Ja det gör jag. Men eftersom det handlar om stora belopp(300k per månad) som jag alltid tidigare betalat på faktura så väcker det uppmärksamhet enligt henne.
Såhär fick jag som svar.
-Både mitt och hans jobb(revisor) regleras tydligt av Penningtvättlagen och sådana här transaktioner på stora summor lyster rött! Även om det går att förklara varför ni gjort som ni gjort så bör man undvika allt sådant här för att inte få onödig focus på era bolag.
-Sen är det detta med att ni ägare faktiskt får privata förmåner genom att betala med era privata kort (ex. gratis flyg, boende på hotell mm) och det är som jag sa inte tillåtet enligt Skatteverket att skaffa sig privata förmåner via sitt bolag.
Får bita i det sura äpplet och dra in poäng på annat håll..
Det låter lite konstigt som din ekonom beskriver det, han/hon kanske försöker förenkla resonemanget. För det är inget konstigt med att få förmåner från jobbet - men de ska beskattas! Dvs det ska inte vara någon skillnad om du får en högre lön, eller en lägre lön och istället får något annat till motsvarande värde...
Sen att penningtvättslagen kan komma i spel om det är stora summor, absolut, det kan väcka varningsflaggor. Du kan få förklarar varför du gör transaktionerna på det här viset, och visa på pengarnas ursprung osv. Men om du kan förklara och visa, då har du ju ditt på det torra...