Senaste nytt

Eurobonus poäng på inställd SAS flight

aldrighemma

Medlem
Känns som att dom tightar åt reglerna nästan dag för dag tycker jag. Det som var självklart för några månader sedan är otänkbart idag :(

Fick detta svar:
"Om resan har blivit inställd eller ändrad så att ni har blivit ombokade till en annan flight så får man poäng enligt den nya rutten och det bolag ni blivit ombokad till och i detta fallet så är det till ett bolag som inte ger några poäng."

Senast för någon månad sedan så fick jag poäng vid ett liknande tillfälle.
 

AABack2ARN

Medlem
@aldrighemma: Rörde detta sig om en inställd SAS-flygning där SAS bokade om till ett bolag som inte gav några poäng? Vilket bolag då? Eller var det en bokningsklass som inte gav poäng hos det nya bolaget?

Tråkig utveckling om detta stämmer :(
 

aldrighemma

Medlem
@aldrighemma: Rörde detta sig om en inställd SAS-flygning där SAS bokade om till ett bolag som inte gav några poäng? Vilket bolag då? Eller var det en bokningsklass som inte gav poäng hos det nya bolaget?

Tråkig utveckling om detta stämmer :(
Det var en SAS flight som bokades om till BRA. Dessutom så var mailet jag fick rätt tråkigt skrivet med en avslutning om att brevskrivaren inte kunde påverka reglerna eller hantera ytterligare synpunkten på beskedet.
 

aldrighemma

Medlem
Fick detta svar:
"Om resan har blivit inställd eller ändrad så att ni har blivit ombokade till en annan flight så får man poäng enligt den nya rutten och det bolag ni blivit ombokad till och i detta fallet så är det till ett bolag som inte ger några poäng."

Jag skickade istället begäran om poäng enligt ursprunglig bokning till ebretro, och vips 4(!) timmar senare så finns poängen på kontot. Vet inte om man ska skratta eller gråta :confused:

saxat från svar 1: (diamond)
"Om resan har blivit inställd eller ändrad så att ni har blivit ombokade till en annan flight så får man poäng enligt den nya rutten. Jag kan inte ändra dessa regler och hanterar inte heller överklagan då det kommer till denna typ av ärenden."
Saxat från svar 2 (ebretro)
"Points are credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions."

Glasklart, konsekvent ? :rolleyes:
 

Homer

Medlem
annan tolkning från ebretro om inställd flight, flög med Norwegianbiljett som
jag var tvungen att köpa själv på uppmaning från SAS kundtjänst.


Dear Mr.Homer,

We regret that on this occasion we are unable to meet your request.

It’s noticed that your flight its refunded.

Please note that points can be credited to your account only for flights or other activities that were actually completed. We regret that points cannot be credited for tickets that were purchased but never utilized.

Points are credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
annan tolkning från ebretro om inställd flight, flög med Norwegianbiljett som
jag var tvungen att köpa själv på uppmaning från SAS kundtjänst.


Dear Mr.Homer,

We regret that on this occasion we are unable to meet your request.

It’s noticed that your flight its refunded.

Please note that points can be credited to your account only for flights or other activities that were actually completed. We regret that points cannot be credited for tickets that were purchased but never utilized.

Points are credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions.

Om det stämmer som det står i mailet att du fått biljetten återbetald så ska du inte ha några poäng för den heller.
 

Homer

Medlem
Om det stämmer som det står i mailet att du fått biljetten återbetald så ska du inte ha några poäng för den heller.

Jag kan inte se att det är någon skillnad mellan att SAS bokar om mig eller
att de säger vi kan inte boka om dig men köp biljett med annat bolag så betalar vi mellanskillnaden?
Såhär står det i reglerna


Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto.

  • Om du väljer att boka ett annat transportmedel måste du avboka din biljett med SAS för att få återbetalning för den oanvända biljetten. Var uppmärksam på att kostnaden för din alternativa transport måste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett, eller så nära som möjligt. Om du väljer att köpa en ny flygbiljett med ett annat flygbolag, ersätter vi dig bara för en resa i samma serviceklass som din ursprungliga SAS-biljett.
 

Homer

Medlem
Är det inte alltid så? Flyger man inte så får man inte några poäng?

flyga är inget krav

Poäng för inställda flygningar: Om du ofrivilligt flyttas från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel
kan du begära dina poäng för den ursprungliga resplanen. Kontakta medlemsservice.
 

mha321

Medlem
Jag kan inte se att det är någon skillnad mellan att SAS bokar om mig eller
att de säger vi kan inte boka om dig men köp biljett med annat bolag så betalar vi mellanskillnaden?
Skillnaden ligger säkert i vad de ser i sina system.

När du blivit ombokad syns det direkt, och det blir enkelt.

När du avbokat för att boka en annan, så syns det inte, så då tar man åtminstone standard-vägen först, och säger att det går inte. Fick du t.ex. skicka in kvitto och boardinpass från ditt ersättningsflyg för att bevisa att du flög det? (till samma -- du skickade väl såklart in det för kostnadsersättning men det är ju helt annan avdelning..)

Du borde kunna argumentera och till slut få det, men du lär behöva argumentera mycket och länge...
 
Toppen