SK989
Medlem
Det är här det blir riktigt krångligt. Det finns ju inget givet marknadsvärde för bonuspoängen i sig även om det förstås går att hitta på ett schablonvärde som 10 öre per eurobonuspoäng men jag har svårt att se att det finns något rättsligt stöd för Skatteverket att hitta på en sådan schablon. Värdet av vad poängen använts för är nog enklare att uppskatta, såsom något slags medelvärde för en hotellövernattning eller flygresa mellan A och B men det förutsätter ju att det är känt för Skatteverket vad poängen faktiskt använts till.Är alternativen enbart att en poängbetald resa förmånsbeskattas till 100% av värdet eller inte alls? Låt oss t.ex. tänka en person som varje år fått 40% av sina poäng från tjänsteresor och 60% från privata resor, privat betalda kreditkort och rekryteringsbonusar. Ska då 40% av förmånsvärdet av respektive uttagen resa tas upp, eller ska man försöka lista ut vilka resor som betalts av vilka poäng?
Lägger man därtill en parameter som att man delvis stått för en andel själv så måste ju värdet - som redan är svårt att uppskatta - i sin tur justeras p.g.a. att man delvis stått för resan själv. Sen är det ju mäkta svårt att härröra poängen. Låt oss säga att jag 2017 använde 100 000 poäng för en privat semesterresa. Samma år tjänade jag in 100 000 poäng på tjänsteresor som arbetsgivaren betalat för. Men om Skatteverket vill beskatta mig kan jag väl säga att de där 100 000 poängen jag använde för semesterresan 2017 hade jag tjänat in privat under åren 2012 - 2016 med 20 000 poäng per år och därför inte ska beskattas alls. Jag har inte kvar några kontoutdrag från SAS som är från 2012 - 2016 men jag intygar att uppgiften stämmer. Vem har gjort sitt påstående mest sannolikt, jag eller Skatteverket? Inte alls givet att Skatteverket skulle få rätt. En privatperson är inte heller på något sätt skyldig att spara uppgifter om privata bonuspoäng på SAS lika lite som vad du fick i ICA-bonus år 2013.
Last edited: