Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Det är ju inte heller helt trivialt att veta hur man ska påvisa vad som är en tjänsteresa (eller kanske snarare, hur en Eurobonusmedlem ska kunna bevisa att en viss resa INTE är det då jag antar att det är där bevisbördan kommer att ligga).

Jag vet att jag tjänade in betydligt mer poäng privat än på tjänsteresor under 2017 (och definitivt mer privat intjänade poäng än vad jag spenderade på resor och uppgraderingar). De privata resorna inkluderar dock bland annat under våren två resor till Tokyo och en till Hong Kong, varav alla endast var ett fåtal dagar - ett resemönster som för många nog är mer typiskt för tjänsteresor än privata (förvisso var resorna över helger). Skulle Skatteverket hävda att dessa troligtvis är tjänsteresor så vet jag inte riktigt vad jag kan sätta emot annat än att säga "nej, det var det inte alls".

Vem har rest i tjänsten. Inte jag....
Blir minst sagt spännande. Har "Double points EuroBonus 25 years old" på rätt många rader. Undra vad de har fått ut och vad de presenterar när man ska försvara sig.

Jag fick också mailet, men jag är norrman och bodde i Norge fram tills mitten av januari 2018. Jag hadde inte svensk adress eller svenskt telefonnummer i 2017. Jag kommer skicka klagomål till SAS kring detta.

Ser även att jag har två uppgraderingar plus till business till USA. Det borde vara till min fördel vid diskussion. -68000p.

Det lär ju vara betydligt mindre än tex coop och Ica, men ja inom rese sektorn... Och det är nog inte många som drar sig för att dra det medlemskortet när de handlar för företaget. Vilket dessutom är rätt vanligt inom vissa organisationer i offentlig sektor tex..

Där finns ju dock möjligheten att dra någon annans medlemskort.

Fan så hopplöst att räkna.
Oavsett vilket så har jag kommit fram till att jag har använt ca 100.000p för lite fram till idag.
Kan man få tillbaka på skatten då?

Åtminstone sharing.

Om du syftar på Amex invites, så tror jag det är betydligt enklare att där komma undan med att de är privat intjänade (så länge inte företaget betalar årsavgiften på kortet). Så länge man inte har mailat till distributions listan för hela företaget med invites utan skickar det individuellt till ett par kollegor är det nog inte svårt att hävda att det är i egenskap av att man känner dem privat.

Men sedan hamnar ju allt i den stora påsen och då är det svårare att identifiera.

Point sharing I kombination med invites var egentligen det jag syftade på, i tillägg till rena point sharing poäng.
Här får man alltså dumpa ner olika människors EB sidor för att luska ut hur många poäng man har använt och var det Coop-poäng eller en random 125p MMX-ARN via tjänst som man använde?

Undrar hur de kommer att hantera poäng intjänade via tex reflexvästar, och via Amex?
Är det poäng du tjänat inom tjänsten? Troligtvis inte, och då kan du ju lätt påvisa att det är poäng du tjänat in privat. Det kan väl säkert vara en gråzon om ditt företag betalar ditt privata amex, men det är ju något vi inte behöver dyka djupare i i onödan.

Toppen