Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Kris

Medlem
Märkligt att det är bara SAS och inga andra lojalitetsprogram som t ex Scandic, SJ etc..
De andra lojalietsprogrammen har väl inte haft samma lyxklubbs-uppmärksamhet i media...

Intressant att se om det rullas upp till något denna gång eller bara blir en tumme ännu en gång.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Märkligt att det är bara SAS och inga andra lojalitetsprogram som t ex Scandic, SJ etc..
För att inte tala om andra uppenbara såsom Coop, Ica osv.

Men det vet vi ju inte att det är. Kan ju mycket väl vara så att man har fått ut motsvarande information från tex SJ utan att behöva gå till domstol om det, och därmed skrivs det inte om det.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Fredrik

Medlem
Det kommer kosta SAS ännu mer att lämna ut alla uppgifter till Skatteverket pga GDPR som är en lag inom hela EU. Har dessutom för mig att SAS Eurobonus har säte utanför Sverige och det lär väl också försvåra det hela för Skatteverket.

Varför skulle GDPR ställa till det? Menar du att Skatteverket inte skulle ha rätt till den information de anser de behöver? I så fall förutsätter jag att Kammarrätten skulle sagt ifrån med hänvisning till detta? Jag kanske är naiv som det brukar heta?
 

Fredrik

Medlem
Kan inte säga att jag tror någon som är normalkonsument av poäng skulle behöva oroa sig. De som handlar för uppåt en miljon på sitt AMEX och tjänar in vouchers däremot borde fundera på vem som i slutändan betalade den räkningen.
 

travelmode

Medlem
Det är väl helt naturligt att med jämna mellanrum dessa förmåner (oavsett om man ser det som så eller inte) granskas, och förmåner från arbetsgivaren ska enligt gällande regelverk vara något som ska beskattas. Jag tror inte de har några problem värdera förmånen, då den värderas antingen efter värdet på uttaget eller via vissa schabloner. Detta är något och som skatteverket ska granska även om det inte sker varje år liksom för andra avdrag och förmåner.
 

Senator

Moderator
Nu är det inte så enkelt att det bara handlar om upptaxering? Om det skulle visa sig att detta skall anses som en förmån, ja då åker väl arbetsgivarna på arbetsgivaravgift samt både arbetsgivarna och arbetstagarna på en extra 60% straffavgift?

Den stora frågan handlar nog om a) hur stort skattebortfall SKV skulle anse detta är, b) hur stora resurser man är villig att lägga på varje fall. Men skulle SAS välja att lämna ut detaljer (som jag inte tror skulle påverkas av GDPR då lagbrott är involverat) då kan det blir svettigt för en del.

Sen behöver SKV bara läsa detta forum för att bilda en uppfattning av storleksordning..
 

Fredrik

Medlem
Jag tror Skatteverket utgår från ett missförstånd om hur folk tjänar in sina poäng, dvs de tror att det är ombord man tjänar mest poäng.

Vad de gör när de upptäcker hur poängen dras in hos en del är upp till var och en att gissa. I och med att jag är relativt säker på att i princip alla medlemmar med mer än en voucher osv tjänar sina poäng genom att stå för jobbrelaterade utlägg så... Jag vet heller inte om jag vill vara försökskanin för om hela BC-upplägget runt "betalningstjänster" verkligen är lagligt vilket Skatteverket kommer gräva i om de skulle sätta tänderna i någon härifrån.

Senator har förmodligen rätt i att arbetsgivarna kommer upptaxeras också. Lycka till att förklara det för din arbetsgivare om du lovat saker på heder och samvete. .
 
Toppen