Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Finner det ytterst märkligt av Skatteverket att de endast går på SAS lojalitetsprogram av alla som finns.
Plus att man tar EBD och inte EBP...

Eurobonus lär väl vara ett av det största (om inte det allra största) lojalitetsprogrammet (inom resesektorn) i Sverige, och i och med att just flygresor är extra politiskt kontroversiellt för närvarande så kan man också tänka sig den typen av anledningar.

EBP är väl "EBD med Pandionstatus" officiellt, så man får med dem också på köpet tror jag. Att man väljer att sätta ribban på just EBD är väl för att få med "tillräckligt" många för att ha en chans att hitta potentiella fuskare utan att för den delen behöva detaljgranska alldeles för många (och sannolikheten är ju större att EBD har nog många poäng för att göra intressanta uttag av poäng).
 
Eurobonus lär väl vara ett av det största (om inte det allra största) lojalitetsprogrammet (inom resesektorn) i Sverige, och i och med att just flygresor är extra politiskt kontroversiellt för närvarande så kan man också tänka sig den typen av anledningar.

Det lär ju vara betydligt mindre än tex coop och Ica, men ja inom rese sektorn... Och det är nog inte många som drar sig för att dra det medlemskortet när de handlar för företaget. Vilket dessutom är rätt vanligt inom vissa organisationer i offentlig sektor tex..

Men som du säger, flygresor är mer kontroversiellt. Dessutom är nog höginkomsttagare klart överrepresenterade i gruppen EBD, vilket också gör det lättare. Och det är nog också en betydligt högre andel som missbrukar det just genom att bara tjäna poäng på tjänsteresor och bara använda dessa poäng på privata resor.

Det blir såklart en sabla röra när en del poäng kommer in privat och en del i tjänsten, och en del används privat och en del i tjänsten. Den delen är nog enklare I en hel del andra program också.
 
Fick oxå mejlet och gick igenom min intjäning året 2017. Reste rätt frekvent med jobbet det året men använde inga poäng för inköp av resor däremot flertalet uppgraderingar av jobbresor. Undrar ju såklart om dessa uppgraderingar ses som legitima eller ej?
 
Det lär ju vara betydligt mindre än tex coop och Ica, men ja inom rese sektorn... Och det är nog inte många som drar sig för att dra det medlemskortet när de handlar för företaget. Vilket dessutom är rätt vanligt inom vissa organisationer i offentlig sektor tex..

Men som du säger, flygresor är mer kontroversiellt. Dessutom är nog höginkomsttagare klart överrepresenterade i gruppen EBD, vilket också gör det lättare. Och det är nog också en betydligt högre andel som missbrukar det just genom att bara tjäna poäng på tjänsteresor och bara använda dessa poäng på privata resor.

Det blir såklart en sabla röra när en del poäng kommer in privat och en del i tjänsten, och en del används privat och en del i tjänsten. Den delen är nog enklare I en hel del andra program också.

Med pointsharing och invites så blir det ju inte lättare.
 
Fick oxå mejlet och gick igenom min intjäning året 2017. Reste rätt frekvent med jobbet det året men använde inga poäng för inköp av resor däremot flertalet uppgraderingar av jobbresor. Undrar ju såklart om dessa uppgraderingar ses som legitima eller ej?

Undrar om dom inte bör kräva in lite extra arbetsgivaravgifter i tillägg?
Är det en inkomst för dig via firman så ska väl även firman beskattas.
 
Med pointsharing och invites så blir det ju inte lättare.
Åtminstone sharing.

Om du syftar på Amex invites, så tror jag det är betydligt enklare att där komma undan med att de är privat intjänade (så länge inte företaget betalar årsavgiften på kortet). Så länge man inte har mailat till distributions listan för hela företaget med invites utan skickar det individuellt till ett par kollegor är det nog inte svårt att hävda att det är i egenskap av att man känner dem privat.

Men sedan hamnar ju allt i den stora påsen och då är det svårare att identifiera.
 
Som av en slump(?)publicerades denna idag Insändare: ”Stoppa bonuspoäng på flygresor i tjänsten” - DN.SE där detta nämns.

