Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Så du värderar resan (säg att du kommer fram till att en tur-och-retur till Thailand i Business är värd 40 000 kr t.ex.), och så lägger du detta på din bruttolön.
Liten kommentar till mitt eget resonemang: Ett annat sätt att tänka är att man istället för att värdera RESAN, värderar POÄNGEN du får vid varje givet tillfälle som förmånen. Säg att du fått 100 000 poäng. Dessa hade du kunnat köpa från SAS för 20 000 kr (eller vad det nu är, jag har inte poängkostnaden i huvudet). Alltså lägger du 20 000 kr på bruttolönen. Detta upplägg kan vara enklare att hålla reda på (speciellt om resan du får är betald delvist med privata och delvist med företagsintjänade poäng), men å andra sidan kanske du då skattar för poäng som du faktiskt aldrig använder eller som du använder i tjänsten...
 
Ja det gör jag. Men eftersom det handlar om stora belopp(300k per månad) som jag alltid tidigare betalat på faktura så väcker det uppmärksamhet enligt henne.
Såhär fick jag som svar.

-Både mitt och hans jobb(revisor) regleras tydligt av Penningtvättlagen och sådana här transaktioner på stora summor lyster rött! Även om det går att förklara varför ni gjort som ni gjort så bör man undvika allt sådant här för att inte få onödig focus på era bolag.

-Sen är det detta med att ni ägare faktiskt får privata förmåner genom att betala med era privata kort (ex. gratis flyg, boende på hotell mm) och det är som jag sa inte tillåtet enligt Skatteverket att skaffa sig privata förmåner via sitt bolag.

Får bita i det sura äpplet och dra in poäng på annat håll..

Det låter lite konstigt som din ekonom beskriver det, han/hon kanske försöker förenkla resonemanget. För det är inget konstigt med att få förmåner från jobbet - men de ska beskattas! Dvs det ska inte vara någon skillnad om du får en högre lön, eller en lägre lön och istället får något annat till motsvarande värde...

Sen att penningtvättslagen kan komma i spel om det är stora summor, absolut, det kan väcka varningsflaggor. Du kan få förklarar varför du gör transaktionerna på det här viset, och visa på pengarnas ursprung osv. Men om du kan förklara och visa, då har du ju ditt på det torra...
 

gdaily

Medlem
Flyger du någonting i jobbet (eller bor på hotell)? I så fall så borde du kunna hålla ordning på poängen i ett Excelark eller liknande, och använda poängen till företagsflygningarna (hotellen). Svårt att se att ett sådant upplägg skulle nobbas - så läge du kan som sagt hålla koll på poängen.
 
Ja det gör jag. Men eftersom det handlar om stora belopp(300k per månad) som jag alltid tidigare betalat på faktura så väcker det uppmärksamhet enligt henne.
Såhär fick jag som svar.

-Både mitt och hans jobb(revisor) regleras tydligt av Penningtvättlagen och sådana här transaktioner på stora summor lyster rött! Även om det går att förklara varför ni gjort som ni gjort så bör man undvika allt sådant här för att inte få onödig focus på era bolag.

-Sen är det detta med att ni ägare faktiskt får privata förmåner genom att betala med era privata kort (ex. gratis flyg, boende på hotell mm) och det är som jag sa inte tillåtet enligt Skatteverket att skaffa sig privata förmåner via sitt bolag.

Får bita i det sura äpplet och dra in poäng på annat håll..
Ok, 300k är nog speciellt.….
 

eddo

Medlem
Nej, men kommer bli ganska snart. Är det bättre att förbli guld för att inte få Skatteverket på sig?
Det är nog mer effektivt att göra rätt från början än att undvika att bli EBD om målet är att undvika att få skatteverket "på sig". Även om jag tror att det är svårt för Skatteverket att reda ut en sådan här härva. Visst, flyger man i princip bara i tjänst utan att tjäna in poäng på andra sätt och använder poängen på privata flygningar så är det väl lätt att sätta dit personen. Eller om du mestadels tjänar poäng via tjänsteresor och använder upp alla poäng på privata resor. Men när många kombinerar resor privat med resor i tjänst och utöver det även tjänar stora summor poäng via privata kreditkort mm utan att använda upp alla poängen så blir det svårt, hur ska man veta om poängen som används till bonusresan är från tjänsteresor eller privat intjäning?
 
Toppen