträckan.

Det är ju inte det som är problemet de har ju gått med på att betala mellanskillnaden, det är poängen det handlar om.
 
Last edited:

Homer

Medlem
@Homer, var hittar du den texten?

Jag har nämligen bett om att få mins poäng för ursprungsbokningen men fått följande svar från Diamond kundtjänst.


Since the tcket is canceled and you have bouth new tickets with Lufthansa and earned points from them, we can only registrate 4 qualifying flights for you.

That means that you will not receive the points that you could earn when flying with SAS.

Jag är inte speciellt intresserad av legs utan mer av mins poäng.


Earn points with SAS->Restrictions (nere till vänster)
Point charts | SAS
 

Hachans

Medlem
@Homer, var hittar du den texten?

Jag har nämligen bett om att få mins poäng för ursprungsbokningen men fått följande svar från Diamond kundtjänst.


Since the tcket is canceled and you have bouth new tickets with Lufthansa and earned points from them, we can only registrate 4 qualifying flights for you.

That means that you will not receive the points that you could earn when flying with SAS.

Jag är inte speciellt intresserad av legs utan mer av mins poäng.

Du får inte poäng för båda längre, utan det är antingen eller. De har stramat åt det. Om du tjänar mer poäng på ORC ska du ha det såklart. Men då tappar du LH-poängen.

Det är ju inte det som är problemet det har ju gått med på att betala mellanskillnaden, det är poängen det handlar om.

Ja. Men du har gjort en frivillig avbokning, inte en ofrivillig. Det är därför det är skillnad och du inte får poäng.
 
Toppen