Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Är alternativen enbart att en poängbetald resa förmånsbeskattas till 100% av värdet eller inte alls? Låt oss t.ex. tänka en person som varje år fått 40% av sina poäng från tjänsteresor och 60% från privata resor, privat betalda kreditkort och rekryteringsbonusar. Ska då 40% av förmånsvärdet av respektive uttagen resa tas upp, eller ska man försöka lista ut vilka resor som betalts av vilka poäng?
Det är här det blir riktigt krångligt. Det finns ju inget givet marknadsvärde för bonuspoängen i sig även om det förstås går att hitta på ett schablonvärde som 10 öre per eurobonuspoäng men jag har svårt att se att det finns något rättsligt stöd för Skatteverket att hitta på en sådan schablon. Värdet av vad poängen använts för är nog enklare att uppskatta, såsom något slags medelvärde för en hotellövernattning eller flygresa mellan A och B men det förutsätter ju att det är känt för Skatteverket vad poängen faktiskt använts till.

Lägger man därtill en parameter som att man delvis stått för en andel själv så måste ju värdet - som redan är svårt att uppskatta - i sin tur justeras p.g.a. att man delvis stått för resan själv. Sen är det ju mäkta svårt att härröra poängen. Låt oss säga att jag 2017 använde 100 000 poäng för en privat semesterresa. Samma år tjänade jag in 100 000 poäng på tjänsteresor som arbetsgivaren betalat för. Men om Skatteverket vill beskatta mig kan jag väl säga att de där 100 000 poängen jag använde för semesterresan 2017 hade jag tjänat in privat under åren 2012 - 2016 med 20 000 poäng per år och därför inte ska beskattas alls. Jag har inte kvar några kontoutdrag från SAS som är från 2012 - 2016 men jag intygar att uppgiften stämmer. Vem har gjort sitt påstående mest sannolikt, jag eller Skatteverket? Inte alls givet att Skatteverket skulle få rätt. En privatperson är inte heller på något sätt skyldig att spara uppgifter om privata bonuspoäng på SAS lika lite som vad du fick i ICA-bonus år 2013.

Last edited:
Lägger man därtill en parameter som att man delvis stått för en andel själv så måste ju värdet - som redan är svårt att uppskatta - i sin tur justeras p.g.a. att man delvis stått för resan själv. Sen är det ju mäkta svårt att härröra poängen. Låt oss säga att jag 2017 använde 100 000 poäng för en privat semesterresa. Samma år tjänade jag in 100 000 poäng på tjänsteresor som arbetsgivaren betalat för. Men om Skatteverket vill beskatta mig kan jag väl säga att de där 100 000 poängen jag använde för semesterresan 2017 hade jag tjänat in privat under åren 2012 - 2016 med 20 000 poäng per år och därför inte ska beskattas alls. Jag har inte kvar några kontoutdrag från SAS som är från 2012 - 2016 men jag intygar att uppgiften stämmer. Vem har gjort sitt påstående mest sannolikt, jag eller Skatteverket? Inte alls givet att Skatteverket skulle få rätt. En privatperson är inte heller på något sätt skyldig att spara uppgifter om privata bonuspoäng på SAS lika lite som vad du fick i ICA-bonus år 2013.
Då är det alltså din(a) arbetsgivare åren 2012-2016 som många år senare ska påföras arbetsgivaravgift för det som du använde poängen för 2017? Eller är det då inte värt besväret för SKV?

För de som ofta har poäng som är på väg att gå ut tar det då alltid 4-5 år efter intjänandet innan man vet vad poängen är värda, om man använder den rimliga tolkningen att det alltid är de äldsta poängen som används. Det kan väl då inte vara så att man alltid ska behöva ta hand om detta som en självrättelse avseende poängens intjänandeår, flera år i efterhand, utan det måste väl på något sätt vara möjligt att "göra rätt för sig" i ordinarie deklaration även i dessa fall??? :confused:

Fram till första halvåret 2016 slås EB-poäng samman för "använda och förfallna poäng" i månadsuppgiften om poängsaldo. Nu är det väl kanske inte så många här som låtit dem förfalla men bör väl observeras för den som sätter sig och analyserar resp års IB/UB och nyttjade poäng.

Då är det alltså din(a) arbetsgivare åren 2012-2016 som många år senare ska påföras arbetsgivaravgift för det som du använde poängen för 2017? Eller är det då inte värt besväret för SKV?

