Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Först vill jag bara få det noterat att jag i princip håller med i mycket som sägs av Patrick, men:

En smörgås hit eller dit kommer inte att förändra mina resvanor - men det kan det göra för den stora massan

Det kommer INTE att bli någon större förändring av en macka eller voucher för den stora massan. Skälet till att lågprisbolag finns är för att folk är snåla. Dom betalar inte mer än de anser sig behöva, även om det innebär en udda flygplats (men det finns ju kompisar som skjutsar osv). PRIS är det ENDA som kan locka stora massan. Antingen lågt pris för volym eller högt pris för exclusivitet - det senare är dock extremt svårt att tjäna på i längden....

För den som reser ofta är bekvämlighet A och O, precis som Patrick skriver "Lounge, fast track osv".

För den som reser privat, med t.ex. en större familj, är priset helt avgörande, och man kompromissar hellre med en för liten packning än med högre pris, och hellre en flygplats ute i öknen än bekvämt nära hemma.

Och sedan finns det då en liiiiiten klick folk som även privat kostar på sig, av ett eller annat skäl, bekvämlighet. Men dessa är så få att de troligen går att räkna i tio-tal (max) - dessa må vara kräsna, och förvänta sig både det ena och det andra, men de är så få att det inte går att bygga en affärsmodel som enbart tar hänsyn till dessa.

Så hur kommer detta till EB ? Inte alls. Visst de kan göra om klubben, men de som flyger ofta och har krav, dom köper ju redan businessbiljetter och kan inte få mera än så trots medlemskap (visst du kan bli hälsad till ditt förnamn osv - jag kände ju de som satt runt mig på BA's flight till/från London varje vecka när jag var som mest pendlingstokig - vi var alltid samma gäng varje måndag morgon (första flight till London) och fredag kväll (sista hem till Sverige)). Om SAS hade lite guts så skulle de strippa bort EBB och göra EBS svårare, och helt enkelt skjuta ned folk en rejäl bit - vill man så får man betala för det helt enkelt. Revenue talks - BS walks ?

(och nu borde jag ha retat upp de flesta här ;-) men det bjuder jag på - det är ju Måndag)

Mig retar du inte upp, jag ser gärna att gränsen för EBG höjs så det blir mindre folk i loungerna:)
Det här med mer bagage... jag reser antingen ensam, med fru eller med barn, dvs. 2, 4 el 8x32 kg+barnvagn. Kan inte tänka mig att man nånsin skulle vilja ha med sig mer bagage än så...
PH

Mig retar du inte upp, jag ser gärna att gränsen för EBG höjs så det blir mindre folk i loungerna:)
Jag förstår inte den här logiken som skrevs i olika trådar. Det är bara på rusningstid som är fullt med folk i loungen och det kommer att göra oavsett om SAS höjer gränsen till EBG nivå eller inte.
De som köper Travel Pass Unlimited 1 år får automatiskt EBG status.

Det kommer INTE att bli någon större förändring av en macka eller voucher för den stora massan. Skälet till att lågprisbolag finns är för att folk är snåla. Dom betalar inte mer än de anser sig behöva, även om det innebär en udda flygplats (men det finns ju kompisar som skjutsar osv). PRIS är det ENDA som kan locka stora massan. Antingen lågt pris för volym eller högt pris för exclusivitet - det senare är dock extremt svårt att tjäna på i längden....

Jag tror att det lika mycket handlar om att för resenären som flyger 1-2 ggr/år finns det inget mervärde i att flyga från Arlanda istället för Skavsta. För personen som flyger över helgen till Paris finns det inget mervärde i att få ta med 23kg packning. För personen som flyger <4h spelar mat ingen roll. På korta flygningar bryr sig de flesta inte om var i planet de sitter. De saker som SAS bakar in i priset och som är relevant om man flyger långt eller ofta har inget som helst värde för många människor och frågan blir då "vill du betala 50kr eller 500kr för din portion IKEA-köttbullar?".

Dessutom flyger många bolag (LH, KLM, AF, BA, LY osv) från ARN till stora flygplatser och lyckas ändå vara billigare och har oftast likvärdiga villkor. Senaste gången jag övervägde boka SAS ville de ha 30% mer och för de erbjöd en betydligt sämre routing och sämre flygtider.

För den som reser privat, med t.ex. en större familj, är priset helt avgörande, och man kompromissar hellre med en för liten packning än med högre pris, och hellre en flygplats ute i öknen än bekvämt nära hemma.

Det finns ju amerikanska bolag som tjänar 30% av sina intäkter på "tilläggstjänster" som stolsbokning, bekvämare säte, bagage osv. Jag kan tycka att det är rimligt för många resenärer. Åker jag en 1400 flygning till Paris och är borta i 2 dagar behöver jag knappast mat på planet eller incheckat bagage. Låt mig välja bort det. Flyger jag med min familj vill jag gärna sitta bredvid dem (oavsett vad SAS säger är det bara på SAS min familj någonsin varit utspridd) och är beredd att betala för det. Flyger jag ensam bryr jag mig inte.

Jag tror SAS bör bestämma sig om de vill vara ett bra flygbolag eller ett LCC för nu ligger de kvalitetsmässigt oftast nära en LCC, men du får en macka och checka in en väska (vilket jag sällan prioriterar), men prismässigt högre än de flesta alternativ. Ibland är SAS det överlägsna alternativet dock. De har några direkt flighter till USA som är väldigt bekväma.

Frågan är ju hur mycket man tänker göra om i EB, man kanske ska passa på att boka 2-4-1 awardbiljetter nu innan poängtabellerna råkar ut för en "enhancement". Någon som vet när awardbiljetter till BKK släpps?

Frågan är ju hur mycket man tänker göra om i EB, man kanske ska passa på att boka 2-4-1 awardbiljetter nu innan poängtabellerna råkar ut för en "enhancement". Någon som vet när awardbiljetter till BKK släpps?

Finns redan på några få datum i november och december.

Bamse och Patrick har nog rimliga tanketrådar men ingångsvärdena stämmer inte med min verklighet.

Jag tror att ett stort (?) flygbolag som SAS behöver ganska manga kunder och att bränna allt krut på några hundra i varje land lär inte fylla många avgångar varje dag.

De dagarna när volymaffärsresenärerna kunde resa business är borta, av de store bolagen så är det ytterst få som tillåter annat än ekonomi, oavsett rutt och I princip även titel (I verkligheten kommer såklart de högsta cheferna undan men de bor I andra sidan inte I SAS upptagningsområde för det mesta)

Kvar finns den grå massan av affärsresenärer och den behöver nog SAS för att klara sig.

Vad det gäller privatresandet så har de flesta I min bekantskapskrets rest färdigt med LCC, dels är det inte så viktigt att komma iväg att man utsätter sig för det som detta innebär och dels har prisgapet minskat, idag handlar det för det mesta om hundralappar och det tar man för att slippa det andra.

Jag säger också som Dr. Miles. Loungen kommer alltid att vara full i rusningstid, oavsett hur högt man sätter ribban för status. Vill ni undvika fulla lounger så kan man lika gärna resa på kvällen eller helgen, alternativt flyga First…

Problemet är med F och eurobonus är att det ger både dålig intjäning och möjligt att plocka ut F resor ;)

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen