Bamsefar
Medlem
Först vill jag bara få det noterat att jag i princip håller med i mycket som sägs av Patrick, men:
Det kommer INTE att bli någon större förändring av en macka eller voucher för den stora massan. Skälet till att lågprisbolag finns är för att folk är snåla. Dom betalar inte mer än de anser sig behöva, även om det innebär en udda flygplats (men det finns ju kompisar som skjutsar osv). PRIS är det ENDA som kan locka stora massan. Antingen lågt pris för volym eller högt pris för exclusivitet - det senare är dock extremt svårt att tjäna på i längden....
För den som reser ofta är bekvämlighet A och O, precis som Patrick skriver "Lounge, fast track osv".
För den som reser privat, med t.ex. en större familj, är priset helt avgörande, och man kompromissar hellre med en för liten packning än med högre pris, och hellre en flygplats ute i öknen än bekvämt nära hemma.
Och sedan finns det då en liiiiiten klick folk som även privat kostar på sig, av ett eller annat skäl, bekvämlighet. Men dessa är så få att de troligen går att räkna i tio-tal (max) - dessa må vara kräsna, och förvänta sig både det ena och det andra, men de är så få att det inte går att bygga en affärsmodel som enbart tar hänsyn till dessa.
Så hur kommer detta till EB ? Inte alls. Visst de kan göra om klubben, men de som flyger ofta och har krav, dom köper ju redan businessbiljetter och kan inte få mera än så trots medlemskap (visst du kan bli hälsad till ditt förnamn osv - jag kände ju de som satt runt mig på BA's flight till/från London varje vecka när jag var som mest pendlingstokig - vi var alltid samma gäng varje måndag morgon (första flight till London) och fredag kväll (sista hem till Sverige)). Om SAS hade lite guts så skulle de strippa bort EBB och göra EBS svårare, och helt enkelt skjuta ned folk en rejäl bit - vill man så får man betala för det helt enkelt. Revenue talks - BS walks ?
(och nu borde jag ha retat upp de flesta här ;-) men det bjuder jag på - det är ju Måndag)
En smörgås hit eller dit kommer inte att förändra mina resvanor - men det kan det göra för den stora massan
Det kommer INTE att bli någon större förändring av en macka eller voucher för den stora massan. Skälet till att lågprisbolag finns är för att folk är snåla. Dom betalar inte mer än de anser sig behöva, även om det innebär en udda flygplats (men det finns ju kompisar som skjutsar osv). PRIS är det ENDA som kan locka stora massan. Antingen lågt pris för volym eller högt pris för exclusivitet - det senare är dock extremt svårt att tjäna på i längden....
För den som reser ofta är bekvämlighet A och O, precis som Patrick skriver "Lounge, fast track osv".
För den som reser privat, med t.ex. en större familj, är priset helt avgörande, och man kompromissar hellre med en för liten packning än med högre pris, och hellre en flygplats ute i öknen än bekvämt nära hemma.
Och sedan finns det då en liiiiiten klick folk som även privat kostar på sig, av ett eller annat skäl, bekvämlighet. Men dessa är så få att de troligen går att räkna i tio-tal (max) - dessa må vara kräsna, och förvänta sig både det ena och det andra, men de är så få att det inte går att bygga en affärsmodel som enbart tar hänsyn till dessa.
Så hur kommer detta till EB ? Inte alls. Visst de kan göra om klubben, men de som flyger ofta och har krav, dom köper ju redan businessbiljetter och kan inte få mera än så trots medlemskap (visst du kan bli hälsad till ditt förnamn osv - jag kände ju de som satt runt mig på BA's flight till/från London varje vecka när jag var som mest pendlingstokig - vi var alltid samma gäng varje måndag morgon (första flight till London) och fredag kväll (sista hem till Sverige)). Om SAS hade lite guts så skulle de strippa bort EBB och göra EBS svårare, och helt enkelt skjuta ned folk en rejäl bit - vill man så får man betala för det helt enkelt. Revenue talks - BS walks ?
(och nu borde jag ha retat upp de flesta här ;-) men det bjuder jag på - det är ju Måndag)