Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

bnr

Medlem
Bara nyfiken, vi betalar ju "skatter och avgifter" på en bonusresa som exempel. Skall vi då betala ytterligare skatt på det? :p
Förutsätter att din fråga är seriös.
Ja, vi betalar skatter och avgifter för flygresan.
Det som diskuteras i denna tråd handlar om förmånsbeskattning för de bonuspoäng som folk potentiellt tjänat in och som bekostats av arbetsgivaren.

Du behöver nog läsa på lite om hur förmånsbeskattning fungerar.
Förmåner - Privat | Skatteverket
 
Förutsätter att din fråga är seriös.
Ja, vi betalar skatter och avgifter för flygresan.
Det som diskuteras i denna tråd handlar om förmånsbeskattning för de bonuspoäng som folk potentiellt tjänat in och som bekostats av arbetsgivaren.

Du behöver nog läsa på lite om hur förmånsbeskattning fungerar.
Förmåner - Privat | Skatteverket
Trodde en person som du kunde fatta min ironi. Eftersom diskussionen går även i tråden hur de skall värdesätta poängen, är det uttag mot faktiska värdet av en flygbiljett eller hur skall det "räknas ut"?.

Läste en gammal tråd att detta ämne har varit uppe förut för flera år sen och liknande händer tex borta i USA. Vi får väl se hur utvecklingen går helt enkelt och sitta lugnt i båten, menar flyget :)
 

Ricci

Medlem
"Here we go again"....
För mer än 20 år sedan var Skatteverket igång och försöka beskatta uttagen av EB men misslyckades och sedan dess har det hänt ett antal gånger till.
Arbetsgivarna tvingar mer och mer anställde att använda sina egna kreditkort och köpen blandas med privata inköp.
Om jag får t ex 1 månad 3K EB poäng från MC och kanske 5K EB från Amex hur skall Skatteverket veta vilket som är vilket när jag inte själv vet det utan måste detaljräkna det per inköp.
 

Morgan

Medlem
Om MR skall förmånsbeskattas så bör ju rimligtvis då kortavgifterna vara avdragsgilla. Kanske kan bli ett uppsving för Centurion korten...;)

Dessutom antar jag att man utan förmånsvärdediskussion kan komma överens med arbetsgivaren om ränta i nivå med kreditkortens (15-20%!) för att man ligger ute med pengar, det är trots allt den personliga kreditlimiten som används för att förbättra arbetsgivarens kassaflöde. Ska väl rimligen tas upp i deklarationen som ränteintäkt, men inte löneförmån...

Skatteeffektiv kompensation - istället för 50% skatt och 31% sociala avgifter som på arbete så bara 30% skatt på räntan och avdragsgill kostnad för arbetsgivaren! :D
 

Morgan

Medlem
Om jag får t ex 1 månad 3K EuroBonus poäng från MC och kanske 5K EuroBonus från Amex hur skall Skatteverket veta vilket som är vilket när jag inte själv vet det utan måste detaljräkna det per inköp.

Omvänd bevisföring gäller. Skatteverket kan" hitta på något" och upp till dig att visa att det inte stämmer.

Sen tror jag inte det är så svårt egentligen, vare sig för dig eller skatteverket: Synkar man dina utlägg + dina resor i tjänsten med Eurobonus-kontot så går det lätt att bocka av vad som är vad. Sen om det är prioriterat eller inte är en annan fråga.
 

Ricci

Medlem
Omvänd bevisföring gäller. Skatteverket kan" hitta på något" och upp till dig att visa att det inte stämmer.

Sen tror jag inte det är så svårt egentligen, vare sig för dig eller skatteverket: Synkar man dina utlägg + dina resor i tjänsten med Eurobonus-kontot så går det lätt att bocka av vad som är vad. Sen om det är prioriterat eller inte är en annan fråga.
Skatteverket måste då begära tillgång till alla resor som 10K+ EBD svenskar har gjort för sina företag i ett år.
Matcha dessa EB-poäng mot uttag (Flygresor, hotell, hyrbil etc...) gällande ett fiktivt värde vid just det tillfället.
Edit: Det är endast uttaget av EB-poäng som intjänats i tjänst som är beskattningsbart och inget annat.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Skatteverket måste då begära tillgång till alla resor som 10K+ EBD svenskar har gjort för sina företag i ett år.
Matcha dessa EB-poäng mot uttag (Flygresor, hotell, hyrbil etc...) gällande ett fiktivt värde vid just det tillfället.

Det står i trådstarten att de har rätt att få ut uppgifter. Det står inte vilka uppgifter men om man har tillgång till artikeln eller kan ta fram vilket ärende det här är så kommer det nog att framgå vad för uppgifter Skatteverket vill ha. Det är rätt sannolikt att de vill se hur poängaktiviteten ser ut.
 

mha321

Medlem
Vad skulle hända om man handlat en reflexväst eller liknande och fått poäng, OK om det var för privat bruk men kört om de tror att du kommer använda den i tjänsten?
Kan du få in den som uniform? Isåfall får du ju dra av kostnaden, och då vore det kanske rimligt att även beskatta poängen?
 

trekker

Medlem
Kan du få in den som uniform? Isåfall får du ju dra av kostnaden, och då vore det kanske rimligt att även beskatta poängen?
Vad är dessa poäng värda? Tänk om jag inte utnyttjar dem och de förfaller, eller om jag köper n LH F för dem. Om jag anser att de poängen min bonusresa jag bokade var bokade pga mina egna privat intjänade poäng? Hela denna historien är ju så bizarr så det finns inte, men kanske blir det så när clowner har fått för höga positioner.
 
Toppen