För de som ofta har poäng som är på väg att gå ut tar det då alltid 4-5 år efter intjänandet innan man vet vad poängen är värda, om man använder den rimliga tolkningen att det alltid är de äldsta poängen som används. Det kan väl då inte vara så att man alltid ska behöva ta hand om detta som en självrättelse avseende poängens intjänandeår, flera år i efterhand, utan det måste väl på något sätt vara möjligt att "göra rätt för sig" i ordinarie deklaration även i dessa fall??? :confused:
Om jag tjänade in poängen 2012 - 2016 på privata resor så ska ingen beskattning ske alls, men om det nu var tjänsteresor som jag först 2017 använde poängen för så blir svaret ja. Detta blir ytterst råddigt att ha koll på för alla inblandade parter. Sen kan man alltid slänga in ytterligare parametrar för att visa på vilken komplex soppa det är. Låt oss säga att jag år 2012 - 2016 tjänade in sammanlagt 100 000 poäng på tjänsteresor. Min arbetsgivare förbjöd mig uttryckligen att använda poängen för privata resor. Men 2017 har jag en ny arbetsgivare och struntar därför högaktningsfullt i vad min gamla arbetsgivare haft för förhållningsregler - poängen är faktiskt mina och jag kan ju inte få sparken från ett jobb jag inte längre har. Jag använder poängen för en privat semesterresa och tar dessutom upp denna förmån i min deklaration. Min nuvarande arbetsgivare har inget med förmånen att göra, men ska min gamla arbetsgivare då retroaktivt påföras arbetsgivaravgifter? Det, och många andra liknande juridiska problem, tror jag inte någon har svar på - inte ens Skatteverket.

Sjukt hur denna tråden utvecklat sig

Fortfarande, SKV behöver bara ställa en fråga baserad på nedan uppgift: Vi ser att du spenderat poäng under 2017 och ber dig redovisa var du fått dessa poäng ifrån.

Antingen kan man visa att de tjänats fair, eller så kan man inte eller så vägrar man. Vägrar man kan blir man troligen granskad.

-Antalet nyttjade poäng under 2017

Fortfarande, SKV behöver bara ställa en fråga baserad på nedan uppgift: Vi ser att du spenderat poäng under 2017 och ber dig redovisa var du fått dessa poäng ifrån.

Antingen kan man visa att de tjänats fair, eller så kan man inte eller så vägrar man. Vägrar man kan blir man troligen granskad
Vägrar man händer troligen inget alls, skulle jag säga. Och svarar man att alla poängen jag använt är intjänade privat under flera års tid, men jag har inte kvar något underlag tyvärr, händer troligen inget alls.

Last edited:
Sjukt hur denna tråden utvecklat sig

Antingen kan man visa att de tjänats fair, eller så kan man inte eller så vägrar man. Vägrar man kan blir man troligen granskad.

-Antalet nyttjade poäng under 2017

Det är väl ändå här det har blivit intressant? Speciellt när när man ser till att sakkunniga såsom SK989 fritt delar med sig av erfarenhet och kunskap.
Visst trådarna med tips om pizzerior i Eskilstuna eller ölhak i Gdansk kan ju också vara bra, men ändå... Ser framför mig ett nästa BC-event i form av en helkväll på Grand med Göran Grosskopf och SK989 :D

För mig är detta vad som i slutändan kan bli ett bekymmer. Säg att det är sant som @SK989 säger att bevisbördan är sån att jag inte "behöver" diskutera med Skatteverket men det hindrar inte att de eventuellt ställer frågor till min arbetsgivare och då kan det bli svettigt. Den som är ensamföretagare eller jobbar på ett mindre företag kanske kan komma runt det men jag är tämligen säker på att min arbetsgivare inte skulle uppskatta den här typen av diskussioner och än mindre med tanke på att jag lovat dem dyrt och heligt att jag ska använda intjänade poäng till tjänsteresor.

För mig är detta vad som i slutändan kan bli ett bekymmer. Säg att det är sant som @SK989 säger att bevisbördan är sån att jag inte "behöver" diskutera med Skatteverket men det hindrar inte att de eventuellt ställer frågor till min arbetsgivare och då kan det bli svettigt. Den som är ensamföretagare eller jobbar på ett mindre företag kanske kan komma runt det men jag är tämligen säker på att min arbetsgivare inte skulle uppskatta den här typen av diskussioner och än mindre med tanke på att jag lovat dem dyrt och heligt att jag ska använda intjänade poäng till tjänsteresor.
Kanske missförstår det men läser det som att du säger att du lovat att nyttja intjänade poäng för tjänsteresor och sen inte följt det?

Om så är fallet så ska du väl förmånsbeskattas och då är väl det rätt? Om du annars använt det till tjänsteresor så är det ju annars enklast att bara svara det och visa det så är både SKVs frågor och din arbetsgivares eventuella oro hanterade.

Kanske missförstår det men läser det som att du säger att du lovat att nyttja intjänade poäng för tjänsteresor och sen inte följt det?

Om så är fallet så ska du väl förmånsbeskattas och då är väl det rätt? Om du annars använt det till tjänsteresor så är det ju annars enklast att bara svara det och visa det så är både SKVs frågor och din arbetsgivares eventuella oro hanterade.

Jobbar du på ett storföretag finns det garanterat ett regelverk att förhålla sig till. Alla vet att det bara är för syns skull men den dagen Skatteverket hör av sig och vill beskatta företaget tror jag inte det blir så kul. Jag är med andra ord mer orolig för att min arbetsgivare ska bli förbannad än jag är för eventuellt skattetllägg. Det kan ju leda till konsekvenser nästa gång man ska löneförhandla, bli befordrad osv.

Toppen