Under coronapandemin har tjänsteresorna minskat. Det finns dock anledning att tro att en vändning kommer i takt med att allt fler vaccineras och gränser öppnas. Samtidigt pågår en klimatkris som förvärras om vi återgår till tidigare vanor och låter flygbolagens bonusprogram motverka minskat resande.

Bonussystemen handlar om att samla poäng via resebolagens lojalitetsprogram genom att flyga och att använda bonuskortet vid betalning av bland annat hotell, konferensavgifter och taxfree. Poängen kan växlas in till nya flygresor.

Då och då dyker det upp exempel på hur tjänsteresor nyttjas i jakten på bonuspoäng. Arbetsresorna blir en möjlighet att ge lite extra guldkant på tillvaron genom att använda de intjänade poängen till privata bonusresor.

Och det handlar troligtvis inte om enstaka fall. Flygbolaget SAS har bara i Sverige runt en miljon medlemmar i sitt lojalitetsprogram Eurobonus. Det pågår en rättslig strid mellan SAS och Skatteverket eftersom flygbolaget inte vill lämna ut uppgifter för granskning av hur många kunder som samlar bonuspoäng i tjänsten och använder dem till oskattade privatresor.

Att samla poäng till en semesterresa kan se ut som en god idé för den som flyger i tjänsten, om det inte vore för att offentliganställda har långtgående krav på att inte tillskansa sig privata förmåner. Med andra ord ska de inte kunna misstänkas för fusk, muta eller korruption.

Många myndigheter har riktlinjer om att bonuspoäng intjänade i tjänsten tillhör arbetsgivaren och endast får användas till köp av nya tjänsteresor. Alltså förväntas medarbetare ha ett intresse att samla poäng för arbetsgivarens räkning och inte till sig själva.

Dessutom ska arbetsgivare och medarbetare hålla reda på vilka bonuspoäng som tjänats in privat respektive i tjänsten, vilket bygger på medarbetarens fria vilja att redovisa poängen för arbetsgivaren. Sannolikt skulle det kosta mer än det ger för arbetsgivaren att upprätthålla ett sådant internt kontrollsystem. Ett annat problem är att om den anställde slutar sin tjänst så tar hen med sig poängen som tillhör arbetsgivaren.

Ur klimathänseende är problemet större än så eftersom bonusmedlemskap kan innebära en press att flyga ofta. Guldmedlemmar i SAS Eurobonus måste göra 45 enkelflygresor per 12 månader, diamantmedlemskap kräver 90 sådana resor varje år, annars kan medlemsnivån förloras.

Bonusmedlemskapet medför en konflikt mellan flygbolagets krav på att flyga och myndigheternas krav på att främja digitala möten och tågresor i syfte att minska de klimatpåverkande utsläppen. Koldioxidutsläppet från en inrikes tågresa är endast 0,002 procent jämfört med en flygresa. Svenska myndigheters utsläpp från flyg är ungefär 100 000 ton koldioxid per år, enligt Naturvårdsverket.

Lojalitetsprogrammen är utformade så att det är omöjligt för en arbetsgivare att ha kontroll på poängsamlandet i tjänsten. Därför ska intjänande av bonuspoäng i tjänsten inte vara tillåtet då det inte är förenligt med kraven på transparens, god intern styrning och kontroll hos en myndighet.

Naturvårdverket har satt stopp för samlande av bonuspoäng i samband med tjänsteresor. Låt det bli ett rättesnöre!

Jim Werngren, Trångsund, tjänsteman på statlig myndighet och medlem i organisationen ”Vi håller oss på jorden"
 
Eurobonus... är extra politiskt kontroversiellt...

Då är det många politiker och ämbetsmän som åker med i detta. Blir intressant att se.

Blir f ö en väldig soppa för dem att utröna värden mellan olika bolag, tjänster, intjäning över x-antal år innan osv.

Med begärd och utlämnad information kan SKV inte dra några substentiella slutsatser, utan endast gissa.

Intressant också att EB-historiken på SAS nu endast sträcker sig 5 år tillbaka i tiden.

Även jag fick mailet.
 
Toppen